Schimbarea din funcția de director al Liceului „Voltaire” din Craiova în cazul Loredanei Popi a atras după sine indignarea colegilor profesori, a părinților și chiar a elevilor.
Odată cu numirea directorilor interimari de către inspectoratele școlare județene, detașați până la concursul din octombrie, mai multe unități de învățământ din municipiul Craiova și județul Dolj vor avea o nouă conducere. Printre acestea se află și Liceul „Voltaire”, decizie cu care Consiliul de Administrație al școlii nu a fost de acord.
Astfel, mai mulți dascăli, părinți și elevi s-au strâns, vineri, în fața Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Dolj pentru a-și exprima nemulțumirea cu privire la înlocuirea directoarei Loredana Popi.
„Aș vrea să exprim indignarea și nemulțumirea noastră, a tuturor cadrelor didactice, privind această schimbare, această decizie de a nu acorda continuitate doamnei Popi pe postul de director, deoarece în perioada în care doamna a fost director, școala noastră a crescut continuu. În fiecare an am avut rezultate remarcabile, suntem o școală europeană, ne aflăm în rețeaua de 25 de licee francofone. Elevii noștri, o parte dintre ei prezenți aici, au avut rezultate deosebite atât la examenul de Bacalaureat, cât și la restul activităților și concursurilor în care s-au implicat.
Am dori să aflăm motivele pentru care s-a făcut această schimbare și dacă doamna corespunde conform grilei de evaluare, de ce s-a luat totuși această decizie”, a declarat Udroiu Adriana Cristina, profesoară de engleză și responsabil al Comitetului Diriginților din cadrul Liceului „Voltaire”.
Profesorii au depus și un Memoriu la Inspectoratul Școlar Județean (IJJ) Dolj, încercând să afle care au fost motivele exacte pentru care a fost luată această decizie.
Părinții copiilor care învață la „Voltaire” sunt la fel de supărați și cer, la rândul lor, explicații.
„Ne aflăm astăzi aici pentru a ne exprima atașamentul față de lucrarea pe care a depus-o doamna director Loredana Dorina Popi la temelia acestui liceu pe care l-a luat în ruină, atât din punctul de vedere al aspectului material, cât și dintr-o dispoziție de a clădi didactic și managerial această unitate de învățământ. Astăzi, aceasta este zdruncinată de decizia Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar General (ISJ) Dolj, din data de 19 august.
Întreaga activitate managerial-didactică a acestui liceu a fost focusată pe beneficiarul direct și anume, copilul de la Voltaire indiferent de statutul social, material, de credință sau de rasă.
Ideea este că indignarea noastră are în vedere mai multe aspecte și vorbim, în primul rând, de un proiect prezidențial <<România educată>> prin depolitizarea și promovarea adevăratelor valori socio-educaționale și când apare un om, cum este doamna director, cu eforturi și o trudă peste putință începe să pună în practică un astfel de proiect, ne trezim cu o hotărâre de Consiliu de Administrație al ISJ care desființează mesajul prezidențial.
În al doilea rând, domnul ministru Sorin Cîmpeanu avea să dea asigurări publice, ca un fel de îndrumare către toate inspectoratele școlare județene din țară, că în primul și în primul rând se va avea în vedere la acordarea detașării principiul continuității și ne trezim că acesta este făcut pulbere de această hotărâre de Consiliu de Administrație.
Și nu în ultimul rând, această hotărâre, așa cum zicea Legea educației naționale, vorbește despre faptul că decizia, în cazul de față a detașării în interesul învățământului are la bază un aviz al Consiliul de Administrație al liceului. Noi am cerut astfel să ni se pună la dispoziție acest aviz să vedem și noi cum de această hotărâre poate să distrugă o emblemă care s-a creat aici. Însă dacă avizul a fost unul pozitiv, dar decizia una subiectivă, neținând cont de competențele sau realizările doamnei director, acesta este un fapt ce va face cercetarea mediului judiciar”, a completat Eduard Traian Popescu, reprezentant al părinților în Consiliul de Administrație al Liceului „Voltaire” și vicepreședinte al Asociației „Voltaire”.
Eforturi pentru obținerea acreditărilor necesare și meditații pro bono oferite de profesori
Atât profesorii, cât și părinții, au adus diverse argumente care să sprijine contribuția directorului Loredana Popi la dezvoltarea armonioasă a liceului. Aceștia au subliniat faptul că dascălii oferă meditații gratis copiilor pentru examenul de Bacalaureat și chiar pentru admiterea la facultate, meritul datorându-se inițiativei directorului.
„În sprijinul a ce spune colegul meu, în acest liceu se fac pregătiri fără bani cu copii, managerul ast a reușit să facă, să-i convingă pe profesori să lucreze pro bono pentru elevi. Liceul a obținut aceste acreditări pe care le-a menționat doamna profesor înainte, care se obțin greu, dar pe care noi le-am obținut înainte de termen, tocmai în ideea de a intra în sistemul liceelor bilingv.
Avem procente de peste 90% obținute în ultimii ani la examenul de Bacalaureat și sunt foarte mulți elevi care vor să vină în acest liceu pentru că au garanția că fac meditații gratis. Pentru un părinte este important ca al său copil să ia examenul de Bacalureat, mai ales că există posibilitatea meditării gratuite. Eu apăr părinții pentru că ei își apără copiii. Aici se fac meditații pentru Medicină pro bono, nu știu dacă mai este vreun astfel de liceu în Craiova care să facă asta.
