Vâlcea. Ambulanţa performantă care a stat şapte ani în garaj, funcţională de la 28 februarie

Vâlcea. Ambulanţa performantă care a stat şapte ani în garaj, funcţională de la 28 februarie

Conducerile Prefecturii, Spitalului Judeţean de Urgenţă Vâlcea şi implicit a Unităţii de Primiri Urgenţe, Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă în subordinea căruia acţionează SMURD, a Serviciului Judeţean de Ambulanţă şi a Consiliului Judeţean s-au întâlnit pentru a rezolva situaţia ambulanţei de tip C1 care stă de şapte ani în garajul ISU Vâlcea fără a fi folosită deşi este unică în judeţ.

Întâlnirea a fost o premieră, în toată această perioadă plimbându-se hârtii de la o instituţie la alta. „De ce a durat atât nu pot să vă spun”, recunoşte şi noul prefect de Vâlcea, Tiberiu Costea.

S-au găsit şi soluţii, până la urmă, şi s-a căzut de comun acord că, până pe data de 28 februarie, trebuie întocmite actele prin care, în organigrama Spitalului Judeţean de Urgenţă Vâlcea, să se prevadă posturi noi pentru medici specializaţi, fiind scoase deja la concurs, scrie Adevărul.

O astfel de ambulanţă, de tip C1, are nevoie de doi paramedici, un asistent şi un medic specializat în urgenţe. Oficial, s-a pretextat că nu s-au găsit medici specialişti care să coordoneze acest serviciu, în realitate nimeni nu a fost interesat să preia responsabilităţile acestui nou serviciu care va funcţiona tot în sistem de gardă, la fel ca UPU, plus că, fiind dotată cu aparatură specială, este nevoie şi de personal instruit.

Directorul Spitalului Judeţean, dr. Dan Ponoran a explicat că ambulanţa SMURD nu a funcţionat din lipsă de personal specializat, situaţie cu care se confruntă şi UPU Vâlcea.

„În ultimii doi ani, am scos posturile pentru medicină de urgenţă de patru ori şi nu s-a prezentat nimeni la concurs. Şi acum avem un concurs în luna februarie unde s-a înscris un candidat pe cele două posturi”.

Pe ambulanţa de tip C1 nu pot lucra decât medici UPU sau de la ATI – Terapie Intensivă, adică doar din spital. Aceasta este destinată cazurilor critice, pentru pacienţii în cazul cărora deplasarea cu o ambulanţă obişnuită le-ar pune viaţa în pericol.

Prin urmare, va fi un serviciu atipic, în care medicii şi asistentele vor fi astfel în subordinea Spitalului Judeţean Vâlcea, iar paramedicii şi şoferii în cea a ISU Vâlcea.

Potrivit sursei citate, în afară de personal, o altă etapă prevede acreditarea ambulanţei de către Ministerul Sănătăţii, procedură demarată deja de către ISU Vâlcea. „Sfârşitul lunii februarie este un termen realist pentru a avea toate aceste proceduri finalizate”, a declarat directorul Ponoran despre când va putea fi pusă în funcţiune ambulanţa tip C1.

În acelaşi timp, la nivelul Prefecturii Vâlcea se caută soluţii pentru realizarea unui heliport care să permită aterizarea şi decolarea elicopterelor. La Râmnicu Vâlcea, elicopterul SMURD nici nu poate ateriza şi nici nu poate decola pe timp de noapte.

La nivel central s-a concluzionat, după accidentul din Băile Govora, în urma căruia a izbucnit scandalul legat de programul de noapte al elicopterelor SMURD, că toate judeţele trebuie sprijinite ca să amenajeze locuri pentru decolarea şi aterizarea aeronavelor SMURD – de preferat în fiecare oraş, atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte. În plus, în lipsă de piloţi, au răspuns sugestiei ministrului de Interne piloţii aflaţi la pensie, în rezervă, iar pe viitor se intenţionează să fie folosit personal din cadrul armatei. Odată cu aceste chestiuni şi-au găsit rezolvare şi altele conexe, precum salarizarea personalului care va opera pe aeronavele SMURD, dar şi reglementarea zborurilor pe timp de noapte pentru toată ţara, nu doar pentru Bucureşti şi Târgu Mureş.

Situaţia de la Vâlcea cu dotarea performantă, dar nefuncţională, precum şi cu lipsa acută de personal medical, nu este singulară la nivel de ţară.