vineri, martie 29, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Drumul expres Craiova-Pitești 2017, bazat pe studiul de fezabilitate din 2007

Drumul expres cu regim de autostradă, care ar urma să se realizeze între Craiova și Pitești, ar avea la bază Studiul de Fezabilitate pe care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere îl are încă din anul 2007. Cel puțin asta a explicat Compania într-un răspuns transmis Jurnalul Olteniei, atunci când a fost întrebată cum este posibil ca licitația despre care premierul Sorin Grindeanu vorbea, de proiectare plus execuție, să fie realizată fără un studiu de fezabilitate.

Premierul Sorin Grindeanu vorbea, în vizita sa la Craiova, la compania Ford, despre o nouă licitație pentru un „drum” Craiova-Pitești.

I-am anunțat pe reprezentanții Ford că la sfârșitul lunii mai documentația pentru proiectare plus execuție va fi finalizată astfel încât se va putea lansa spre licitație. Asta ne face optimiști, gândindu-ne la anumite termene, că în toamna acestui an vom avea câștigătorul acestei licitații. Cea mai lungă perioadă ar fi ca la începutul anului viitor să înceapă efectiv execuția drumului dintre Pitești și Craiova, extrem de important și pentru Ford, care va avea în jur de 600 de camioane care vor merge pe acest drum, important pentru Craiova, pentru celelalte localități, dar important pentru oameni. Deci, la sfârșitul lunii mai documentația finalizată, depusă pentru licitație, proiectare plus execuție, astfel încât să ardem anumite etape care mai lungeau acest proces”, a spus Sorin Grindeanu cu ocazia vizitei sale la Craiova.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Ulterior, reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, dar și ai PSD au informat că autostrada Craiova-Pitești, îndelung discutată și așteptată, va deveni un drum expres cu regim de autostradă.

Vechiul Studiu de Fezabilitate, folosit acum

Deși ar trebui să reprezinte un motiv de bucurie, această declarație a lansat, totuși, mai multe întrebări. La două dintre ele a răspuns, mai mult sau mai puțin, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, în urma unei solicitări formulate de Jurnalul Olteniei.

Reprezentanții CNAIR, întrebați cum poate fi licitată o procedură pentru proiectare și execuție, în condițiile în care nu există un Studiu de Fezabilitate realizat, iar licitația pentru reactualizarea celui vechi (ce-i drept, pentru o autostradă și nu pentru un drum expres) este încă în desfășurare, au dat de înțeles că licitația pentru PT + plus execuție ar urma să se bazeze pe un SF vechi de zece ani.

Cum poate fi gata o documentație pentru proiectare plus execuție, după cum a declarat premierul, în condițiile în care nu există un studiu de fezabilitate pentru acest drum?”, am întrebat, iar reprezentanții CNAIR au răspuns: „CNAIR SA deţine Proiectul de Studiu de Fezabilitate „Drum Expres Craiova-Piteşti”, care a fost predat şi semnat în anul 2007”. Practic, în alte cuvinte, pe care reprezentanții companiei ocolesc să le folosească cu subiect și predicat în răspunsul transmis, noua licitație se va baza pe acest Studiu de Fezabilitate.

Care este povestea acestui Studiu de Fezabilitate? În august 2007, în timpul guvernării Tăriceanu, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România adjudecase un contract către firma Search Corporation, care a realizat un prim studiu de fezabilitate pentru drumul expres Craiova-Piteşti. Acela a fost primul semn că s-a dorit realizarea, dacă nu a unei autostrăzi, măcar a unui drum decent care să poată asigura transportul până la Piteşti. Finanţarea a fost făcută de la bugetul de stat, iar contractul a avut o valoare de 12.900.758 euro, fără TVA, echivalentul a 15,99 milioane euro cu TVA inclus.

Cealaltă licitație își urmează cursul

Încă o întrebare care a primit un răspuns oarecum „ocolit” este una legată chiar de licitația demarată în luna decembrie 2016, pe vremea fostului ministru al Transporturilor, Sorin Bușe, și a fostului directorului CNAIR, Cătălin Homor. Licitația vizează revizuirea Studiului de Fezabilitate amintit mai sus și proiectarea tehnică pentru – de data aceasta – autostrada Craiova-Pitești.

Ce se întâmplă cu cealaltă procedură de achiziție, pentru contractul „Revizuire Studiu de Fezabilitate şi elaborare Proiect Tehnic pentru Autostrada Piteşti-Craiova”? Va fi aceasta anulată?”, am întrebat, iar reprezentanții CNAIR au răspuns: „Proiectul „Revizuire Studiu de Fezabilitate şi elaborare Proiect Tehnic pentru Autostrada Piteşti-Craiova” se află în procedura de atribuire a contractului cu data demarării 6.12.2016”. Deci, momentan, din câte se înțelege, procedura nu va fi anulată și își va urma cursul normal, chiar dacă a fost anunțată demararea unei alte licitații care s-ar interpune cu aceasta.

Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare, la această procedură, a devenit, la cea de-a șasea prelungire, 24.04.2017, ora 16:00, iar termenul limită pentru evaluarea ofertelor este, mai nou, 19.05.2017, ora 18:00. Primul termen, cel stabilit inițial de autoritatea contractantă, fusese 12 ianuarie pentru depunerea ofertelor și 6 februarie pentru evaluarea lor.

Rămâne de văzut ce vor face autoritățile de la București pentru ca oltenii să aibă, în sfârșit, un drum decent pe care să circule, drum care, reamintim, se tot naște și moare de vreo zece ani încoace.

Politica