luni, octombrie 7, 2024

Ultima ora

Sport

Masterplanul General de Transport, aprobat. Ce se întâmplă cu Oltenia?

Guvernul României a aprobat, în şedinţa de miercuri, Master Planul General de Transport al României, o condiţionalitate ex-ante, adică esenţială, pentru finanţările din cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare. În cadrul documentului, autostrada Craiova-Piteşti se află pe locul 7 în lista priorităţilor, iar proiectul ar trebui să fie implementat între 2017 şi 2020. Citiţi, în cele ce urmează, care ar urma să fie investiţiile pentru zona Olteniei în ceea ce priveşte sectoarele rutier, feroviar, naval şi aerian.

Documentul strategic după care ar trebui să se dezvolte infrastructura României în următorii ani a fost aprobat de Guvern în şedinţa de miercuri.

Pe lângă proiectele de construire şi modernizare a infrastructurii, în Masterplanul General de Transport sunt prevăzute şi proiecte de îmbunătăţire a serviciilor pentru toate modurile de transport: achiziţionarea de material rulant nou pentru calea ferată, achiziţionarea navelor de dragaj sau intervenţie în sectorul naval, a echipamentului de siguranţă şi securitate în domeniul aerian, dar şi a echipamentelor IPS pe sectorul rutier.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Autostrada Craiova-Piteşti, încă o promisiune

Autostrada Craiova-Piteşti, promisă de ani întregi oltenilor şi companiilor care îşi desfăşoară activitatea în zonă, este prevăzută în document pe locul 7, cu o perioadă de implementare de trei ani, între 2017 şi 2020. Costurile acesteia sunt estimate la 899,41 milioane de euro. Aceasta este poate cea mai importantă investiţie care ar trebui desfăşurată în zona Olteniei şi nu are nici până acum o situaţie concretă. Practic, procedura de concesiune este în acelaşi stadiu ca în ultimii ani, iar autorităţile spun scurt şi sec: „Se desfăşoară etapa de dialog în cadrul procedurii de dialog competitiv”. Este acelaşi răspuns pe care CNADNR l-a oferit în ultimii ani, ori de câte ori a fost întrebată despre stadiul proiectului. Licitaţia a fost lansată în primăvara anului 2013, iar de atunci nu s-a mai întâmplat nimic. Contractul are o valoare estimată de 7,271 de miliarde de lei fără TVA, pe un drum cu o lungime de 121,19 kilometri.

În proiectul autostrăzii, în Masterplan, mai este inclusă şi varianta de ocolire a Balşului şi a Slatinei, după cum a scris pe facebook Cătălin Drulă, consilierul premierului Dacian Cioloş pe probleme de infrastructură şi transporturi. „M-am bucurat, astăzi, să văd că a fost inclusă în Masterplan, cu prioritate pentru demarare imediată, varianta ocolitoare a Balşului şi a Slatinei ca parte din viitoarea autostradă Piteşti-Craiova. E vorba de un segment de autostradă de aproximativ 30 de kilometri care permite ocolirea celor două localităţi, cu beneficii foarte mari pentru traficul de tranzit”, a scris consilierul pe facebook.

Alte zece autostrăzi sunt şi ele cuprinse în lista de proiecte, dintre care amintim Sibiu – Piteşti, Comarnic – Braşov, Sibiu – Braşov sau Târgu Mureş – Târgu Neamţ.

Trei drumuri expres din sau către Oltenia

În Masterplan mai este prins şi un drum expres de la Bucureşti la Craiova, cu o valoare estimată de 764,4 milioane de euro, cu un termen de implementare care ar urma să înceapă tocmai în 2026 şi să se încheie în 2031. Totodată, un alt drum expres este acela de la Craiova până la Drobeta Turnu Severin, care ar costa 615,16 milioane de euro (perioadă de implementare 2026-2032), dar şi Drobeta Turnu Severin-Lugoj, cu o valoare de 1.345,61 milioane de euro. Acest proiect ar urma să fie implementat între 2025 şi 2032.

Ce rute feroviare vor fi modernizate… şi când?

La sectorul feroviar, pentru modernizare este menţionată ruta Bucureşti-Craiova, cu un cost de 836 de milioane de euro. Timp de patru ani ar trebui implementat acest proiect, mai exact între 2021 şi 2025. Mai mult, există un astfel de proiect şi pentru Piteşti – Râmnicu Vâlcea Nord, ce costă 365,8 milioane de euro şi ar trebui să fie gata în 2026, cu pornire din anul 2021. Nu în ultimul rând, se doreşte şi modernizarea rutei Craiova – Caransebeş, care costă nu mai puţin de 919,7 milioane de euro. Implementarea acestui proiect ar urma să se facă între 2026 şi 2030.

La proiecte de electrificare şi modernizare căi ferate, este menţionat şi Craiova – Calafat, cu un termen de implementare destul de apropiat, între 2016 şi 2019. Acesta ar urma să coste 182,4 milioane de euro. În ceea ce priveşte modernizarea căilor ferate cu valoare economică, există trei care fac legătura cu Oltenia: Filiaşi – Târgu Jiu (275,5 milioane de euro, perioada de implementare 2023-2025, Târgu Jiu – Petroşani (192,8 milioane de euro, perioada de implementare 2021-2026) şi Piteşti – Craiova (227,2 milioane de euro, perioada de implementare 2025-2029). În cele din urmă, ruta Bucureşti-Craiova există şi la categoria de proiecte de cale ferată cu viteză sporită, orar cadenţat şi servicii feroviare. Investiţia la aceasta ajunge la 67,98 milioane de euro, cu perioada de implementare între 2016 şi 2017.

Porturile Olteniei, prinse pentru modernizare

În ceea ce priveşte sectorul naval, autorităţile au prins, pentru modernizare, porturile din regiunea Olteniei. Este vorba despre porturile Cetate şi Bechet, care au o perioadă de implementare de trei ani, între 2021 şi 2024. Costurile estimate ale acestora se ridică la 7.163.563 de euro, respectiv 10.680.414 de euro. Proiectele celorlalte patru porturi sunt preconizate să se implementeze în perioada 2016-2018. Pentru portul Calafat, costurile sunt de 14.869.359 de euro, pentru cel din Corabia, 5.443.130 de euro, iar pentru portul Drobeta Turnu Severin, 20.201.600 de euro. Totodată, portul Orşova este prins şi el pentru modernizare, cu o valoare de 8.716.169 de euro.

Peste 70 de milioane de euro, pentru Aeroportul Craiova

La ultimul sector din Masterplanul General de Transporturi al României, mai exact cel aerian, modernizarea Aeroportului Craiova a fost prinsă şi ea cu suma de 71.074.827 de euro. Perioada de implementare menţionată este între 2022 şi 2024. Totodată, Craiova este cuprinsă şi cu modernizarea platformei multimodale, adică cea care face legătura între transportul feroviar, rutier şi aerian. Costurile proiectului se ridică la 34.250.000 de euro, iar implementarea ar trebui să dureze un an, între 2022 şi 2023.

Politica