Conecteaza-te cu noi

Actualitate

Autostrada Olteniei – încă o promisiune, încă o licitaţie

Publicat

pe

Ford România şi Asociaţia Constructorilor de Automobile din România au găzduit, joi, la fabrica din Craiova, o dezbatere pe tema „Infrastructura de transport, principala provocare a industriei auto”. La eveniment au participat Costin Borc, vicepremierul României, Anca Dragu, ministrul Finanţelor Publice, Excelenţa Sa Hans Klemm, ambasadorul Statelor Unite la Bucureşti, dar şi ministrul Transporturilor, Sorin Buşe. Acesta a anunţat că  fazele de studiu de fezabilitate şi proiectare tehnică pentru autostrada Craiova-Piteşti, care ar urma să fie gata în 2020, vor fi scoase la licitaţie la data de 1 noiembrie. Întrebat ce se întâmplă cu procedura de concesiune pentru autostrada/drumul expres Craiova-Piteşti, lansată în urmă cu mai bine de trei ani, acesta a spus că nu ştie despre ce este vorba şi că nu poate să răspundă pentru ce a fost.

 

Studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic pentru autostrada Craiova-Piteşti, prinsă în Masterplanul General de Transport al României aprobat, miercuri, de Guvern, vor fi scoase la licitaţie la data de 1 noiembrie. Cel puţin aşa a declarat ministrul Transporturilor Sorin Buşe, prezent, joi, la dezbaterea „Infrastructura de transport, principala provocare a industriei auto”.

Astăzi, a fost o şedinţă de lucru pe care am început-o cu partenerii noştri de la Ford, acum câteva săptămâni, când abia preluasem mandatul. Între timp, am lucrat la o aliniere a nevoilor Ford şi a priorităţilor, iar astăzi am venit cu nişte răspunsuri concrete, nu numai pentru Ford, ci şi pentru Craiova, pentru Oltenia, pentru regiune. Mi-a făcut şi îmi face plăcere să vă confirm, astăzi, că licitaţia pentru autostrada Piteşti-Craiova va fi lansată pe 1 noiembrie şi prevede ca această autostradă să fie finalizată conform masterplanului, în 2020. De asemenea, răspunzând nevoilor Ford, o să anticipăm lucrările la centurile ocolitoare Balş şi Slatina, care o să facă parte din autostradă. La centura Balş, din nou, licitaţia va începe pe 1 noiembrie. Interesanat este că CNADNR sau viitorul CNAIR şi-a asumat această lucrare în regie proprie şi din cauza aceasta va fi terminată într-un timp record de doi ani. Centura Slatina este puţin mai complicată datorită podului peste Olt, licitaţia va începe la 1 noiembrie, lucrarea va fi finalizată în 2019. Mai există o listă întreagă de drumuri naţionale aici care sunt în construcţie şi în fază de finalizate, nu o să le enumerez acum, dar vor fi finalizate în cursul acestui an sau în anul viitor”, a spus Buşe.

Acesta a adus în discuţie şi infrastructura feroviară din zonă.

De asemenea, am anunţat lucrări de ameliorare a infrastructurii feroviare, am studiat împreună cu Ford crearea unui punct multimodal, studiem punctul de la Işalniţa, cu partenerii noştri, şi nişte măsuri concrete de fluidizare a traficului începând de la Curtici şi până la Craiova, care vor fi implementate, unele dintre ele, chiar în termen foarte scurt, de două luni. Bineînţeles că sunt şi măsuri cu termen mediu şi cu termen lung care ţin de reabilitarea şi de refacerea căilor ferate”, a punctat Buşe.

Buşe, despre concesiunea Craiova-Piteşti: „Nu ştiu despre ce vorbiţi”

Întrebat ce se întâmplă cu procedura de concesionare lansată în urmă cu mai bine de trei ani privind construcţia autostrăzii/drumului expres Craiova-Piteşti, Buşe a răspuns că nu ştie despre ce e vorba. „Nu ştiu despre ce vorbiţi. Eu nu pot să răspund pentru ce a fost, pot să vă răspund de ce facem noi acum”, a spus, scurt şi sec, Buşe.

Reamintim că, în martie 2013, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a lansat procedura de concesiune pentru construcţia autostrăzii/drumului expres Craiova-Piteşti. De atunci, licitaţia este în desfăşurare, deşi directorul CNADNR, Cătălin Homor, a declarat, într-un interviu, că ea este suspendată din cauza lipsei de finanţare. Ofertanţii nu au fost nici până acum publicaţi în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, fiind oferiţi presei doar în urma solicitărilor oficiale. Cinci consorţii de firme se înscriseseră la această procedură. Acestea sunt asocierea Obrascon Huarte Lain SA (Spania) şi Ohl Zs SA (Spania), Asocierea China Communications Construction Company Ltd, Dogus Insaat Ve Ticaret SA (Turcia) şi Egis Projects (Franţa), Asocierea SC Spedition Umb SRL (România), SC Tehnostrade SRL (România) şi SC Vectra Service SRL (România), Asocierea Strabag Ag (Austria), Strabag Se (Austria), Vinci SA (Franţa), Vinci Construction Grands Projets (Franţa), Vinci Construction Terrassament (Franţa), Aktor Concessions SA (Grecia), Aktor SA (Grecia) şi Asocierea Impregilo Spa (Italia) şi Salini Spa (Italia). Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu această procedură.

