Reorganizarea de la DGASPC Dolj, motiv de discuții în ședința Consiliului Județean

Nedelea Raluca

Consiliul Județean (CJ) Dolj a aprobat, în cadrul celei mai recente ședințe, reorganizarea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Dolj. Măsura vine ca răspuns la nevoia de eficientizare a activității instituției și de adaptare la realitățile actuale din domeniul social. Hotărârea nu a fost pe placul tuturor consilierilor. Aleșii din partea grupului PNL au avut observații cu privire la concedierea a nu mai puțin de 282 de angajați.

Potrivit hotărârii CJ Dolj, reorganizarea presupune modificarea structurii organizatorice a DGASPC Dolj, prin comasarea unor servicii, înființarea altora noi și actualizarea fișelor de post pentru mai buna desfășurare a activităților specifice.

„Scopul acestei reorganizări este acela de a consolida capacitatea DGASPC Dolj de a răspunde prompt și eficient nevoilor beneficiarilor. Este o ajustare necesară în contextul modificărilor legislative, dar și al evoluției dinamicii sociale din județ”, se arată în hotărâre.

Consilierul din partea Partidului Național Liberal (PNL), Laurențiu Ivanovici, a cerut explicații cu privire la reorganizarea instituției.

„Vreau să intervin și eu pentru că am mai intervenit în legătură cu acest subiect și am studiat acest referat de aprobare a proiectului de hotărâre din partea DGASPC și rugam la vremea respectivă să se găsească soluții pentru eficientizare. Studiind acest referat de aprobare am constatat că s-a avut în vedere asigurarea a unui număr minim de personal pentru desfășurarea activității în conformitate cu prevederile legale.

Ceea ce mă bucură, având în vedere faptul că va fi asigurat numărul minim de personal, astfel încât activitatea instituției să se desfășoare așa cum este firesc. Motivul pentru care se ia această măsură, înțeleg că este și legat de resursele financiare, care sunt mai mici de data aceasta, dar mai constat, studiind acest referat, că se asigură continuarea activității și evitarea unor situații generatoare de discontinuitate. Adică, dacă s-a avut în vedere, la nivelul instituției, ca activitatea să se desfășoare în toate acele centre, fără să se creeze, să se genereze evenimente nedorite”, a declarat consilierul din partea grupului PNL, Laurențiu Ivanovici.

Președintele CJ Dolj, Cosmin Vasile a explicat că aceste reorganizări se fac la nivelul tuturor instituțiilor din România.

„Noi am început să lucrăm la un proiect de reorganizare a direcției din momentul când am văzut și modul de concepere a bugetului național, când am văzut modul de gândire a tot ce înseamnă organizarea și reorganizarea unor direcții din subordinea Consiliului Județean, pentru că, vedeți dumneavoastră, este fluctuant uneori și în ce înseamnă Direcția de Asistență Socială, vorbim de numărul de beneficiari și atunci avem o situație la zi în care trebuie să reorganizăm și să fim eficienți, vorbim de resurse bugetare care se alocă pe capitole cu specificații clare unde poți și unde trebuie să cheltui banii, că vă dau răspunsul poate pe parcurs, nu putem compara o societate comercială sau o regie autonomă cu o direcție de asistență socială sau cu efectiv cu o instituție publică. Direcția de Asistență se finanțează prin alocări pe standard de cost pe număr de beneficiari de la bugetul de stat și vorbesc o parte din resursa financiară a instituției, o regie sau o societate comercială trăiește din venituri proprii, dacă veniturile proprii cresc, dacă activitatea crește, normal că e nevoie de mâncare personală, dacă ai mai multe curse aeriene, că vorbim de aeroport, normal că să ai mai mult personal, dacă scade activitatea, reduci din personal, societatea comercială se conduce după alte principii decât o instituție publică. Noi, la nivelul direcției de asistență socială, nu contribuim cu o sumă oarecare.

Noi aici contribuim cu o parte importantă din buget. În 2022, statul a alocat 54 milioane de euro în constituția statului, vorbesc de buget de stat. 54 milioane de lei, Consiliul Județean, 70 milioane de lei, 130%.

În 2023, 69 milioane Consiliul Județean, 64 milioane, 93%. În 2024, buget de stat 74 milioane, Consiliul Județean, 79 milioane, 106%. Anul acesta, buget de stat 80 milioane, Consiliul Județean, 40 milioane, aproape 50%.

Normal că vor fi reorganizări și pentru că trebuie să eficientizăm și să funcționăm în niște limite și niște parametri. Primul principiu a fost ca niciun beneficiar să nu aibă de suferit. Copil, adult, adult cu handicap și niciun beneficiar nu va avea de suferit.

Toată această reorganizare, la care au muncit foarte mult colegii de la Direcția de Asistență Socială, colegii de la Resurse Umane și de la Direcția Economică din Consiliul Județean, face ca nimeni, niciun beneficiar, și aici este rolul nostru, să aibă de suferit. Și nu va avea de suferit. Toate vor funcționa la standardul pe care-l cere legea, tot ce înseamnă partea de bunuri, servicii, va fi asigurată la standardul pe care-l cere legea, chiar dacă standardul de cost nu a mai fost actualizat de ani și ani de zile și nu mai dai 17 lei trei mese pe zi, dar de aici vin bani de la Consiliul Județean să suplimentăm și vom asigura în continuare aceste fonduri. Dar pentru reorganizarea activității, într-adevăr sunt 282 de persoane care au de suferit prin pierderea locului de muncă. Știți cum e treaba? Eu zic să o facem mai, cum să zic, mai categoric. Dacă avem vreo informație, o spunem nu aici, acolo unde trebuie să se ocupe de ea”, a explicate președintele Consiliului Județean Dolj, Cosmin Vasile.

Pentru ocuparea posturilor, angajații vor da examen pentru a ocupa funcțiile aferente.

„Sunt zece posturi de, vorbesc așa aleatoriu, de psiholog și trebuie să rămână șapte? Dau cei zece examen, primii șapte rămân, ai lăsat, trei pleacă. Nu contează că o să fie și băiat de Prim-Ministru. Aflăm informația că s-ar putea să fie vreo șmecherie aci? Nu-mi spuneți nimic.

Spuneți-o celor care trebuie să se ocupe de treaba asta. Direct. Pentru că așa aruncăm asupra unor oameni, așa, o pată. Va fi o comisie, vreodată, șapte, nouă persoane. Dacă acele nouă persoane fac ceva, spuneți-o acolo. Nu vorbim de ce ani de zile s-au angajat sau nu s-au angajat.

Se angajează și numeri în funcție de numărul de beneficiari. Dacă un centru a funcționat cu nouă beneficiari până acum, cu casă din familia și au rămas patru, că poate un copil a fost adoptat, unul a făcut 18 ani și a ieșit din sistemul de protecție, ok, trebuie să se restrânge activitatea. Că 1,2% la un beneficiar este un standard. 1,9% e deja mult. Și automat restrânge”, a adăugat Cosmin Vasile.

Hotărârea a fost aprobată.

Distribuie acest articol