sâmbătă, aprilie 27, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Americanii dau bonusuri şi concedii pentru a-i stimula pe angajaţi să se vaccineze

Patronii unor companii americane folosesc metode costisitoare – prime care ajung până la 500 de dolari, transport rambursat, compensaţii în ore plătite – pentru a-şi încuraja angajaţii să se vaccineze împotriva COVID-19.

Sectoarele care au nevoie stringentă de mână de lucru, precum supermarketurile, abatoarele şi exploataţiile agricole, sunt primele care au adoptat astfel de iniţiative, informează agerpres.ro care citează AFP.

Compania californiană Bolthouse Farms, care vinde morcovi şi sucuri de fructe, organizează în fiecare săptămână sesiuni de imunizare în sediul ei general şi plăteşte 500 de dolari tuturor angajaţilor cu normă întreagă care acceptă să se vaccineze.

Policlinica Buna Vestire Craiova

În Statele Unite, companiile au într-adevăr posibilitatea legală de a amenaja centre de vaccinare, dacă se angajează să le facă să funcţioneze în timpul orelor de muncă, gratuit şi pentru toţi angajaţii şi colaboratorii lor.

Un gigant din industria cărnii, JBS, propune 100 de dolari angajaţilor vaccinaţi şi a distribuit documente în mai multe limbi pentru a insista asupra siguranţei şi eficacităţii vaccinării.

La jumătatea lunii martie, aproximativ o treime dintre cei 60.000 de angajaţi ai săi primiseră deja o primă doză de vaccin anti-COVID-19.

Mai multe lanţuri de supermarketuri acordă angajaţilor lor vaccinaţi despăgubiri ce constau între două şi patru ore plătite.

Acest lucru „elimină nevoia de a alege între a-ţi câştiga existenţa şi protejarea sănătăţii tale”, a subliniat directorul lanţului de magazine Aldi din Statele Unite.

Şi profesiile marginale au fost luate în calcul: platforma de livrări de cumpărături Instacart propune 25 de dolari pentru livratorii ei, care nu au statutul oficial de angajaţi.

Patronul companiei United Airlines, Scott Kirby, a evocat în ianuarie posibilitatea obligativităţii vaccinării pentru piloţii săi, pentru membrii echipajelor şi pentru alţi salariaţi.

Compania nu a ajuns deocamdată la acel stadiu, a precizat joi un purtător de cuvânt: firma se află în continuare în procedura de examinare a personalului care poate avea acces la vaccin în statele federale americane şi a modului în care poate fi asigurată aprovizionarea cu vaccinuri.

Însă companiile pot, în manieră generală, să îşi oblige angajaţii să se vaccineze în Statele Unite, a declarat Dorit Reiss, profesoară la Facultatea de Drept Hastings din cadrul Universităţii California.

Tot ea spune că este oportun pentru anumite companii care lucrează cu populaţii vulnerabile, precum azilurile şi închisorile, să facă vaccinarea să devină obligatorie. Şi, probabil, este mai adecvat pentru majoritatea companiilor să ofere stimulente sau să adopte „obligaţii suple”, impunând, de exemplu, fie vaccinarea, fie purtarea unor mijloace de protecţie suplimentare sau munca la domiciliu.

Totodată, companiile pot, dacă este cazul, să fie nevoite să negocieze cu sindicatele.

Anumiţi angajaţi pot să se prevaleze de excepţii din motive medicale sau religioase.

În acelaşi timp, angajaţii pot fi daţi în judecată pentru că nu au acţionat suficient de energic pentru a evita un focar de contaminare, afirmă Dorit Reiss.

Oamenii care ezită o fac mai ales pentru că au îngrijorări legate de siguranţa acestor noi vaccinuri, dar ei se vor linişti odată cu trecerea timpului, a adăugat Dorit Reiss.

Potrivit unui sondaj difuzat în februarie de Societatea de gestiune a resurselor umane (SHRM), doar 5% dintre patronii americani aveau intenţia de a impune vaccinurile anti-COVID-19 pentru toţi sau pentru o parte dintre angajaţii lor.

Politica