marți, mai 7, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Craiovenii și noul operator de salubritate. Ce se întâmplă cu gunoiul din Bănie?

Gestionarea deșeurilor în municipiul Craiova pare o poveste fără sfârșit, mai ales de când Iridex Group Salubrizare a fost ales drept noul operator de salubrizare.

Începând de joi, 1 iulie, serviciile de salubrizare sunt oferite de societatea Iridex. Locuitorii municipiului au primit pubele noi, având obligația de a colecta selectiv. Totodată, cea mai mare parte din recipientele vechi, primite în trecut de craioveni, au fost ridicate de Salubritate Craiova, săptămâna aceasta. Doar cei care au plătit contravaloarea pubelei au putut să o păstreze.

Cu toate acestea, ceea ce a stârnit cele mai multe discuții și neînțelegeri a fost taxa specială de salubrizare, respectiv depunerea declarației de impunere a locuitorilor cu privire la stabilirea acesteia.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Pentru a aduce o serie de lămuriri în acest sens, edilul urbei, Lia Olguța Vasilescu, alături de alți reprezentanți ai municipalității, ai Asociației de Dezvoltare Intercomunitară de Gestionare a Deșeurilor ECODOLJ, precum și ai Iridex Group Salubrizare, s-au reunit, vineri, în cadrul unei conferințe de presă. Evenimentul a fost organizat după ce craioveni din mai multe zone ale orașului s-au plâns de mormanele de gunoi neridicate de la pubele.

Într-o conferință de presă susținută vineri de Primăria Craiova, edilul municipiului, alături de reprezentanți Iridex și Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Gestionare a Deșeurilor ECODOLJ, au adus o serie de lămuriri în acest sens.

„Iridex a început să lucreze în mai multe localități din județ, pentru că este societatea aleasă prin licitație de către Consiliul Județean Dolj, iar în unele localități se colectează bine selectiv.

Începând de ieri și în Craiova a început să opereze noua societate. Totodată, vreau să îmi cer scuze cu privire la ceea ce s-a întâmplat în această perioadă la platformele de gunoi din Craiova, având în vedere că s-a operat transferul angajaților între cele două firme și am avut o sincopă în sensul că cei de la Salubritate au lucrat doar cu 20% din personal. Din această cauză, nu au avut cum să asigure la cele mai înalte standarde ridicarea gunoiului din municipalitate. Între timp, a început să opereze Iridex, însă va mai avea nevoie de câteva zile pentru a putea lucra la nivelul la care ne așteptăm cu toții și să nu mai avem platformele de gunoi pline.

Sperăm să avem cât mai repede și containerele îngropate din zona blocurilor, proiect de care se ocupă Consiliul Județean Dolj. Și acolo a durat foarte mult cu perioada de licitație, cu tot felul de încurcături între operator și Consiliul Județean. Am reușit să deblocăm și acest lucru, dar, din păcate, avem funcționale doar 170 de containere.

Totodată, joi, am avut o întâlnire cu ministrul Mediului, Tanczos Barna. După cum știți, s-a depășit de mult capacitatea de stocare a Celulei 6 și a devenit un risc de mediu. Am făcut nenumărate sesizări până acum la instituțiile care sunt abilitate. L-am rugat să ne punem la masă cu operatorul care are groapa de gunoi și cu toțif factorii competenți. Am reușit până la urmă să găsim o soluție și, în prezent, juriștii noștri, împreună cu avocații firmei EcoSud și cei de la Agenție de Mediu Dolj vor trebui să finalizeze discuțiile. Va trebui să se intre pe o nouă celulă și să se preia tot surplusul de pe Celula 6. Este un risc de mediu, mai ales la adresa sănătății publice și am reușit să ne punem toți la masă”, a spus Lia Olguța Vasilescu, primarul Craiovei.

Sancțiuni pentru nerespectarea colectării selective

Directorul executiv Asociației de Dezvoltare Intercomunitară de Gestionare a Deșeurilor ECODOLJ a explicat, la rândul său, cât de important este pentru populația municipiului Craiova să colecteze selectiv.

„Începând cu ziua de ieri și în municipiul Craiova a început să lucreze Iridex, Craiova fiind beneficiar major al Masterplanului de deșeuri. Este foarte important să colectăm selectiv, având o obligație stabilită prin directive europene. Asta încercăm să facem încercând de lunile viitoare.

