Un incident feroviar grav a fost investigat de Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) după ce un mecanic de locomotivă, din Craiova, care lucra neîntrerupt de peste 52 de ore, a pus în mișcare un tren de marfă fără aprobarea impiegatului de mișcare, provocând o avarie la infrastructura feroviară. Evenimentul s-a produs în 11 decembrie 2024, pe secția de circulație Piatra Olt – Podu Olt, aflată în raza Sucursalei Regionale de Căi Ferate Craiova.
Conform raportului final publicat în iulie 2025, trenul de marfă nr. 57423, aparținând PSP Cargo Group SA, staționa în stația CFR Lotru, la linia 2. Mecanicul a observat semaforul de ieșire în poziția „liber”, însă semnalul nu era destinat trenului său, ci unui alt convoi programat să treacă pe linia 1. Fără a aștepta ordinul oficial de plecare, acesta a pus locomotiva în mișcare, parcurgând 180 de metri cu o viteză de 11 km/h, moment în care a talonat un macaz, rupând dispozitivul de control al poziției acestuia.
După doar 8 secunde de staționare, mecanicul a dat înapoi trenul pe o distanță de 164 de metri, fără să anunțe dispecerul sau să verifice siguranța manevrei. Incidentul a blocat circulația feroviară în zonă, provocând întârzieri de 142 de minute pentru un tren de călători.
„Din data de 08 decembrie 2024, ora 14:00, până în 11 decembrie 2024, ora 18:40, mecanicul de locomotivă a efectuat un timp de muncă de 52 de ore și 40 de minute, având o durată a serviciului continuu pe locomotivă de 51 de ore și 55 de minute. Această durată depășește cu 39 de ore și 55 de minute limita admisă de prevederile Ordinului MTI nr. 256/2013, conform căruia, în cazul conducerii locomotivei în echipă completă, serviciul maxim admis este de 12 ore”, se arată în raportul oficial al AGIFER.
Investigația AGIFER a scos la iveală un detaliu alarmant: mecanicul se afla la muncă de peste 52 de ore și 40 de minute, cu o activitate continuă pe locomotivă de 51 de ore și 55 de minute. Conform reglementărilor în vigoare (Ordinul MTI nr. 256/2013), durata maximă admisă a serviciului continuu pentru echipe complete pe trenurile de marfă este de 12 ore, fiind obligatorie asigurarea timpului de odihnă între curse.
Specialiștii au concluzionat că starea fizică și psihică a mecanicului era grav afectată de stres și oboseală, ceea ce a contribuit decisiv la decizia eronată de a porni trenul fără aprobarea necesară. De asemenea, în perioada anterioară, acesta efectuase și alte curse peste limita legală de timp, fără pauzele corespunzătoare.
„Starea fizică și psihică a personalului care a condus și deservit trenul de marfă nr. 57423 era afectată de stresul și oboseala acumulate ca urmare a depășirii serviciului continuu maxim admis pe locomotivă, iar neasigurarea duratei corespunzătoare a timpului de odihnă a constituit un factor în producerea incidentului”, se mai arată în documentația raportului.
Raportul menționează și alte nerespectări ale normelor feroviare, cum ar fi: lipsa ordinului scris de plecare, obligatoriu atunci când semnalul de ieșire nu poate fi dat de impiegat; funcționarea parțială a instalațiilor de siguranță și vigilență de pe locomotivă; gestionarea deficitară a programului de lucru al personalului de către operatorul de transport feroviar. Nu au existat victime și nici pagube materiale majore, însă infrastructura a suferit avarii care au necesitat intervenții tehnice pentru remediere.
În urma incidentului, PSP Cargo Group SA a suspendat permisul mecanicului de locomotivă pentru două luni și a anunțat măsuri interne de instruire a personalului și controale suplimentare privind respectarea programului de lucru. AGIFER a subliniat, însă, că operatorii feroviari trebuie să ia măsuri mai stricte pentru a preveni epuizarea personalului, care poate pune în pericol siguranța circulației.