joi, martie 28, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

UNJR propune CSM ca racolarea a magistraţilor de către servicii să fie pedepsită cu închisoare

Uniunea Naţională a Judecătorilor din România (UNJR) a propus Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) ca racolarea sau tentativa de recolare a magistraţilor de către servicii să fie pedepsită cu închisoare de la 5 la 10 ani.

De asemenea, UNJR a propus ca şi comisiile parlamentare de control a serviciilor să poată verifica dacă acestea au acoperiţi în justiţie sau nu, au anunțat reprezentanții Uniunii.

Propunerea privind completarea proiectului de modificare a Legii 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor prin includerea unei noi infracţiuni şi pedepse pe măsură gravitaţii faptei pentru angajaţii serviciilor de informaţii care încearcă să racoleze magistraţi a fost făcută de UNJR pe 13 septembrie, iar textul propus este: „Serviciilor de informaţii le este interzis să racoleze persoanele prevăzute de aliniatul 1 ca lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informaţii. Încălcarea acestei interdicţii este infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 10 ani”.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Pedeapsa aplicată lucrătorilor serviciilor de informaţii vine ca şi completare la interdicţia care deja îi priveşte pe magistraţi şi personalul auxiliar, cărora le este interzis să fie lucrători operativi ai serviciilor de informaţii, mai arată UNJR, precizând că art. 7 alin. 1 din Legea 303/2004 prevede: „Judecătorii, procurorii, magistrații-asistenți, personalul de specialitate juridică asimilat acestora şi personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi parchetelor nu pot fi lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informaţii”.

UNJR a mai propus ca, „în cazul în care infracţiunea [de racolare a unui judecător, procuror său personal auxiliar] este comisă de un ofiţer cu funcţii de conducere sau la instigarea acestuia, limitele pedepsei pentru acesta se majorează cu jumătate“.

De asemenea, „tentativa [de racolarea a unui magistrat] se pedepseşte“.

Dat fiind că serviciile de informaţii sunt structuri piramidale, fapta superiorului la instigarea căruia se racolează sau încearcă să se recoleze un magistrat este mai gravă ca şi cea a lucrătorului din serviciu, motiv pentru care trebuie pedepsită pe măsură. Art. 7 alin. 2 din Legea 303/2004, în formă modificată de ministrul justiţiei, prevede că „Persoanele prevăzute la alin. (1) completează anual o declaraţie olografă pe propria răspundere din care să rezulte că nu au fost şi nu sunt sunt lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informaţii. Declaraţiile se depun şi se arhivează la compartimentul de resurse umane”.

UNJR a propus, în plus, ca „verificarea veridicităţii datelor din declaraţiile prevăzute la alin. 2 se face de către CSAT şi Comisiile din Parlament de control a serviciilor, anual, din oficiu, sau ori de câte ori aceste autorităţi sunt sesizate de Ministerul Justiţiei, Consiliul Superior al Magistraturii, instanţele de judecată sau judecătorul sau procurorul vizat.

Serviciile de informaţii sunt obligate să pună la dispoziţia comisiei toate datele, informaţiile sau documentele necesare în acest sens”.

Impunerea unei sancţiuni lucrătorilor din serviciile de informaţii şi superiorilor acestor care încearcă să racoleze un magistrat este una dintre propunerile noi de modificare a legilor justiţiei făcute de UNJR”, mai arată Uniunea.

Politica