Sticla cu contururi emblematice a companiei Coca-Cola – alături de alte sticle de design pentru whisky sau parfumuri – ar putea dispărea de pe piața europeană în temeiul unui proiect de norme UE de promovare a ambalajelor reutilizabile, o măsură care provoacă neliniște în industria băuturilor, scrie g4media.ro care citează Euractiv.
În prezent, la Bruxelles se discută noi norme privind ambalajele la nivelul UE, în cadrul propunerii Comisiei Europene de regulament privind ambalajele și deșeurile de ambalaje (PPWR), prezentată în urmă cu un an.
Legea a fost votată marți (24 octombrie) în comisia de mediu a Parlamentului European, marcând primul pas în procedură înainte ca plenul Parlamentului să adopte poziția sa în noiembrie, pregătind terenul pentru discuții aprinse cu statele membre ale UE pentru a finaliza legea la timp pentru alegerile europene din iunie.
Dar grupurile industriale se tem că legea riscă să încalce protecția drepturilor de proprietate intelectuală atunci când este vorba de ambalaje speciale, cum ar fi sticlele de băuturi de marcă.
„Riscul este că produsele ambalate vor începe să arate la fel. Designurile creative și formele simbol vor dispărea treptat, iar valoarea comercială va fi irosită, deoarece mărcile nu se vor mai putea distinge unele de altele pe rafturi”, a declarat FEVE, o asociație comercială care reprezintă producătorii de sticle de sticlă.
În timp ce producătorii de ambalaje din sticlă au apreciat eforturile deputaților europeni de a recunoaște „într-o oarecare măsură” modelele de ambalaje brevetate, ei au declarat că legea votată marți „este mult sub așteptările lor”.
„Ne temem că acest lucru va duce la standardizarea ambalajelor și la dispariția treptată a diferențierii mărcilor”, a declarat Adeline Farrelly, secretar general al FEVE. „Credem că această măsură restricționează designul creativ și formele simbol ale sticlelor”, a adăugat ea.
În prezent, cerințele privind designul ambalajelor sunt prevăzute la articolul 9 din directiva privind deșeurile de ambalaje, care prevede că greutatea și volumul ambalajelor trebuie reduse la minimum. O serie de „criterii de performanță”, enumerate în anexa IV, pot fi folosite de mărci pentru a justifica ambalaje mai grele pe baza unor criterii precum protecția produsului, logistica sau siguranța consumatorilor.
Cu toate acestea, Comisia a propus eliminarea criteriilor de „acceptare de către consumator” și de „marketing și prezentare a produsului” din lista acceptată de criterii de performanță atunci când a prezentat anul trecut legea sa actualizată privind ambalajele.
Aceste eliminări au fost menținute în cadrul votului din Parlament de săptămâna aceasta, ceea ce înseamnă că sticlele de sticlă emblematice, cum ar fi faimoasa sticlă de Coca-Cola, ar putea sfârși prin a fi scoase de pe piața UE, au declarat surse din industrie, citate de Euractiv.
„Da, sticla emblematică Coca-Cola este cu siguranță în pericol, la fel ca multe alte sticle emblematice de parfumerie, alimente, băuturi spirtoase, dacă este nevoie să se folosească mai multă sticlă pentru o anumită formă”, a declarat o sursă din industrie care a cerut să nu fie numită.
Reprezentanța Coca-Cola în UE de la Bruxelles a refuzat deocamdată să comenteze votul, spunând că analizează implicațiile votului.
Însă producătorii de sticle de sticlă au fost mai deschiși, confirmând că sticlele de design sunt în mod clar amenințate de noul regulament.
„Acest lucru înseamnă că alegerile de design care adaugă greutate ambalajului – forme unice, modele, decorațiuni, gofrare – nu vor fi conforme și nu ar trebui să mai fie introduse pe piață„, a declarat Vanessa Chesnot, șefa departamentului de afaceri publice de la FEVE.
„Acest lucru va avea un impact puternic asupra băuturilor spirtoase, a parfumurilor sau a oricăror produse care sunt ambalate în ambalaje unice, adesea protejate de drepturi de proprietate intelectuală”, a declarat ea pentru Euractiv în comentarii trimise prin e-mail.
Potrivit calculelor FEVE, produsele ambalate în sticlă contribuie cu o valoare de 250 de miliarde de euro la exporturile UE – mult mai mult decât orice alt material de ambalare și decât alte sectoare.
Acesta este în special cazul băuturilor spirtoase, cum ar fi whisky-urile sau vodka, care vin în sticle de diferite forme și dimensiuni ca parte a eforturilor de branding.
„Sticlele pentru băuturi spirtoase nu sunt sticle standardizate și orice reutilizare obligatorie i-ar obliga pe membrii noștri să renunțe la ambalaje emblematice”, a declarat Sarah Melina, director la Spirits Europe, o asociație comercială care reprezintă industria băuturilor spirtoase, precum și multinaționale precum Diageo și Pernod Ricard.
„Într-adevăr, sectorul nostru prosperă pe produse premium, iar identitatea mărcii este comunicată, de asemenea, într-o proporție semnificativă, prin ambalaj”, a declarat ea pentru Euractiv în comentarii trimise prin e-mail.
Riscul, spune Melina, este că micii producători vor fi forțați să iasă de pe piața europeană dacă nu pot garanta cota minimă de reutilizare impusă de lege.
„Pentru ei este o chestiune de schimbare a producției”, a subliniat ea.
Foto: pixabay