vineri, aprilie 26, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Exclusiv / „Pe strada noastră când intrați, că și noi plătim taxe?” Olguța Vasilescu răspunde

Gropi, praf pe secetă, nămol pe ploaie sunt încă prezente pe multe străzi ale Craiovei. Autoritățile lucrează de ceva ani la asfaltări, însă mulți craioveni reclamă faptul că străzile pe care locuiesc au fost uitate, ori că lucrările durează prea mult, ori că sunt demarate apoi stagnează perioade lungi de timp. Primarul Craiovei, Lia Olguța Vasilescu, afirmă că tot ce se poate asfalta, se va asfalta. Într-un interviu acordat în exclusivitate „Jurnalul Olteniei”, aceasta a venit cu mai multe explicații pentru nemulțumirile craiovenilor.

„Pentru noi, asfaltarea străzilor de piatră sau de pământ a fost o prioritate în ultimii doi ani. Și va continua să fie și în anii următori, iar lunile acestea vom lucra atât timp cât ne va permite vremea, adică vom mai finaliza cel puțin 15 străzi. Cine nu a mai trecut de un an prin periferie, deja nu mai recunoaște cartierele.

În primul mandat am asfaltat 55 la sută din suprafața stradală a Craiovei, respectiv zonele de blocuri. Mi-am propus că în acest mandat să finalizez toată zona de periferie. Deci, toate străzile care sunt în domeniul public și îndeplinesc condițiile minime de trafic, se vor asfalta”, a susținut primarul Craiovei.

Policlinica Buna Vestire Craiova

„Au asfaltat toate străzile din jur, numai pe a noastră nu”

Edilul-șef al urbei a precizat că asfaltările sunt făcute din mai multe surse de finanțare, iar acest lucru duce la asfaltări în etape diferite, în aceeași zonă.

„De câte ori postez despre o stradă asfaltată, încep imediat comentariile: „pe strada noastră când intrați, că și noi plătim taxe”? Vom intra pe absolut toate, cu finanțare din diferite surse, fiindcă doar bugetul local nu ne ajută. Ca să vă faceți o idee, calculați cât înseamnă taxele și impozitele strânse de la locuitorii de pe o stradă: 150 lei ori 50 de familii ori 30 de ani. Înseamnă 225 de mii de lei, suma care nu acoperă nici plata trotuarelor. Deci, a trebuit să folosim mai multe surse de finanțare, nu doar din ce am strâns din impozite. Multe străzi, și lista e publică, sunt pe programul Saligny, cu bani obținuți de la bugetul de stat și, deși avem proiectele și licitațiile finalizate, suntem constrânși să așteptăm semnarea contractelor de finanțare, lucru care nu mai depinde de noi. Din această cauză, de exemplu, deși am finalizat aproape tot cartierul Bariera Vâlcii de asfaltat, strada Viilor nici nu e începută. Sunt persoane care nu cunosc aceste lucruri și ne reproșează: „au asfaltat toate străzile din jur, numai pe a noastră nu”. Se întâmplă așa pentru că unele străzi sunt asfaltate pe proiecte de investiții, altele pe acordul-cadru de reparații, în ambele cazuri cu bani de la bugetul local, dar cu licitații finalizate în etape diferite, iar altele vor fi cu bani de la guvern”, a declarat primarul Olguța Vasilescu.

Introducerea utilităților este o altă cauză a întârzierii asfaltărilor, a mai spus edilul.
„Nu e vorba că cineva are pile și de asta se asfaltează strada lui, ci depinde de o mulțime de alți factori.

Uneori deplasăm utilajele din cartier, deși străzile nu sunt gata, pentru că trebuie să intre acolo constructorul care introduce canalizarea, apa sau gazele. Așa s-a întâmplat pe Moldovei sau pe Aleea 1 Primăverii sau pe Brezei sau în multe alte părți. Până când nu se termină de introdus canalizarea, cu tot ceea ce presupune ea (branșamente către proprietăți sau probe de etanșeitate), nu dăm ordinul de începere a lucrărilor pentru asfaltare. Știm că e inconfortabil pentru cetățenii din aceste zone, dar din păcate nu s-a inventat soluția de a introduce utilități fără săpătură. Aceste lucruri sunt valabile însă pentru străzile aflate în domeniul public”, a afirmat Olguța Vasilescu.

„Să doneze bucățile de teren necesare. Altfel, nu e legal”

În alte cazuri, ar fi nevoie ca proprietarii caselor să renunțe la o parte din terenuri pentru a se putea asfalta.

„Apoi, avem de-a face cu străzi proprietate privată. Sunt peste tot în oraș, inclusiv în zona de blocuri. În Rovine, chiar pe lângă părculeț e o astfel de situație și nu putem asfalta, deși nici nouă nu ne place cum arată. Poate pe viitor vom cumpăra acel teren.
În ceea ce privește străzile private, dacă nu se pun de acord toți vecinii să le doneze, nu putem investi niciun leu. Pentru că nu e legal. Dacă vor 50 și nu vrea unul să doneze, tot nu putem demara nimic acolo. Doar uneori efectuăm exproprieri sau cumpărăm terenuri: când e vorba de artere mari, cum a fost cazul Veterani, sau de parcări, parcuri, locuri de joacă, alte investiții necesare zonei. Pentru cei care se pun de acord să doneze, am făcut toate demersurile să fie scutiți de orice neplăcere birocratică: cineva de la primărie se deplasează pe strada respectivă, însoțit de notar, face toate formalitățile la fața locului și achită toate taxele. Cetățenii trebuie doar să vină cu buletinul în mâna și să semneze că sunt de acord să doneze.

Mai există și un al treilea caz, când străzile sunt în domeniul public, dar nu se pot asfalta fiindcă sunt prea înguste și nu putem intra cu finisorul. E aceeași situație, localnicii trebuie să își retragă gardurile și să doneze bucățile de teren necesare pentru a completa strada”, a explicat Olguța Vasilescu.

Politica