luni, aprilie 29, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Craiovenii, participanți activ la dezbaterea pe paragină și parcare

Primăria Craiova a găzduit, joi, dezbaterea publică privind criteriile aplicării impozitului pe paragină, de 500%, și taxa de parcare care ar urma să fie instituită în zona centrală. Craiovenii interesați au venit cu mai multe propuneri pentru aceste proiecte, precum impozitarea graduală a terenurilor/clădirilor în paragină, aplicarea taxei de parcare pe modelul din Sibiu, parcări gândite pentru proprietarii din Centrul Istoric, dar și întrebări și nelămuriri pentru cei care nu au telefoane mobile și nu ar avea cum să achite această taxă. Propunerile urmează să fie studiate și proiectele elaborate în funcție de acestea, după care urmează să fie supuse aprobării consiliului local.

Craiovenii interesați s-au întânit, joi, cu executivul, pentru a dezbate criteriile aplicării impozitului pe paragină, dar și taxa de parcare care ar urma să fie instituită în zona centrală.

Impozitul pe paragină ar urma să se aplice clădirilor și/sau terenurilor neîngrijite, însă nu din momentul aprobării acestuia, ci cu o perioadă de remediere stabilită în urma dezbaterii publice, la aprobarea sa în consiliul local. Proprietarul va avea un timp la dispoziție pentru a remedia situația, după care, dacă nu se va conforma celor cerute, va fi aplicat impozitul, după ce se va decide acest lucru, nominal, prin hotărâre de consiliu local.

Policlinica Buna Vestire Craiova

În ceea ce privește taxa de parcare în zona centrală, aceasta ar urma să aibă un cuantum de doi lei și să fie achitată prin SMS. Scopul ei este, printre altele, să îndemne oamenii să parcheze în parcarea subterană, unde taxa este de un leu pe oră, pentru a elibera zona centrală de mașini.

Pe ce străzi se va parca cu plată, momentan?

Deși municipalitatea a întocmit, inițial, o listă cu zece străzi pe care ar urma să se parcheze cu plată, pentru început taxarea se va face doar pe trei dintre acestea (str. Romul – sectorul dintre intersecția cu str. Al.I. Cuza și Teatrul Național, str. Al.I.Cuza – sectorul dintre intersecția cu str. Unirii și str. Arieș, str. C.S. Nicolăescu-Plopșor, sectorul dintre intersecția cu str. Al.I. Cuza și str. Olteț), urmând ca după o perioadă să fie trase concluziile și aplicată taxarea la toate străzile din listă. Parcarea cu plată în zonele menționate va fi obligatorie șapte zile din șapte, 24 de ore din 24.

Primarul interimar al municipiului, Mihail Genoiu, a explicat, pe scurt, care este rostul acestor două reglementări.

Ne dorim ca aceste două proiecte de regulamente să ducă la îmbunătățirea imaginii și bunăstării în orașul Craiova. Primul regulament este cel legat de normele de stabilire a clădirilor și terenurilor neîngrijite și vom stabili în ce fel se vor categorisi clădirile și terenurile publice, pentru a fi un lucru clar, pentru a nu da naștere la abuzuri din partea funcționarilor care vor stabili aceste criterii. În funcție de cum au fost propuse ele și de observațiile dumneavoastră, vom face împreună un regulament și un mod de a înfrumuseța și de a îmbunătăți aspectul orașului Craiova. Trebuie menționat din capul locului că acest regulament nu are nicio legătură cu cealaltă legislație, care privește clădirile cu grad ridicat de pericol la seism sau alte legi asemănătoare. Celălalt regulament privește, în primul și în primul rând, îmbunătățirea circulației și a mediului în zona centrală. Odată cu apariția Centrului Istoric revitalizat, interesul pentru această zonă a crescut și este o circulație și un deranj foarte mare în felul cum se parchează mașinile, mai ales în perioada de vară, mai ales după o anumită oră (…) Avem parcarea subterană, care are un grad de utilizare foarte redus, care însă a crescut în ultima perioadă, odată cu vremea rea. El trebuie să crească și în perioada de vară. În funcție de concluziile trase și de observațiile dumneavoastră, și vreau să vă spun că avem deja multe solicitări și observații, vom stabili ce avem de făcut în continuare”, a explicat Genoiu.

Propunere: impozitarea pe paragină, făcută gradual

Craiovenii au avut mai multe intervenții legate de aceste două proiecte. Marian Trifan, președintele Asociației Pensionarilor Civili „Mihai Viteazul”, a spus, legat de impozitul pe paragină, că în lege este precizat că „impozitarea se face cu până la 500%, nu cu 500% direct” și a propus „impozitarea graduală, în funcție de punctaje acordate diferitelor clădiri/terenuri”. Totodată, acesta a menționat că în proiect nu sunt menționate terenurile agricole, care au fost omise. Mai mult, Marian Trifan a precizat că ar trebui stipulate și excepții pentru cei care nu au posibilitatea materială să plătească impozitul respectiv.

