joi, martie 28, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Acte necesare pentru buletin, în 2023

România urmează să treacă la carțile de identitate electronice. A fost lansat deja programul pilot la CLuj-Napoca, iar atunci când acesta se va încheia, se va extinde în toată țara.

Însă până când vor intra în vigoare aceste schimbări, iată care este procedura pentru obținerea buletinului în 2023. Ce acte sunt necesare.

Minorii care merg să depună actele pentru buletin pentru prima dată, trebuie să fie însoțiți de unul dintre părinți sau reprezentat legal. În cazul în care părinții adolescentului au domicilii diferite, este nevoie ca acesta să fie însoțit de părintele la care are domiciliul stabilit.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Acte necesare pentru obținerea buletinului de identitate la 14 ani:

  • cererea pentru eliberarea actului de identitate, semnată atât de minor, cât şi de părinte/reprezentantul legal;
  • certificatul de naştere, original şi copie;
  • actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal;
  • documentul cu care părintele/reprezentantul legal face dovada adresei de domiciliu, original şi copie;
  • certificatul de căsătorie al părinţilor sau, după caz, certificatul/hotărârea de divorţ în cazul în care părinţii sunt divorţaţi, original şi copie;
  • chitanţa reprezentând contravaloarea cărţii de identitate.

Acte necesare pentru buletin la împlinirea vârstei de 18 ani

Este important de menționat faptul că, chiar și pentru cei care au împlinit 18 ani este nevoie de prezența unuia dintre părinți atunci când își depun actele necesare pentru cartea de identitate. Părintele trebuie să dea o decalrație scrisă în fața personalului serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor unde se depune cererea de eliberare a buletinului.

  • cererea pentru eliberare buletin;
  • certificatul de naştere, original şi copie;
  • documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original şi copie;
  • declaraţia unuia dintre părinţi ori a unei terţe persoane, din care să rezulte faptul că identitatea declarată în cererea de eliberare a actului de identitate, coroborată cu imaginea preluată ori cu fotografia ataşată cererii, aparţine solicitantului;
  • extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă;
  • extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii chitanţa reprezentând contravaloarea cărţii de identitate

    Acte necesare pentru schimbarea buletinului expirat:
  • cererea pentru eliberarea actului de identitate;
  • actul de identitate; certificatul de naştere;
  • certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor;
  • certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz;
  • extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
  • documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.

Acte necesare pentu schimbarea cărții de identitate pierdură, furată sau distrusă

  • cerere pentru eliberarea actului de identitate;
  • actul de identitate, în cazul deteriorării;
  • certificatul de naştere; certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor;
  • certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz;
  • extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
  • un document oficial cu fotografie de dată recentă – permis de conducere sau paşaport pentru persoanele care nu au preluată imaginea facială în R.N.E.P.;
  • documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate.

Acte necesare pentru cartea de identitate provizorie

Cartea de identitate provizorie se eliberează atunci când cineva nu are toate documentele necesare pentru eliberarea cărții de identitate, dar și în cazul cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, care locuiesc temporar în România. Cartea provizorie de identitate are valabilitate de 1 an.

  • cererea pentru eliberarea actului de identitate;
  • 3 fotografii tip: 3×4 cm cu bandă albă de 7 mm. la bază;
  • documentele pe care solicitantul le poate prezenta, din categoria celor cu care, potrivit legii, se poate face dovada numelui  de familie si a prenumelui, a datei de naștere, a stării civile, a cetățeniei române, a adresei de domiciliu / adresei de  reședinta, original si copie;
  • chitanța reprezentând contravaloarea cărții de identitate provizorii , adică 1 leu; Aceasta se achită la ghișeu.

Taxa unică pentru eliberarea cărții de identitate este de 7 lei și se poate plăti fie la orice oficiu al Poștei Române sau CEC Bank, fie, și mai simplu, la ghișeul unde se depun actele pentru eliberarea cărții de identitate. În București, nu există taxă pentru eliberarea buletinului în regim de urgenţă, dar în alte localități poate exista o taxă de urgență în functie de decizia autorităților locale.