Borc: „Producătorii au nevoie de o infrastructură serioasă”

La eveniment a fost prezent şi vicepremierul Costin Borc. Acesta a punctat importanţa existenţei unei infrastructuri de calitate atât pentru investitori, cât şi pentru furnizorii acestora. „Este o plăcere să fiu, astăzi, la Craiova, din nou, pentru că această întâlnire este rezultatul unor discuţii pe care le-am avut acum câteva luni, când s-a anunţat construcţia unui nou model şi continuarea producţiei în fabrica Ford începând cu 2017. Și, atunci, ne-am pus problema cum se poate crea un ecosistem în jurul acestei uzine, cum putem favoriza furnizorii locali, cum putem favoriza dezvoltarea uzinei Ford şi pe mai departe în aşa fel încât ea să-şi atingă capacitatea şi investiţia care se face acum să nu fie ultima, ci ea să fie continuată de creşteri de investiţii în această zonă. După cum ştiţi, România are astăzi o industrie auto vibrantă, una puternică. Ne-am întâlnit astăzi, aici, cu producătorii de la Ford şi de la Dacia. Ei au nevoie de o infrastructură serioasă, dar au nevoie şi de furnizori, au nevoie de furnizori locali”, a spus Borc.

Oldham, Ford: „Ne dorim să fim cât mai competitivi”

Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM – n.r.), a subliniat importanţa Masterplanului General de Transport mai ales în contextul schimbării de putere de după alegeri. „Din punctul de vedere ACAROM, avem mari aşteptări privitor la validarea de către Guvern a Masterplanului de Transport pentru a avea garanţia că atât puterea actuală cât şi cea care se va instala după alegeri, vor lucra pe acest important capitol fără a mai schimba ceva”, a declarat Constantin Stroe.

Necesitatea existenţei unei autostrăzi a Craiovei a fost reiterată şi de preşedintele Ford România, John Oldham, care a spus că demararea acestei investiţii este strâns legată de ceea ce Ford doreşte să facă pe mai departe în România. „Ne dorim să fim cât mai competitivi, astfel ca o reţea de autostrăzi este vitală pentru Craiova, iar obţinerea unui termen limită pentru acest proiect este absolut necesară pentru operaţiunile noastre din România. Ford are un angajament foarte puternic faţă de Craiova şi faţă de România şi acest lucru este susţinut prin investiţia noastră de peste 1 miliard de euro”, a adăugat John Oldham.

Klemm: „Transportul este un impediment major”

Nu în ultimul rând, ambasadorul american Hans Klemm a vorbit despre cele mai mari impedimente pe care le au investitorii în România. „Atunci când am vorbit cu investitori, atât români, cât şi americani, aminteau deseori despre trei impedimente pentru investiţiile de aici. Unul este birocraţia, calitatea celor din guvern, accesul la capital, iar Guvernul Cioloş a făcut paşi importanţi pentru a încerca să îmbunătăţească mediul de afaceri per ansamblu, stabilitatea celor din guvern, transparenţa, consultarea cu părţile interesate şi să reducă birocraţia. Un alt impediment este accesul la forţă de muncă educată şi bine pregătită, iar în părţi ale ţării asta devine o reală problemă. Și aici, Guvernul Cioloş a intrat să îmbunătăţească condiţiile prin schimbările făcute în educaţie şi pentru a oferi subvenţii pentru a încuraja oamenii din zonele unde este o rată mai mare a şomajului să se mute acolo unde şomajul este mai mic. Cel de-al treilea obstacol are legătură cu infrastructura. Am auzit asta şi la Iaşi, iar pentru o companie americană majoră ca Ford, transportul este un impediment major pentru potenţialul lor mare de creştere pentru operaţiunile din Craiova pe care le-au luat în considerare”, a spus Hans Klemm.

Confom studiilor interne Ford, îmbunatăţirea transportului rutier prin construcţia de şosele de centură în Bals şi Slatina ar reduce timpul de transport cu 3 ore, în timp ce imbunătăţirea reţelei feroviare ar duce la economisirea a 15 ore. Este important de ştiut că viteza medie pe tronsonul feroviar Duisburg-Curtici este de 50 km/h pe o distanţă de 1.560 km, în timp ce viteza medie pe tronsonul Nădlac-Craiova este de 13 km/h pe o distanţă de numai 450 km.

© 2021. Toate drepturile rezervate.