joi, mai 2, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Guvernul abrogă interdicţia deconectării celor care nu şi-au plătit facturile

O ordonanță de urgență aprobată anul trecut, la începutul pandemiei de coronavirus, permitea consumatorilor de gaze și energie electrică să-și amâne plata facturilor până la încetarea stării de alertă. În acest timp, furnizorii de gaze și energie nu au avut dreptul să debranșeze/ deconecteze astfel de consumatori.

Astfel, va fi abrogat articolul 72 din OUG 70/2020 care prevede că „pe perioada stării de alertă, operatorii de transport și distribuție energie electrică și gaze naturale asigură continuitatea furnizării serviciilor, iar în situația în care este incident un motiv de debranșare/ deconectare, amână efectuarea acestei operațiuni până la încetarea stării de alertă.”

Va fi inclusă o perioadă de tranziție de 90 de zile, în timpul căreia clienții care nu și-au plătit facturile să nu poată fi deconectati pentru debitele restante. În acest timp, clienții vor identifica împreună cu prestatorii de servicii din domeniile energie electrică și/sau gaze naturale și în funcție de situația proprie, soluții pentru achitarea debitelor restante.

Policlinica Buna Vestire Craiova

  Numărul clienţilor care nu şi-au achitat facturile de energie electrică şi nu au putut fi deconectaţi este de circa 173.000 la finalul lunii iunie a.c. Astfel, mulţi dintre clienţii finali au un comportament neadecvat în relaţia contractuală cu furnizorii, chiar şi în situaţia în care nu au fost afectaţi de problemele create de COVID 19, generând pierderi din ce în ce mai mari pe întreg lanţul de producţie-transport-distribuţie-furnizare energie electrică şi gaze naturale.

Un alt aspect semnalat de asociaţiile de profil reprezentanţilor Ministerului Energiei este că, imediat ce starea de alertă va fi încheiată, va fi un număr semnificativ de debranşări/deconectări ale clienţilor finali debitori faţă de furnizorii de energie electrică şi gaze naturale având în vedere că furnizorii au aplicat în această perioadă toate măsurile care preced deconectarea (avertizări, executare garanţii, propuneri eşalonare, etc.), scrie adevarul.ro

În condiţiile în care motivul deconectării este reprezentat de neplata facturilor, clienţii finali aflaţi într-o astfel de situaţie nu vor putea încheia uşor noi contracte cu alţi furnizori, din cauza unor posibile garanţii majorate solicitate în cadrul noilor contracte de furnizare. De asemenea, astfel de clienţi finali nu vor putea fi preluaţi nici de către furnizorii de ultima instanţă, motivat de deconectarea pentru neplata debitelor. Mai mult, în cazul în care vor identifica soluţii pentru plata debitelor restante, pentru reconectarea la reţelele de energie electrică şi/sau de gaze naturale, respectivii clienţi finali vor trebui să achite din nou taxa de racordare, conform legislaţiei în vigoare.  

Proiectul de OUG este supus avizului Consiliului Legislativ, Consiliului Economic şi Social şi  Consiliului Concurenţei. Ministerul Energiei precizează că proiectul de act normativ a fost elaborat în consultare cu Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei şi că se va solicita şi avizul ANRE referitor la măsurile propuse.

Politica