Guvernul dă 250 de milioane de lei pentru finalizarea noului terminal al Aeroportului Internațional Craiova, iar președintele Consiliului Județean Dolj spune că inaugurarea se face în toamnă. Cosmin Vasile răspunde acuzațiilor pierderii finanțării europene: „Nu am fost noi cei care au pierdut finanțarea sau care n-au știut ce fac”.
Guvernul României a aprobat alocarea a 250 de milioane de lei din Fondul de rezervă bugetară pentru finalizarea lucrărilor la noul terminal al Aeroportului Internațional Craiova. Această sumă, echivalentă cu aproximativ 50 de milioane de euro, este destinată asigurării finanțării necesare pentru ca proiectul să devină funcțional în toamna acestui an. Investiția totală în extinderea și modernizarea aeroportului se ridică la peste 115 milioane de euro, incluzând construcția unui terminal de peste 30.000 de metri pătrați și alte 21 de subproiecte asociate. Inițial, proiectul a beneficiat de fonduri europene prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014–2020. Cu toate acestea, din cauza întârzierilor în demararea lucrărilor și a termenelor strânse impuse de perioada de programare, o parte semnificativă din finanțarea europeană nu a mai putut fi accesată, punând în pericol finalizarea proiectului.
În acest context, sprijinul guvernamental a devenit esențial. Executivul a decis să aloce fonduri suplimentare pentru a evita pierderea investiției și pentru a preveni restituirea către Comisia Europeană a unor sume importante din fondurile nerambursabile deja primite.
Președintele Consiliului Județean Dolj, Cosmin Vasile, a răspuns în cadrul ședinței de miercuri, la acuzațiile privind pierderea finanțării europene, subliniind că proiectul a fost unul de amploare și că, în ciuda provocărilor, s-a reușit atragerea a 65% din fondurile europene alocate. El a menționat că, în perioada 2021–2022, au fost semnate contractele de finanțare și de lucrări, iar riscul de nefinalizare la timp era cunoscut, având în vedere complexitatea investiției.
„Eu spun că tot ce s-a putut face s-a făcut. S-a văzut, s-a trecut pe acolo. Cred că fiecare dintre noi a trecut de zeci sau sute de ori pe lângă aeroport și a văzut mobilizarea, progresul, cum a lucrat firma. Eu cunosc echipele de proiect, am fost în contact cu managerul, cu șefa de birou – care a fost director de fonduri europene la Consiliu –, cu cei din zona tehnică. Știu cât au muncit și cât s-au străduit să atragă cât mai mulți bani europeni. Dintre cele 14 proiecte din Ordonanța de Guvern, doar 4 sau 5 aeroporturi au beneficiat de alt tip de finanțare. Restul au avut alt nivel de susținere. N-a venit nimeni cu banii de acasă.
Fie au fost credite garantate de Consiliile Județene, fie au fost alocări directe de la acestea, prin împrumuturi către aeroporturi. În unele cazuri, au fost fonduri directe de la Ministerul Transporturilor către aeroporturile din subordine – cum sunt Mihail Kogălniceanu sau Timișoara – care au acoperit diferențele rămase nefinanțate.
Aeroportul Craiova este acum finalizat în proporție de aproximativ 95%. Cred că în septembrie sau octombrie vom face inaugurarea. Noi, repet, am reușit să atragem 65% din banii europeni alocați.
Acum, cu suma de 250 de milioane de lei alocată de Guvern, vorbim despre cea mai mare sumă primită vreodată de județul Dolj. Le mulțumim Ministerului, ministrului Transporturilor, Guvernului și tuturor celor implicați.
Este cel mai mare terminal aeroportuar din țară, după Otopeni. Este un obiectiv strategic și era normal să fie finanțat, pentru că va aduce dezvoltare în primul rând”, a declarat Cosmin Vasile, președintele Consiliului Județean Dolj.
Noul terminal al Aeroportului Internațional Craiova este considerat cel mai mare terminal nou-construit al unui aeroport regional din România și va avea capacitatea de a procesa până la 2 milioane de pasageri anual. Finalizarea acestuia este așteptată în toamna acestui an, marcând un pas important în dezvoltarea infrastructurii de transport aerian din regiune. Stadiul lucrărilor a ajuns la 95%.
„Trebuie spus clar: în perioada următoare, vorbim de programarea 2021–2027, investițiile în aeroporturi din fonduri europene nu mai sunt eligibile, în urma negocierilor cu Comisia Europeană. Au fost 14 proiecte depuse, toate de 14 aeroporturi, și niciunul nu a fost finalizat până în 2023, când s-a încheiat perioada de finanțare. Nu a fost o problemă specifică Aeroportului Craiova. Nu a fost vina noastră. Noi am avut un proiect în valoare de 115 milioane de euro, structurat în 21 de subproiecte, cu construcții care însumează 32.000 mp – echivalentul a cinci stadioane de fotbal. Suprafața totală construită pe acest proiect este de un milion de metri pătrați.
A fost un proiect de anvergură, dar nu am fost noi cei care au pierdut finanțarea sau care n-au știut ce fac. Exprimarea din Ordonanță, oricum, sună ciudat. Vă dau câteva exemple: Aeroportul Satu Mare era finalizat în proporție de 73% la 31 decembrie, Aeroportul Târgu Mureș – 28%, Aeroportul Maramureș – 52%, Aeroportul Craiova – 65%, Aeroportul Cluj – 68,9%, Aeroportul Constanța – 66%, Aeroportul Tulcea – 90%. Niciunul dintre aceste proiecte nu a fost finalizat din cauza perioadei extrem de scurte de implementare.
Dar s-a dorit atragerea fondurilor europene – pentru că e una să faci un aeroport de 115 milioane de euro și să obții totuși 70 de milioane din fonduri nerambursabile, și e cu totul altceva să îl faci exclusiv cu bani de la buget.
Clujul, de exemplu, a primit acum 7–8 ani o alocare directă de 35 de milioane de euro, de la buget, pentru a rezolva o problemă la pistă. N-a spus nimeni nimic. Aeroportul Brașov a primit 70 de milioane de euro de la Guvern și încă aproximativ 60 de milioane de euro din fonduri alocate prin Consiliul Județean, în ani de zile. Și a construit un aeroport de la zero, fără să folosească niciun euro din fonduri europene”, a adăugat Cosmin Vasile, președintele Consiliului Județean Dolj.