Conecteaza-te cu noi

Oltenia

Doljenii, încurcați de cardul de sănătate

Publicat

pe

La numai câteva zile de la intrarea în vigoare a cardului național de sănătate întreaga țară semnalează probleme. Pe de o parte furnizorii se plâng de funcționarea sistemului, pe de altă parte pacienții spun că nu și-au putut primi serviciile medicale de care au avut nevoie. Pe lângă aceste probleme, la fel ca și în țară, există doljeni care încă nu știu la ce folosește cardul primit, dar există și sute de cereri pentru cardul duplicat.

Fie au pierdut cardul, le-a fost furat sau li s-au modificat datele personale, până la ora actuală există la sediul Casei Județene de Asigurări de Sănătate aproximativ 400 de cereri depuse de doljeni pentru cardul duplicat. Pentru primirea unui alt card, asigurații trebuie să scoată din buzunar suma de 15,50 lei, să completeze o cerere tip, să adauge o copie după actul de identitate și să aștepte o lună de zile pentru noul card. Desigur, până la primirea cardului duplicat, asiguratului i se va elibera o adeverință înlocuitoare, valabilă 60 de zile.

„Am primit multe cereri pentru cardul duplicat, aproximativ 400 de cereri, unele sunt pierdute, deteriorate, furate sau la care s-au modificat datele personale. Este o cerere tip și o declarație pentru cardurile duplicate pentru cazurile pierdut, deteriorat, furat sau modificare date personale. Dacă este din cauza persoanei, atunci asiguratul trebuie să plătească. Va achita contravaloarea sumei de 15,50 lei la casieria de la sediul CAS Dolj, însoțită de o copie a buletinului. În cursul aceleași zile va primi o adeverință înlocuitoare a cardului, valabilă 60 de zile. De la data de la care a depus cererea, cam în treizeci de zile i se va tipări alt card pe care îl va primi la fel ca prima dată. Cardul inițial va deveni inactiv și va fi activat cel nou”, a declarat Cristina Mândreci, purtător de cuvânt CAS Dolj.

Există plângeri în legătură cu funcționarea noului sistem, mai ales că oamenii spun că nu au putut beneficia de servicii medicale din cauză că nu dețin cardul național de sănătate, dar reprezentanții CAS vin cu explicații, susținând că asigurații își vor primi serviciile medicale, chiar dacă din diverse motive nu au intrat în posesia cardului.

„Există portițe pentru cei care nu au primit cardul deloc, nu li s-a tipărit, nu au semnat pe undeva că au luat cardul, nu s-au returnat, unele chiar nu sunt tipărite deși persoana este asigurată. Persoanele care nu au intrat în posesia cardului se vor duce la medic ca și până acum și se vor monitoriza aceste servicii separat până intră în posesia cardului. Numai persoanele asigurate se vor putea duce și fără card deocamdată, este obligatoriu pentru cel care îl are, pentru că acela  care îl are și s-a dus astăzi la doctor fără card, într-adevăr a fost întors”, a mai spus purtătorul de cuvânt al CAS Dolj.

„Am stat trei ore pentru un card”

Medicii doljeni au semnalat și ei probleme în utilizarea noului sistem de validare a serviciilor medicale, și spun că au fost nevoiți să amâne prescrierea tratamentului pacienților, dar și că nu au putut fi efectuate internări în spital.

„Merge foarte greu sistemul, nu este bine, dar sperăm că lucrurile se vor rezolva. Eu personal am stat astăzi (n.r. luni) și trei ore cu un card și nu vrea să îl vadă sistemul. La activare nu au fost foarte multe probleme, dar la prescripție sau la bilet de trimitere nu mergea, deși abia îl activasem. Probabil sistemul este suprasolicitat pentru că astăzi (n.r. luni) au intrat toți furnizorii din toată țară și până acum nu a fost un asemenea test. Să sperăm că în două – trei zile se rezolvă. Am avut probleme cu prescripția rețetelor, pentru că nu se validează serviciul și nu mă lasă să le scriu, revin mâine pacienții și poate mă lasă să le scriu. Nu am refuzat pacientul, l-am văzut, i-am dar câteva lucruri pe care le ia până mâine, și am amânat tratamentul până mâine. Mie mi-au venit pacienții de la spital, era o pacientă programată pentru internare și spitalul nu a putut efectua internarea”, a spus Carmen-Adriana Dogaru, președintele Societății de Medicină de Familie Dolj.

