„Artă sau violență? Tu alegi!” – concurs de interpretare muzicală, dans și pictură

Jurnalul Olteniei

Violența școlară în România este o problemă tot mai prezentă și îngrijorătoare, afectând siguranța elevilor, calitatea actului educațional și climatul din unitățile de învățământ.

Potrivit mai multor rapoarte ale Ministerului Educației și organizațiilor neguvernamentale (ex: Salvați Copiii), numărul cazurilor raportate de violență a crescut în ultimii ani. Cyberbullying-ul a devenit una dintre cele mai frecvente forme de agresiune în rândul elevilor de gimnaziu și liceu.

Prin intermediul unui raport privind anul școlar 2021-2022, Ministerul Educației atrăgea atenția asupra creșterii actelor de violență în școli.

Potrivit raportului, 69% (6.744 de cazuri)  din numărul total de 9741 de acte de violență raportate pentru anul 2021-2022, au fost încadrate în categoria atac la persoană, restul fiind catalogate ca atentat la bunuri (14%), alte fapte de violență (13%) sau atentat la securitatea unității școlare (4%).

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 definește violența psihologică – bullying – ca fiind acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau unui grup de persoane şi vizează aspecte de discriminare şi excludere socială, care pot fi legate de apartenenţa la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale, şi care se desfăşoară în instituţiile de învăţământ preuniversitar şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale.

Programul național „Împreună prindem curaj” este o inițiativă a Ministerului Educației, lansată în anul școlar 2023-2024, dedicată prevenirii violenței și a infracțiunilor în mediul școlar. Scopul său principal este crearea unui climat de siguranță și încredere în școli, prin implicarea activă a elevilor, cadrelor didactice și părinților.

În județul Dolj, programul este coordonat de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Dolj si Inspectoratul Scolar Judetean Dolj.

În anul școlar 2023-2024 a fost implementat programul de prevenire a violenței și infracțiunilor în mediul școlar „Împreună prindem curaj”, în urma căruia au fost selectate de către CJRAE Dolj 10 unități de învățământ preuniversitar la nivelul județului Dolj.

Proiectele derulate în școlile beneficiare de finanțare au vizat crearea unui climat sigur în mediul școlar, îmbunătățirea coeziunii dintre profesori-elevi-părinți, îmbunătățirea abilităților sociale și emoționale implicate în prevenirea și reducerea infracțiunilor în mediul școlar.

În anul școlar 2024-2025, la nivelul județului Dolj, 19 unități școlare au beneficiat de acest program în prima sesiune, iar în cea de-a doua sesiune au beneficiat de finanțare încă 12 unități școlare. Fiecare unitate școlară selectată realizează lunar activități corespunzătoare obiectivelor propuse, acțiuni atât cu elevii cât și cu părinții acestora, activități concepute pentru a sprijini dezvoltarea abilităților de comunicare, empatie și rezolvare a conflictelor în rândul elevilor.

Tot in acest an școlar s-a desfășurat Cercul profesorilor consilieri școlari din CJRAE Dolj cu tema „𝑆𝑡𝑟𝑎𝑡𝑒𝑔𝑖𝑖 𝑑𝑒 𝑝𝑟𝑒𝑣𝑒𝑛𝑖𝑟𝑒 𝑠̦𝑖 𝑎𝑚𝑒𝑙𝑖𝑜𝑟𝑎𝑟𝑒 𝑎 𝑓𝑒𝑛𝑜𝑚𝑒𝑛𝑒𝑙𝑜𝑟 𝑑𝑒 𝑣𝑖𝑜𝑙𝑒𝑛𝑡̦𝑎̆ 𝑖̂𝑛 𝑚𝑒𝑑𝑖𝑢𝑙 𝑠̦𝑐𝑜𝑙𝑎𝑟”.

Doamna Director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Dolj, 𝐏𝐫𝐨𝐟. 𝐝𝐫. 𝐌𝐚𝐫𝐢𝐚𝐧𝐚 𝐏𝐀̆𝐃𝐔𝐑𝐄𝐀𝐍𝐔 a subliniat importanța fenomenului, punând accent pe implementarea măsurilor anti-violență în unitățile școlare prin implementarea proiectelor „Împreună prindem curaj” și „Ia atitudine, spune stop violenței!”, proiecte desfășurate de CJRAE Dolj și ISJ Dolj, având ca parteneri Biroul de Siguranță Școlară, Direcția de Asistență Socială, asociațiile de părinți și Baroul Dolj.

Totodata, materialele si mijloacele propuse în cadrul cercului pedagogic permit elevilor să facă alegeri cu privire la sănătatea și bunăstarea lor și îi încurajază să participe la activități de sensibilizare pe o problematică diversă, astfel încât să poată explora noi căi și să găsească modalități noi de a se proteja de pericolele societății în care trăiesc.

Tot in cadrul actiunilor de prevenire a violentei din mediul scolar Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Dolj în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean DOLJ organizează, în data de 09 Mai 2025, 𝐂𝐨𝐧𝐜𝐮𝐫𝐬𝐮𝐥 𝐉𝐮𝐝𝐞𝐭̦𝐞𝐚𝐧 “𝐀𝐫𝐭𝐚̆ 𝐬𝐚𝐮 𝐯𝐢𝐨𝐥𝐞𝐧𝐭̧𝐚̆? 𝐓𝐮 𝐚𝐥𝐞𝐠𝐢!” – concurs de interpretare muzicală, dans și pictură.

Proiectul urmărește promovarea exemplelor de bună practică în scopul prevenirii și combaterii violenței din mediul școlar.

În cadrul acestui proiect au participat la cele trei secțiuni ale concursului 110 elevi din clasele V-XII. Lucrările de la secțiunea pictură vor fi expuse în foișorul de lângă Casa Bibescu, din Parcul Nicolae Romanescu, pe data de 9 mai, zi care marchează totodată și Ziua Europei, Expoziția se desfășoară pe durata a 3 zile, publicul având posibilitatea de a vota lucrarea câștigătoare.

Distribuie acest articol