joi, mai 2, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Suplinitorii de lux, fără posturi

Au venit cu speranța și au plecat cu dezamăgirea. Cam asta s-a întâmplat, marți, la ședința publică organizată de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Dolj pentru ca profesorii să își aleagă unde vor preda anul viitor. Vorbim aici de profesorii suplinitori, care, deși au obținut note foarte bune la examenul de titularizare, au în continuare neșansa să nu existe locuri titularizabile în județ și pentru ei. Cel puțin la disciplina Limba și literatura Română, anul acesta, ISJ Dolj nu a scos niciun post, iar profesorii care s-au pregătit temeinic și au obținut note de peste 9.00 la examenul de titularizare nu au avut nicio șansă la un post care să le garanteze ieșirea la pensie. Anul trecut, doar un profesor a avut noroc să se titularizeze, numai un post fiind scos la concurs.

Mai mult decât atât, aceștia nu au reușit să prindă nici măcar jumătate de catedră, iar unul dintre exemple este al unei profesoare care, cu o medie de 9,13, a pierdut ultima jumătate de catedră în devafoarea altei profesoare, cu aceeași medie obținută la examenul de titularizare, însă cu un grad mai mare în învățământ.

Nici măcar persoana care a obținut prima medie de la această specializare nu a reușit să completeze o catedră de 18 ore din mai multe bucăți. Cu 9,58, media finală la examen, o profesoară a obținut adunat abia 14 ore la școala din Gângiova și la cea din Fratoștița. Până la minim 18 ore, cât este considerată o catedră întreagă, aceasta nu mai are decât să aștepte cu speranța că se vor mai ivi alte posturi, însă, potrivit reprezentanților IŞJ prezenți la ședință, incertitudinea planează și peste aceste viitoare posibile posturi scoase la concurs.

Policlinica Buna Vestire Craiova

“Suntem suplinitori de lux, așa am ajuns. Am prins jumătate de catedră cu nota 9,13, la peste 70 de kilometri distanță de Craiova. Vă dați seama, naveta va fi foarte grea, aproximativ trei ore pierdute pe drum. Există și neșansa ca naveta să nu se deconteze, iar atunci ne vom întreba “noi pentru ce mai muncim?”. Dezamăgirea este mare, pentru că înveți să iei o notă cât mai mare la examen și te trezești că nu ai post. Așa a fost din totdeauna, însă nu îmi permit nici să stau acasă și să nu muncesc. Am doi copii de crescut cărora trebuie să le pun ceva pe masă. Sper să se mai scoată posturi ca să pot să-mi întregesc și eu catedra, altfel nu știu ce voi face. În momentul de față mă aflu exact în situația expusă în proverbul popular “Cine știe carte departe ajunge”. Exact departe am ajuns și eu, și ceilalți. Am ajuns departe pentru că am învățat, însă la kilometri depărtare de oraș. Vreau să predau și îmi place, pentru că asta este meseria pe care mi-am ales-o, însă este dezamăgitor că nu există posturi, că nu există pentru toți”, a spus o profesoară.

Aceeași profesoară ne spune că a așteptat în sală cu speranța că va putea obține o completare pe a doua specializare și anume Limba și literatura franceză. A plecat la fel de dezamăgită, fiindcă nici cei care aveau întâietate pe posturi nu au reușit să își întregească o catedră. Au mai rămas decât câteva ore libere, care nu erau suficiente pentru a-și asigura un minim de 18 ore pentru anul școlar 2015-2016.

“Am rămas și la franceză în speranța că mai rămâne ceva, însă nu am avut nicio șansă. Vor mai fi ședințe de acest gen, însă șasele scad dramatic. Sper, totuși, ca în cele din urmă să cumulez orele necesare pentru a-mi întregi catedra, fie cu post pe Limba și literatura română, fie cu post pe Limba și literatura franceză”, a adăugat o profesoară.

Cu aceeași speranță a rămas în sală și profesoara care a obținut cea mai mare medie din județul Dolj la examenul de titularizare, însă a plecat la fel de dezamăgită. Nici pentru ea nu au mai rămas ore disponibile la Limba și literatura franceză pentru a-și completa catedra. Astfel, se încadrează și ea în categoria suplinitorilor de lux, care nu reușesc să își găsească un post de titular.

Singurul avantaj vizibil în această situație îl au elevii, care, începând cu 14 septembrie, vor avea la catedră profesori suplinitori foarte bine pregătiți. Pentru profesori însă, se arată în față încă un an în care naveta va fi obositoare și pe care, poate, o vor plăti chiar din propriul buzunar și speranța că până va începe școala își vor întregi catedra. La anul vor da iar examen, o nouă speranță.

Problema este una generală. Vinovați nu sunt nici profesorii, nici Inspectoratul Școlar Județean (IŞJ) Dolj. Orele disponibile pentru ocupare sunt din ce în ce mai puține, însă și numărul elevilor care se înscriu la școală este din ce în ce mai mic.

“ Acestea sunt posturile din sistemul de învățământ la nivelul județului Dolj la momentul de față. Problema este că numărul de elevi scăzând, a scăzut și numărul de ore, de catedre. Profesorii care se pensionează, se pensionează cu catedră cu tot, nu mai rămâne să vină un tânăr pe ea. A scăzut foarte mult numărul de elevi, iar în câțiva ani va scădea la jumătate acest număr. Este o problemă. Din păcate, dacă acestea sunt orele, nu avem de unde să scoatem altele. Meseria de profesor este o meserie frumoasă, dar în măsura în care sunt ore. Oricum, se păstrează continuitatea la clase pentru că cei care contează cu adevărat și în primul rând sunt copiii. Pentru ei suntem noi și lor trebuie să li se asigure profesori competenți, profesori cu care au învăţat și cu un an înainte”, a declarat Lavinia Craioveanu, inspector școlar general al ISJ Dolj.

 

Politica