sâmbătă, aprilie 27, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

CFR Marfă devine Carpatica Feroviar

CFR Marfă se va transforma în Carpatica Feroviar, arată un proiect de Hotărâre de Guvern publicat de Ministerul Transporturilor. Printre motivele invocate se află nevoia statului de a se baza pe o companie care poate transporta oricând militari și armamente pentru România și aliații săi militari.

Războiul din Ucraina, la care se adaugă datoriile CFR Marfă – de peste 700 de milioane de euro (3,5 miliarde de lei) – au convins Ministerul Transporturilor să transforme compania din subordine într-o nouă societate.

Instituția a publicat la începutul lunii februarie un proiect de Hotărâre de Guvern care prevede înființarea societății feroviare de stat Carpatica Feroviar, scrie stiripesurse.ro

Policlinica Buna Vestire Craiova

Ministerul Transporturilor susține că una dintre principalele atribuții ale viitoarei companii este „de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăților de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situații de criză”.

Mai exact, această nouă companie va putea să transporte trupe și echipament militar.

Ce obligații va avea Carpatica Feroviar SA

-să ajute la punerea în aplicare a planului de mobilizare;

-să asigure infrastructura necesară (trenuri) în caz de mobilizare;

-să asigure personalul necesar în caz de război;

-să asigure protecţia civilă a personalului propriu, a călătorilor şi a bunurilor în cazul unor situaţii speciale, inclusiv calamităţi.

În acest moment, situația CFR Marfă satisface nevoile de transport ale Armatei, dar multe trenuri de transport de bunuri merg chiar și cu 15 km/oră din cauza restricțiilor de trafic. Tot așa vor funcționa încă cel puțin doi ani.

Într-un interviu acordat Digi24 în august 2023, fostul comandant al trupelor americane din Europa, generalul în rezervă Ben Hodges, avertiza că „infrastructura din România este într-o stare jalnică.”

„Este foarte greu să transporți lucruri în interiorul României. Drumurile și căile ferate nu vor ajuta forțele române sau cele NATO să se deplaseze rapid pentru a putea respinge un atac rusesc. Sau o vor face, dar cu costuri mari”, a explicat Hodges.

„E multă muncă în ceea ce privește șoselele și căile ferate pentru a permite deplasarea rapidă a vehiculelor grele”, a mai spus generalul american în rezervă.

La șase luni de la acel ultim avertisment public al unui fost comandant militar NATO, problema persistă.

„Nu am vrea să vedem un tanc căzut în apă de pe un pod”, a declarat în această săptămână un oficial militar NATO prezent în România despre starea șubredă a podurilor pe care sunt obligate să treacă mașinile militare dislocate de unii aliați.

Proiectul de înființare a Carpatica Feroviar este deja contestat de Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România (OPSFPR) scrie economedia.ro.

Este și unul dintre motivele pentru care în zilele următoare, Ministerul Transporturilor va dezbate proiectul de înființare a Carpatica Feroviar cu reprezentanții celor 11 companii private de transport feroviar din România.

Economedia scrie că Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private consideră că firma Carpatica Feroviar va lua de la CFR Marfă doar ce este bun și profitabil.

„În ultimii 15 ani, CFR Marfă a acumulat pierderi cumulate de aproximativ 970 milioane euro, iar Carpatica Feroviar nu va fi altceva decât un continuator al activităţii ineficiente şi al administrării defectuoase a societăţii de stat”.

În acest moment, CFR Marfă se află în procedură de concordat preventiv.

Potrivit companiei multinaționale de audit și consultanță KPMG, „concordatul preventiv este o procedură destinată societăților aflate în dificultate, adică acelor societăți care se confruntă cu dificultăți rezultând din orice fel de împrejurare, ce constituie o amenințare reală și serioasă pentru capacitatea viitoare a respectivelor firmei de a-și plăti datoriile la scadență, în lipsa luării unor măsuri adecvate”.

Potrivit firmei de avocatură Mușat și Asociații, principalele efecte ale intrării în procedura de concordatului preventiv sunt:

suspendarea de drept a oricăror urmăriri individuale ale creditorilor semnatari asupra debitorului şi a curgerii prescripţiei dreptului de a cere executarea silită a creanţelor acestora contra debitorului;

nu se suspendă de drept curgerea dobânzilor, a penalităţilor şi alte cheltuieli aferente creanţelor față de creditorii semnatari, cu excepția situației în care aceștia își exprimă expres, în scris, acordul în sens contrar, acord care va fi menționat în proiectul de concordat;

suspendarea judiciară a tuturor procedurilor de executare silită de la data pronunțării omologării.

CFR Marfă a cerut ea însăși Tribunalului București să fie protejată în acest mod, acum cinci ani, iar la începutul lui 2020, judecătorii au acceptat cererea companiei de transport feroviar de stat.

Politica