În conformitate cu prevederile legii actele de identitate ale cetățenilor români, termenul de soluționare a cererilor pentru eliberarea buletinului este de până la 30 de zile, acesta putând fi prelungit cu cel mult 15 zile de către șeful serviciului public comunitar de evidența persoanelor. Cu toate acestea, în cele mai multe cazuri, autoritățile locale oferă un termen de aproximativ 10 zile pentru eliberarea cărții de identitate.

Termenul de valabilitate a cărţii de identitate este, după cum urmează:

  • 4 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
  • 7 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 şi 25 de ani;
  • 10 ani după împlinirea vârstei de 25 de ani;
  • nelimitat după împlinirea vârstei de 55 de ani.

Eliberarea sau schimbarea Cărții de Identitate se efectuează în următoarele situații:

  • Prima dată, la împlinirea vârstei de 14 ani la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate;
  • dacă s-a modificat numele sau prenumele titularului, data ori locul naşterii, iar în cazul titularului unei cărţi electronice de identitate, şi prenumele părinţilor;
  • în cazul schimbării domiciliului;
  • în cazul schimbării denumirii sau rangului localităţilor şi străzilor, al renumerotării imobilelor sau rearondării acestora, al înfiinţării localităţilor sau străzilor;
  • în cazul atribuirii unui nou C.N.P.;
  • în cazul deteriorării actului de identitate;
  • în cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate; când imaginea facială din actul de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului;
  • în cazul schimbării sexului;
  • în cazul anulării;
  • pentru preschimbarea, la cerere, a actelor de identitate care nu se mai emit, dar sunt valabile;
  • la schimbarea domiciliului din străinătate în România
    Există posibilitatea de a vă programa online pentru schimbarea buletinului. Este nevoie să introduceti datele și să alegeți la ce oră puteți merge să depuneți actele pentru eliberarea actului de identitate. Însă, aveți mare grijă, dacă întârziați și ajungeți la ora selectată, programarea se anulează.

Actele se depun se depun la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor pe raza căruia solicitantul are domiciliul sau reşedinţa. Cererile pentru eliberarea actelor de identitate se depun personal, iar cărţile de identitate se eliberează titularilor, în acelaşi loc.

În situaţia în care solicitantul nu se află în ţară, mandatarul va prezenta o procură specială pe care se află aplicată fotografia titularului, autentificată de misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din statul în care se află solicitantul.

În cuprinsul procurii este necesar să se regăsească referirea expresă la obiectul mandatului.

În cazul expirării termenului de valabilitate a actului de identitate, cetăţenii se pot prezenta la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor la care sunt arondaţi cu domiciliul sau reşedinţa cu cel mult 180 de zile înainte, dar nu mai puţin de 15 zile, pentru a solicita punerea în legalitate cu un act de identitate.

În august 2021 autoritățile au lansat proiectul pilot de înlocuire a actualelor cărți de identitate cu buletine biometrice, conform unui regulament al Uniunii Europene (UE), scrie libertatea.ro

Astfel, românii vor putea opta pentru eliberarea unui buletin biometric sau cu cip care va conține diverse date personale. Mai exact, pe lângă datele personale de pe buletinele clasice, actul de identitate cu cip va putea conține datele biometrice, adică imaginea feţei şi, eventual, amprentele a două degete, precum şi o semnătură digitală.

De precizat este că buletinul cu cip nu este obligatoriu, românii putând opta în continuare pentru cartea de identitatea simplă.

O altă noutate este că părinții vor putea solicita buletin pentru copii indiferent de vârstă.

În plus, după ce va fi pregătită platforma pentru ca noile cărți de identitate să poată fi eliberate, va fi obligatoriu ca toată lumea să aibă carte de identitate de la 12 ani.

Politica