vineri, aprilie 26, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Transportul în comun, în gestiunea directă a RAT

SC RAT Craiova SRL a primit în gestiune directă serviciul de transport public local de persoane cu autobuze şi tramvaie, într-o şedinţă cu uşoare scântei a Consiliului Local, şedinţă care s-a desfăşurat în timp ce angajaţi ai RAT protestau în faţa Primăriei.

Circa 50 de angajaţi ai RAT Craiova s-au adunat în faţa Primăriei cu o oră înainte de începerea şedinţei în care urma să fie votată „atribuirea directă a gestiunii serviciului de transport public local de persoane cu autobuze şi tramvaie, efectuat prin curse regulate în municipiul Craiova, către R.A.T. SRL”. La şedinţa de joi, proiectul nu trecuse de votul consilierilor. Contractul anterior, atribuit în 2016, era expirat încă din aprilie şi, conform sindicaliştilor de la RAT, fără unul nou, în două săptămâni mijloacele de transport în comun nu ar mai fi putut circula în oraş.

Avem un protest spontan al angajaţilor de la societatea de transport, pentru a sensibiliza Consiliul Local vizavi de acordarea licenţelor pentru traseu. Mai precis, pentru contractul de delegare a serviciilor de transport. A mai fost şi joi o şedinţă unde nu s-a aprobat, din lipsă de cvorum. Noi, la acest moment, avem contractul expirat, licenţe de traseu nu avem şi nu mai putem circula, neavând contract de delegare. Mai mult de o săptămână-două, nu mai putem circula. Există pericolul opririi, ridicării plăcuţelor. Suntem 780 de angajaţi, plus familiile, sunt cam 2.000 de persoane afectate în municipiul Craiova. Trebuie să înţeleagă Consiliul Local că societatea de transport este o componentă vitală a municipiului”, a spus Iordache Florea, lider de sindicat.

Policlinica Buna Vestire Craiova

La ora 14, a început şedinţa care avea pe ordinea de zi două proiecte, respectiv cel referitor la transportul public în comun şi cel cu privire la solicitarea FCU de a juca pe „Oblemenco”. Consilierii PNL au condiţionat prezenţa lor la şedinţă de scoaterea de pe ordinea de zi a celui de-al doilea punct. Cum acest lucru nu s-a întâmplat, liberalii prezenţi la şedinţă au părăsit sala.

Proiectul privind atribuirea contractului de delegare a serviciului public de transport în comun către RAT Craiova a fost aprobat de consilierii rămaşi în sală.

Ulterior şedinţei, liberalii au susţinut o conferinţă de presă în sediul Primăriei.

Noi punem la vot până iese cum vrea pesedeul, nu este normal așa ceva”, „avem un primar slab, manipulat, poate cel mai slab primar pe care l-am cunoscut”, sunt câteva dintre afirmaţiile făcute de liberali în timpul conferinţei de presă. Ei au afirmat că nu ar fi fost de acord nici cu proiectul privind transportul public în comun, întrucât ar fi vrut explicaţii suplimentare.

Noi nu ne găsim în situația de a nu susține acest demers ci pur și simplu cerem explicații suplimentare pentru o hotărâre pe care vrem să o dăm în mare parte identică cu una care a picat în instanță. Nu în ultimă instanță, într-adevăr, mai există un termen pentru această hotărâre de acum doi ani, care termen este mâine. Nu înțelegem de ce nu așteptam acest termen, poate se dădea o soluție, poate ieșeam din această eroare. Producem niște acte administrative care sunt demontate în instanță de avocați iscusiți, unii dintre ei chiar din tabăra adversă. Putem chiar să producem prejudicii administrației locale”, a spus Flavius Sirop, consilier PNL.

Decizia instanţei adusă de liberal în discuţie se referă la un proces pe care municipalitatea îl are cu SC Fraţii Bacriz SRL, care desfăşoară activităţi de transport public în comun în oraş. În urma unei acţiuni a societăţii menţionate, Tribunalul Dolj a dispus anularea unei Hotărâri a Consiliului Local Municipal Craiova prin care serviciul de transport public în comun din oraş a fost dat, prin atribuire directă, în gestiunea RAT SRL.

SC Fraţii Bacriz a reclamat faptul că Hotărârea contestată, respectiv HCL 168/2016, încalcă art. 7 alin. 1 din Legea 52/2003 privind transparența decizională întrucât autoritatea locală nu a publicat anunț pe site-ul propriu, nu au afișat la sediu proiectul, nu l-au publicat în presa locală. De asemenea, Fraţii Bacriz mai reclamă faptul că nu a fost informată și consultată comunitatea locală aşa cum prevede art. 7 din Legea nr. 51/2006, dar şi că autoritatea locală nu a efectuat un studiu de oportunitate, obligatoriu conform legii pentru stabilirea modalităţii de gestiune a unui serviciu public, studiu din care să reiasă dacă această modalitate de administrare (gestiune directă) este în interesul general al colectivității locale și dacă sunt respectate obligațiile privind deplasarea în siguranță și confort, utilizarea eficientă a fondurilor publice, ori administrarea eficientă a sistemelor de transport proprietatea municipalității.

În cererea de chemare în judecată, SC Fraţii Bacriz menţionează că este operator de transport autorizat, licenţiat ARR până la sfârşitul anului 2026 şi că desfăşoară activitatea de transport public de persoane din 1998, neîntrerupt.

Iniţial, prin HCL nr. 186/1998, am desfăşurat activitatea pe întreaga rază a Municipiului Craiova, iar prin HCL nr.49/2003, în baza protocolului anexă, pe traseele repartizate (comune sau individuale) pentru cei doi operatori existenţi, respectiv societatea noastră şi RAT SA, regia municipalităţii. Această hotărâre (HCL nr.49/2003) a fost emisă cu valabilitatea (sub condiţie) „până la scoaterea la licitaţie a acestora” (n.n. – a traseelor), se arată în document.

În aprilie 2009, însă autoritatea locală a aprobat prin HCL darea în gestiune directă a transportului public în comun către RAT. Hotărârea în cauză a fost atacată la instanţă, iar Tribunalul Dolj a dispus anularea ei considerând că a fost emisă prin abuz de putere. Consiliul Local a făcut atunci recurs, respins însă de Curtea de Apel Târgu Mureş, rămânând astfel în vigoare prin HCL nr.49/2003, iar autoritatea locală ar fi trebuit să organizeze o licitaţie pentru trasee.

În 2016, Consiliul Local a dispus din nou atribuirea directă a gestiunii transportului public în comun către RAT, această hotărâre făcând obiectul acţiunii în instanţă depusă de SC Fraţii Bacriz. Primăria a făcut o întâmpinare la acţiunea SC Fraţii Bacriz, cerând instanţei să o respingă ca neîntemeiată. Solicitarea autorităţii locale a fost însă respinsă de Tribunalul Dolj.

Respinge excepţia inadmisibilităţii. Admite acţiunea. Dispune anularea H.C.L. al Municipiului Craiova nr. 168/2016 privind atribuirea directă a gestiunii serviciului de transport public de persoane cu autobuze şi tramvaie, efectuat prin curse regulate în municipiul Craiova, către RAT SRL, se arată în decizia instanţei.

O decizie definitivă în acest caz urmează să fie dată astăzi de Curtea de Apel Craiova.

Politica