Legat de taxa de parcare, acesta a dat un exemplu de situație în care s-ar aplica incorect o sancțiune, dacă această taxă nu este plătită.

„Eu sunt de la țară, vin la Judecătoria Craiova, nu am telefon, nu știu că trebuie să fac un apel prin SMS pentru plata acestei parcări și vine Poliția Locală și mă amendează”, a spus Trifan. Totodată, în opinia acestuia, cei care au mașini înregistrate fiscal în Franța, Bulgaria, Germania, Anglia, nu au ce căuta pe parcările municipiului Craiova.

masini-centru

Locatarii din zona centrală, omiși de la exceptare din proiectul parcării prin SMS

La dezbatere a luat cuvântul și Ciri Mayer, ca reprezentant al Asociației de Proprietari Casa Albă. Acesta a spus că se declară surprins, într-un sens rău, că în regulament nu există stipulări cu privire la locatarii din zona centrală.

Cu mare și negativă surpriză, citind proiectul de regulament, am observat că nu se face nicio referire la situația locatarilor din zona centrală, în al căror certificat de înmatriculare al autovehiculului al cărui proprietar sunt scrie concret „parcarea la domiciliu”. Refuz să cred că și acești locatari ar fi incluși la plata parcării prin SMS, fiindcă un calcul foarte ușor de făcut ar duce la achitarea sumei de 1.440 de lei pe lună, ceea ce ar fi aberant”, a spus Ciri Mayer. Acesta a propus eliberarea unor ecusoane sau viniete pentru locatarii din zona centrală.

O intervenție a venit și din partea Biancăi Predescu, consilier local PSD. Legat de terenurile/clădirile în paragină, aceasta a spus că „de la imobil prăbușit la imobil neîntreținut este o diferență mare, și trebuie să găsim subcategorii pentru aceste imobile, construcții și terenuri”. Totodată, în legătură cu parcarea prin SMS, Bianca Predescu a făcut mai multe precizări.

„Consider că pot fi avute în vedere și alte spații. O zonă aglomerată este și cea de pe Calea București, cea de la intersecția cu bvd. Carol I. Or, dacă îi avem în vedere doar pe cei din Centrul Vechi, chiar că procedăm discriminatoriu (…) Cei care nu au telefon mobil, vor parca fără să fie supuși taxării? Sunt oameni în vârstă care nu poartă telefon mobil la ei. Dacă parchează pe astfel de locuri, atunci noi le aplicăm direct amendă, dacă nu prevedem și o modalitate alternativă de plată?”, a spus consilierul PSD.

Contrazicându-și unul dintre antevorbitori, Bianca Predescu a mai spus că „trebuie să plătească taxă, mai ales de parcare și mai ales pentru folosirea parcărilor plătite oricine, orice persoană, chiar dacă este mașina înmatriculată în Marea Britanie, că tocmai pe aceștia îi avem în vedere cu prioritate”.

Parcarea cu plată: „Aș dori să luați exemplu de la Sibiu”

Un alt craiovean, Nicolae Petulescu, a fost de părere că „în centru există construcții care ar putea să fie și de patrimoniu, care sunt ocupate de instituții sau partide politice, care arată degradant. Ar trebui să se ia măsuri pecuniare agravante pentru acestea”. Mai mult, legat de parcările din zona centrală, acesta a spus că municipiul Sibiu ar fi un bun exemplu de urmat.

„Aș dori să luați exemplu de la Sibiu, unde au puse niște aparate de-a lungul străzilor, unde fiecare cetățean, cât ar fi de analfabet, știe să bage o fisă, două, și aparatul să scoată un bon care să se afișeze în parbrizul mașinii. E un lucru civilizat, cu un cost nu prea mare”, consideră bărbatul.

Nu în ultimul rând, o intervenție a venit și din partea președintelui Asociației de Proprietari „Casa Albă”, Stan Stoian. Acesta a propus mutarea stației de taxi de la Casa Albă în altă parte, această solicitare fiind făcută în mai multe rânduri de către reprezentanții asociației în ultimii ani.

„Trotuarul unde este amplasat această stație e foarte îngust, are 90 de centimetri. Stația, practic, este așezată sub streașina blocului. Ea este așezată în fața scării A, iar locatarii nu pot să intre în bloc. Magazinele de la parter nu pot face aprovizionarea. Când vrem să dăm zăpăda de pe acoperiș, sau țurțurii, lucru care s-a întâmplat în fiecare an, acești taximetriști, cu toate rugămințile noastre, nu se dau la o parte. Ba, mai mult, au stat să cadă zăpada pe ei, să spună că le plătește asociația reparațiile. Domnule viceprimar, asociația de proprietari niciodată nu va plăti reparațiile taximetriștilor, atâta timp cât ei sunt indisciplinați!”, a spus Stan Stoian.

Propunerile făcute urmează să fie studiate, iar cele două proiecte să fie modificate în funcție de ele și aprobate, în perioada următoare, prin hotărâre de consiliu local.

Politica