După cum ați observat, dintr-un set de trei pubele, fiecare își are destinația sa pentru colectarea deșeurilor și anume: în pubela neagră trebuie colectate deșeuri reziduale, în cea galbenă, plasticul, iar în cea albastră cartonul și hârtia.

Frecvența ridicării gunoiului în zona de case a municipiului Craiova va fi următoarea: pubela neagră se va ridica săptămânal, pubela albastră se va ridica o dată la patru săptămâni, iar cea galbenă, o dată la două săptămâni.

Cetățenii din Craiova din zona de case au fost informați prin diverse modalități de comunicare cu privire la modalitatea corectă  de colectare. În zona de blocuri, etapizat va începe această punere la dispoziție a infrastructurii, începând cu luna august a anului 2021.

Trebuie să vă precizez faptul că dacă într-un anumit timp nu se colectează separat cum trebuie, o să fim nevoiți să aplicăm și anumite sancțiuni de către Corpul de Control care a fost constituit la nivelul ADI ECODOLJ. Va exista o perioadă de grație în care oamenii sunt nevoiți să-și adapteze comportamentul la activitatea de colectare selectivă, apoi vor fi aplicate niște buline pe pubele să se știe că nu s-a colectat cum trebuie, fiind dat un avertisment că data viitoare pubela nu se va mai ridica. Încercăm așa să reglăm comportamentul cetățenilor. Ulterior, vor fi aplicate amenzi, pentru că și noi la rândul nostru plătim o grămadă de sancțiuni către autoritățile locale, la Agenția de Mediu pe de-o parte și la Stația de depozitare, pe de altă parte.

Trebuie să înțelegem că acest comportament ne ajută pe noi să plătim mai puțin pe viitor la taxa de salubrizare”, a precizat Adela Plăcintescu.

Iridex Group Salubrizare cere craiovenilor să aibă răbdare până se pune pe picioare

Locuitorii Craiovei sunt sfătuiți să urmeze toți pașii vis-a-vis de colectarea selectivă, care, dacă va fi făcută corespunzător, va îmbunătăți nivelul de trai al populației din municipiu. Au fost făcute precizări de către directorul general Iridex, Dan Tiberiu Anghel, cu privire la gestionarea deșeurilor în rândul agenților economici sau la numărul de telefon disponibil pentru a reclama diverse aspecte.

Mai mult, reprezentantul Iridex le cere cetățenilor să aibă răbdare, făcând totodată un apel către craiovenii care vor să se angajeze la noua societate de salubritate, având în vedere deficitul de personal.

 „Aș dori să fac câteva precizări cu privire la pașii ce trebuie urmați în acest sens privind colectarea selectivă. La zona de case, am distribuit recipiente, am distribuit și acele materiale de informare. O să mai existe o perioadă de distribuie a pubelelor, cele pentru deșeuri biodegradabile, pubela maro, care este pentru frunze, crengi etc.

Sperăm ca în perioada următoare, având în vedere trecerea de la un operator la altul, populația să se obișnuiască. Ulterior, trebuie să urmărim modalitatea corectă de selectare a gunoiului. Pe partea de blocuri, noi suntem pregătiți să operăm containerele îngropate în momentul în care acestea vor fi puse la dispoziție, iar până atunci vom lucra cu infrastructura existentă care, într-adevăr, este destul de învechită, dar vom încerca să schimbăm aceste containere, iar populația să nu simtă acest disconfort atât de mare. Se preconizează că până la sfârșitul lunii noiembrie vom avea toate platformele de la blocuri dotate cu sistem modern de colectare a deșeurilor reciclabile – este vorba de 1120 de containere de câte 3 mc pentru fracția de palstic-metal și de 2250 pentru sticlă.

Rugăm cetățenii orașului să mai aibă puțină răbdare până când vom reuși să venim din spate și să recuperăm toate pubelele care au fost la proprietari, așa cum s-a întâmplat în zilele trecute, dar și să ridicăm deșeurile.