Managerul Spitalului Județean de Urgență din Craiova nu a putut fi contactat pentru a da lămuriri legate de această situație.

„Vom folosi cardul cu toate riscurile”           

De la 1 mai, când singurul instrument de validare al serviciilor medicale a devenit cardul național de sănătate, sistemul a început să meargă mai greu din cauză că este accesat în același timp de mulți furnizori din toate colțurile țării. Președintele Casei Naționale de Asigurări(CNAS), Vasile Ciurchea, a declarat că sistemul funcționeză cu întârzieri, dar nu este blocat, și că în continuare va fi folosit cardul național de sănătate indiferent de riscurile aduse.

„Sistemul nu este blocat, nu a fost blocat, a existat o întârziere în răspuns, dar în nici un caz nu a fost blocat, în nici un caz nu putea cineva să fie refuzat în a primii un serviciu medical motivând că sistemul nu funcționează. Pe 27.04.2015 au fost activate 50166 de carduri, pe 04.05.2015 până la ora 13 au fost activate 97170 de carduri, deci o cantitate dublă în jumătate de zi. Dacă sistemul ar fi căzut sigur aceste carduri nu erau activate. Vom folosi cardul cu toate riscurile atâta timp cât noi oferim servicii și cardul trebuie folosit. Va fi o perioadă în care sistemul răspunde mai încet, furnizorii sunt nervoși, pacienții sunt la fel, nervorși, dar dacă înțeleg că serviciile le primesc, dacă furnizorii înțeleg că acele servicii vor fi decontate, eu zic că lucrurile vor intra în normal într-un timp scurt, în două săptămâni nu cred că vor mai fi probleme. Am fost încontinuu interesați de cursul sistemului, dar nu putem  să vedem răspunsul dacă cineva nu folosește cardul. Cu cât îl foloseau mai mulți în această perioadă cu atât vedeam răspunsul”, a declarat Vasile Ciurchea.

De asemenea, Vasile Ciurchea a mai spus că nu este nevoie ca și copii să aibă card de sănătate pentru că serviciile medicale le sunt oferite gratuit, iar rețetele ce au fost prescrise pot fi ridicate de la farmacii fără nici o problemă.

„Copii nu au nevoie de card pentru că li se oferă toate serviciile, copii primesc rețeta în farmacie, și rețeta este decontată. La fel se întâmplă și pentru celelalte categorii de asigurați. În momentul în care o rețetă a fost prescrisă de către un prescriptor și ea a fost ridicată în sistem și se vede în sistem înseamnă că a fost scrisă îndeplinind toate condițiile. La farmacie ne interesează cine ridică rețeta  și momentul în care a ridicat-o, ai cardul, folosești cardul, al tău sau al aparținătorului, nu ai cardul sunt datele după buletin care trebuie să fie scrise de către cel care ridică rețeta și nu de farmacist sau de medic, sau oricine altcineva, fie că este rețetă personală, fie că este pentru cineva din familie, un aparținător. Se fac internări, folosind aceeași regulă pentru că în sistem se vede dacă cardul a fost emis, dacă cardul a fost inițializat sau ce se întâmplă”, a spus președintele CNAS.

0800800950, numărul la care pot fi semnalate erorile cardului de sănătate

Pentru cei care au avut probleme cu blocarea cardului, reprezentanții CAS recomandă să sune la numărul de telefon aflat pe spatele cardului de sănătate, unde vor primi informații despre deblocarea acestuia.

„În cazul în care cardul se blochează, fiecare persoană are pe card incripționat un număr de telefon, 0800800950, furnizorul trebuie să sune acolo și va afla imediat ce trebuie făcut pentru deblocare”, a mai declarat purtătorul de cuvânt al CAS Dolj.

Continue Reading