Conecteaza-te cu noi

Actualitate

Mașinile Ford și Toyota vor fi construite din nave de croazieră ,,pensionate”

Publicat

pe

Navele de croazieră faimoase în anii 1990 au ajuns acum la vârsta ,,pensionării”. Și nu se duc la cimitir, ci sunt valorificate pe o altă piață, tot mai înfloritoare în ultimul timp, scrie libertatea.ro.

Nava ,,Carnival Fantasy” făcea furori acum 30 de ani, când putea lua la bord circa 2.000 de pasageri. În iulie 2020, nava a făcut ultima sa călătorie, până în șantierul naval de la Aliaga, Turcia. Acolo va fi dezmembrată sub privirile cumpărătorilor din diferite industrii, interesați să obțină prețuri reduse, de la cabluri electrice la tacâmuri.

Nava a costat la lansare circa 225 de milioane de dolari. Acum, companiile de reciclare vânează orice obiect de valoare. Navele de croazieră oricum ar fi ieșit la ”pensie” în următorii ani, însă criza de coronavirus, care a afectat turismul, le-a grăbit sfârșitul. În ultimele sale rezultate trimestriale, Carnival Corporation a anunţat că intenţionează să vândă 18 nave mai puţin eficiente în 2020, ceea ce înseamnă o reducere cu 12% a flotei sale. „Aceste nave ne provocau pierderi importante”, a spus recent directorul general de la Carnival, Arnold Donald.

Principala valoare a unei nave este oţelul din care este compusă suprastructura sa. De exemplu, nava Carnival Fantasy are 15.000 de tone în suprastructură, iar acest oţel ar putea fi vândut la fier vechi pentru 4,7 milioane de dolari pe baza preţurilor globale actuale. Deşeurile din oţel şi metal de la aceste nave vor merge la o topitorie unde va fi produsă armătură pentru proiectele de construcţii din întreaga lume.

De asemenea, o parte din oţelul de la navele dezmembrate anterior a ajuns şi la industria producătoare de automobile din Turcia, devenind parte a unui automobil Toyota sau Ford.

Aluminiul, cuprul şi oţelul inoxidabil sunt şi ele recuperate şi revândute, alături de alte materii prime. De exemplu, punţile din lemn de tec ar putea ajunge în magazinele, restaurantele şi casele din Turcia. Cumpărătorii vin la şantierul de la Aliaga pentru tot felul de obiecte. Chiar şi toaletele se vând la un preţ mult mai mic decât cel din magazin, iar o navă de croazieră are câteva mii de cabine astfel că la final rezultă o sumă substanţială.

Potrivit lui Orbay Simsek, vicepreşedintele companiei Ship Recycling Company, există o piaţă chiar şi pentru tacâmuri, dulapuri şi pături. Practic tot ceea ce poate fi vândut se vinde.