Am depus un Memoriu, vom merge în instanță. Acesta este dreptul legal. Am cerut să ni se prezinte oficial motivarea deciziei, ceea ce încă nu s-a întâmplat. Au această obligație legală. Indiferent de decizia Inspectoratului Școlar General, noi vom merge în instanță, domnul inspector general știe părerea noastră. Nu poți schimba anumite lucruri într-o noapte”, a spus Constantin Crăciun, membru al Consiliului de Administrație al liceului.
Alături de cadrele didactice și părinții care și-au exprimat nemulțumirea în acest sens s-au aflat și elevi sau absolvenți ai Liceului „Voltare”.
„Această decizie nu mi se pare una corectă, pentru că doamna doctor Dorin Loredana Popi s-a implicat foarte mult în toate activitățile. Este persoana care a fost cu noi de la bun început și fosta profesoară de franceză care m-a îndrumat să fac ceea ce faci astăzi, datorită căreia am obținut note bune la examene.
A făcut multe lucruri bune pentru copii care nu s-ar fi așteptat. Există copii care nu au situație financiară bună și care au fost sprijiniți în școala online cu tablete, cu ajutor să vină la școală singuri pentru meditații, s-au făcut și strângeri de fonduri, inclusiv pentru decesul unei fostei noastre colege.
Tot ce a făcut dumneai nu s-ar fi realizat cu altcineva, toate proiectele la care au participat, toți oamenii care ne-au vizitat și au cunoscut ce înseamnă familia Voltaire. Sunt de părere că această decizie nu este corectă și sper să fie bine pentru noi, întrucât nu ne-am imagina liceul fără dumneai”, este mesajul transmis de Bianca Bondar, absolventă a Liceului „Voltaire”.
Alexandru Gîdăr: „Dăm șansa de a fi director și altcuiva”
Având în vedere contextul schimbării directorului Loredana Popi de la conducerea Liceului „Voltaire”, am solicitat și punctul de vedere al inspectorului-șef al Inspectoratului Școlar General (ISJ) Dolj, Alexandru Gîdăr.
Potrivit acestuia, astfel de schimbări au avut loc în zeci de unități de învățământ din municipiul Craiova și județul Dolj, motivând că în acest fel se poate oferi șansa și altcuiva să devină director.
„Nu am apucat să vorbesc foarte mult cu colegii pentru că am fost prins cu verificarea notelor de la sesiunea Bacalaureatului de toamnă, însă se știe că acolo este o situație tensionată de mai mult timp, amplificată și de fosta conducere de la Liceul <<Ștefan Odobleja>> și de conducerea de la <<Voltaire>>.
Trebuie să găsim o soluție pentru ca ambele managemente să poată să conlucreze și să coexiste în același spațiu. Îmi aduc aminte că și acolo sunt deficiențe, cum ar fi cea de anul trecut, când, în timpul programului, un părinte a rămas cu copilul neînscris în clasa a 9-a.
Pe de altă parte, este opțiunea inspectorului general și a Consiliului de Administrație cu cine continuă să lucreze și un alt aspect este și de a da șansa altora să vadă cum este școala respectivă, cum funcționează și dacă își asumă conducerea în urma concursului.
Mai avem o lună până la concurs și nu văd de ce ar fi o problemă dacă directorii de acum nu vor mai fi în funcție în momentul în care se va desfășura concursul. Este o șansă dată și altora”, a explicat Alexandru Gîdăr, inspectorul-șef al Inspectoratului Școlar Județean (IJJ) Dolj.
Aceleași nemulțumiri au fost ridicate și în cazul directorului de la Școala Gimnazială Filiași. Conducere a unității de învățământ este susținută de sute de părinți, profesori și de întreaga comunitate locală.
Ca și în situația „Voltaire”, profesorii și părinții copiilor care învață la Școala Gimnazială Filiași au depus un Memoriu la ISJ în care ca directorul să nu fie schimbat din funcție. Vis-a-vis de problema ridicată, inspectorul general al IJJ Dolj a dat asigurări că nu se aduc în discuție factori de ordin politic.
„Nu am văzut care este rolul consilierului primarului între consilierii locali, consilierul primarului fiind un angajat și cel în fruntea comunității locale. Am înțeles semnăturile lor, ale părinților, ale primarului și consilierilor locali, dar nu am înțeles care era rolul consilierului personal al primarului în fruntea semnăturilor.
Asta ca să eliminăm suspiciunile că schimbările de directori au tentă politică”, a mai spus Alexandru Gîdăr.
Noile schimbări de directori și numirea interimatelor au fost decise, joi, de Consiliul de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean (IJJ) Dolj, fiind vacante 194 de funcții de director și 67 de funcții de director adjunct.
Înscrierea s-a făcut pe bază dosarului în care candidații și-au anexat CV-ul, o scrisoare de intenție, acordul pentru detașare și acordul pentru prelucrarea datelor. În cazul departajării, în special pentru cei care au mai ocupat funcția de director, aceasta s-a realizat, potrivit inspectorului școlar general Alexandru Gîdăr, ținându-se cont de aspecte precum comunicarea cu inspectoratului, grija față de elevi sau activitățile derulate în ultima perioadă.
Funcţiile de conducere din şcoli şi grădiniţe vor fi ocupate prin detaşare în interesul învăţământului până la organizarea concursului ce va avea loc în această toamnă. Ministerul Educaţiei a făcut deja publice date privind concursul pentru aceste funcţii, în urma căruia viitorii directori vor prelua funcţiile din 10 ianuarie 2022.