vineri, martie 29, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Cum arată noul buletin electronic al românilor, care va conţine o amprentă facială şi două amprente digitale

Cartea electronică de identitate are funcţionalităţi multiple, care vor contribui la reducerea birocraţiei, la flexibilizarea relaţiilor dintre autorităţi şi cetăţeni prin asigurarea unui acces facil la servicii esenţiale, concomitent cu oferirea de garanţii suplimentare de securitate privind protejarea identităţii.

„Cetăţenii trebuie să ştie că un document va înlocui cartea de identitate aflată în circulaţie din anul 1997 în mod treptat, până în august 2031, conform termenelor stabilite prin regulamentul european. De asemenea, cartea electronică de identitate este recunoscută în afara graniţelor ţării”, a spus ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode.

El a adăugat că acest document facilitează accesul cetăţeanului la servicii publice prin preluarea funcţionalităţii cardului de sănătate şi implementarea unor servicii electronice de tip e-guvernare.

Policlinica Buna Vestire Craiova

„Totodată, cetăţenii trebuie să ştie că poate fi solicitată de către părinţi sau tutori legali pentru copiii lor, încă de la naştere, cu o valabilitate variabilă, în funcţie de vârsta copilului, cartea electronică de identitate. (…) Aceasta conţine elemente suplimentare de siguranţă şi aceste elemente se datorează noilor tehnologii, ceea ce îi conferă titularului o protecţie suplimentară cu privire la identitatea proprie şi previne într-o mai mare măsură situaţiile de furt de identitate”, a mai spus Bode, potrivit digi24.ro

Ministrul a mai precizat că în faza de proiect pilot urmează să fie armonizate toate aspectele ce ţin de implementare, astfel încât în faza de generalizare la nivel naţional infrastructura să fie testată şi să fie eliminate eventualele sincope în funcţionare.

„Un element în plus, care validează utilitatea noului tip de document, îl reprezintă faptul că societatea a suferit schimbări şi au apărut noi cerinţe legate de securitate globală, inclusiv pe palierul asigurării unui control cât mai eficient la trecerea frontierei”, a completat Bode.

Emiterea unui buletin electronic va costa 70 de lei. Acesta va conţine, pe lângă datele de identificare ce se găsesc şi în prezent pe cărţile de identitate, o amprentă facială, dar şi două amprente digitale.

În premieră, va putea fi emis buletin (simplu sau electronic) şi copiilor sub 14 ani. Astfel, opţional, la cererea părinţilor sau a reprezentanţilor legali, se poate elibera o carte de identitate simplă sau o carte electronică de identitate, indiferent de vârsta copilului. 

Totuşi, până la împlinirea vârstei de 12 ani, noul buletin electronic nu va conţine amprentele digitale ale deţinătorului.

România este obligată să emită cartea electronică de identitate începând cu data de 2 august 2021, conform Regulamentului (UE) 2019/1157.

Cartea electronică de identitate va conţine date în format tipărit şi în format inscripţionat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă.

Datele cu caracter personal care se înscriu pe cartea electronică de identitate sunt următoarele: 

a) datele din formatul tipărit, cu excepţia semnăturii olografe a titularului;
b) prenumele părinţilor titularului;
c) un certificat pentru semnătură electronică şi, după caz,certificate calificate pentru semnătură electronică, astfel cum acestea suntdefinite în legislaţia din domeniu;
d) datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.

După personalizarea şi transmiterea cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple la autoritatea competentă să le elibereze, toate datele stocate în bazele de date de producţie se şterg imediat prin procedură automată şi ireversibilă.

Conform proiectului de lege, cărțile de identitate vor avea următoarele termene de valabilitate, de la  data eliberării: 

 a) valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani;
 b) valabilitate de 5 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsăîntre 14 şi 18 ani;
 c) valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
 d) cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani, pentru cartea de identitate simplă.

De asemenea, cetăţenii români cu domiciliul în România aflaţi temporar în străinătate pot depune cerere pentru eliberarea actului de identitate: la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate, în cazul în care, din motive obiective, nu se pot deplasa la serviciul public comunitar de de evidenţă a persoanelor de la locul de domiciliu sau reşedinţă, cu excepţia cererii pentru eliberarea unei cărţi de identitate provizorii, precum şi la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor, prin împuternicit, pe bază de procură specială autentificată la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din ţara respectivă.

Foto: Captură video

Politica