Pe partea de agenți economici, se va genera un cod QR pentru ei și se va afișa un grafic de colectare pentru ridicarea deșeurilor. Avem și un serviciu de dispecerat pentru cetățeni –  0251979 – aici au fost preluate toate problemele de ordin de colectare a deșeurilor sau alte tipuri, iar colegii noștri vor da curs tuturor sesizărilor care apar. Într-adevăr, în ultima perioadă, dispeceratul a fost destul de solicitat cu diverse probleme, dar încercăm să le rezolvăm pe toate.

Și, încă o problemă este cu angajările. Mulți dintre colegii de la Salubritate Craiova nu au vrut să vină la Iridex și de asta avem nevoie, în continuare de angajați – conducători auto și de lucrători de salubrizare. Facem un apel pe această cale”, a adăugat Dan Tiberiu Anghel.

Clarificări privind declararea taxei de salubrizare

Nu în ultimul rând, câteva dintre nelămuririle craiovenilor referitoare la declarația de impunere a taxei de salubrizare au fost discutate de către Elena Bonescu, directorul Direcției de Taxe și Impozite Craiova.

„O să fac anumite precizări cu privire la declarațiile de impunere a taxei de salubrizare.

Prima etapă a procedurii de intrare a noului operator de salubritate este declararea taxei, de l iulie. S-a început acest lucru în cele zece puncte ale noastre din Craiova, amenajate în cartierele Craiovița-Nouă, Brazdă, Rovine, Lăpuș, 1 Mai și încă patru puncte deschise la Stadion. Declarațiile se înregistrează la sediile noastre Au fost puse la dispoziție  și două variante electronice, fie pe mail-ul nostru de la instituție, fie pe ghișeul online, disponibil pe site-ul Primăriei Craiova.

Aceste declarații se prelucrează, cetățenii vor primi pe mail o informare cu privire la cuantumul pe care îl datorează, la termene de plată și modalitatea de plată. În ceea ce privește ultima parte, așa cum am mai spus, se poate plăti, cel mai ușor, pe ghiseul.ro, cu cardul bancar sau plata la ghișeu, la toate punctele de încasare avem atât plata cash, cât și cu card.

Termenul de declarare, conform Hotărârii de Consiliu Local, este 30 august. Pentru toți proprietarii de imobile se va completa  Anexa Nr. 1 – declarație de impunere pentru taxa de salubrizare. Declarație se va impune pentru fiecare imobil aflat în proprietate și se va declara numărul de persoane care locuiesc efectiv acolo. Chiar dacă nu locuiește nimeni, proprietarul va completa declarație cu 0 persoane și nu va datora această taxă. După 30 august, se va merge în procedură de notificarea proprietarului cu privire la nedepunerea declarației în 15 zile.

Dacă nici atunci nu se va depune declarația, vor fi stabilite, din oficiu, trei persoane pe gospodărie și se recurge și la amendă pentru nedepunerea declarației în termen”, a compeltat Elena Bonescu.

De asemenea, de precizat că cei care nu vor declara deloc numărul de persoane, pe lângă faptul că vor rămâne cu amenda, se va stabili ulterior numărul real de persoane care domiciliază la adresa respectivă. Potrivit primarului Lia Olguța Vasilescu, în etapa a 2-a, municipalitatea va lucra încrucișat cu Direcția de evidență a persoanelor, iar pentru fiecare spațiu locativ, se va plăti fix pentru numărul de persoane de acolo.

Mai mult, taxa de salubrizare va fi plătită de toți cetățenii din Craiova, indiferent de vârstă.

Referitor la modificarea declarației de impunere, acest lucru se poate face fără probleme, potrivit Hotărârii de Consiliul Local. Astfel, în cazul în care fie există persoane în plus față de cele declarate iniția, fie în minus, numărul lor poate fi modificat. Iar în cazul în care proprietarul înstrăinează imobilul pentru care a fost impusă deja declarația, se va depune una nouă, cu toate detaliile aferente.

Cetățenii Craiovei sunt rugați să depună declarația respectivă în termenul anunțat, astfel încât să nu fie nevoiți să plătească sancțiunile ulterioare. Totodată, pentru orice nelămurire, locuitorii au la dispoziție site-ul  Primăriei Craiova, acolo unde pot găsi răspunsuri cu privire la taxa specială de salubrizare.

Politica