Conecteaza-te cu noi

Actualitate

Achiziții la suprapreț, cu încălcarea legii – acuzații aduse Primăriei Craiova

Publicat

pe

Au avut loc discuții tensionate în cadrul ședinței extraordinare de joi a Consiliului Local Craiova.

Consilierii de dreapta ridicat mai multe probleme cu privire la proiectul de hotărâre prin care operatorul Iridex Group va suporta costul pentru 1.120 de noi containere de suprafață. Totul a pornit de la conștientizarea autorităților locale că pubelele îngropate în pământ par a fi nefolositoare, întrucât nu permit colectarea selectivă a deșeurilor.

Suma prevăzută pentru containere de suprafață cu ajutorul cărora se poate colecta selectiv se ridică la 12,98 milioane de euro (fără TVA), urmând ca municipalitatea să returneze în rate lunare, din bani publici, achiziția făcută de Iridex. Perioada stabilită pentru returnarea sumei este de opt ani.

„Suma fixă de 135.303,62 lei/lună fără TVA, aferentă investiţiei suplimentare solicitate, va fi achitată de către Municipiul Craiova, independent de uzura şi distrugerea recipientelor amplasate pe domeniul public (…)”, se menționează în raportul care însoţeşte proiectul de hotărâre.

Nelămuriri au fost ridicate atât cu privire la prețul mult prea mare al containerelor, cât și cu privire la faptul că se încalcă norme juridice aferente legislației achizițiilor publice.

Prima obiecție a fost ridicată de consilierul Lucian Săuleanu, care a votat împotriva proiectul cu pricina, declarând că sunt încălcate prevederi legale în cazul aplicării legislației achizițiilor făcute din banii craiovenilor.

„Încercarea de a aproba actul adițional în această variantă care ne pune pe noi să plătim sume foarte mari de bani, 135.000 de lei achitați lunar către Iridex, pentru a deveni proprietarii acelor 1.120 de containere de suprafață.

Prețul este foarte mare – am făcut o minimă cercetare de preț pe internet la producători, iar prețul este mult mai mic. Totodată, o altă chestiune pentru care votez împotrivă este legată de crezul meu prin care se încalcă legislația achizițiilor publice. Îmi spunea domnul Glăvan că a obținut niște aprobări de la Minister pe care eu nu le-am găsit. Cum s-a permis ca un funcționar al Primăriei să aducă astfel de informații într-o ședință a consilierilor locali, practic pe mine m-a mințit. Am luat cele 400 de pagini să le verific și nu există atașată nicio corespondență din partea instituțiilor statului român care să permită o astfel de achiziție.

Practic, Legea 500/2002 prevede foarte clar cum se fac achizițiile publice în România. A încercat printr-o altă persoană juridică, în cazul de față Iridex, indiferent de motivarea pe oportunitate, o eludare.

În primul rând este vorba de transparență și apoi de preț. Finalitatea este tocmai astea, să devenim proprietari. Se încearcă eludarea acestei legislații prin interpunerea unei persoane juridice de drep privat. Dacă nu am fi devenit noi proprietari, discuția era alta. Dar finalitatea este aceeași, anume ca noi să devenim proprietari. Trebuie făcută achiziție publică, pentru că noi gestionăm banii publici, apropo de ce s-a întâmplat zilele trecute în Craiova. Este un moment prielnic să ne aplecăm mai mult asupra modalității în care cheltuim banii publici”, susține Lucian Săuleanu, consilieri USR-PLUS.

Transparență pentru banii publici ai craiovenilor

În asentiment cu avocatul Săuleanu a fost și consilierul Cezar Drăgoescu, care a cerut ca inițiativa să fie tratată cu mai multă transparență, iar costurile pentru containere să fie stabilite în mod real.

„Noi suntem de acord pentru creditul acesta furnizor, atât timp cât există respect pentru lege, însă problema pe care vrem să o ridicăm public este prețul de achiziție a acestor containere. Am intrat pe site-ul Nord Engineering și am văzut ce fel de containere fac dânșii și nu am găsit comparabile pe internet. Vreau să știu dacă prețul acesta este mic, mare, dacă este real. Ei puteau să spună că un container costă și 10.000 euro/bucata, având în vedere că sunt cam singurii care produc tipul acesta de container.

Modalitatea este bună, însă noi avem probleme cu prețul, pentru că vorbim de cetățenii care vor plăti aceste containere. Să vedem ce fundamentare are acest preț al containerelor”, a adăugat Cezar Drăgoescu, consilier al alianței USR-PLUS.

La polul opus se află edilul Craiovei, care le-a explicat consilierilor amplasarea celor peste 1.000 de containere de suprafață nu este o noutate, dar și că există neconcordanțe referitoare la Masterplanul de deșeuri.

„V-am informat în urmă cu trei luni despre această situație și nu văd de ce apar acum astfel de discuții. În privința acestor containere, în 2012, când s-a făcut proiectul, de către Consiliul Județean Dolj, nu aveau cum să prevadă astfel de containere pentru că era altă legislație. În anul 2018, s-a modificat legislația și ne obligă să colectăm selectiv gunoiul. (…)

Dacă nu cumpărăm aceste containere, vom suporta amenzile prevăzute de legislația în vigoare. Cetățenii nu vor avea de suferit, iar tarifele vor scădea.

Nu aveam cum să gândim astfel de platforme în 2012, pentru că nu exista legislația de acum. Mai mult decât atât, noi am fost atunci între ciocan și nicovală, pentru că instituția Consiliului Județean își prevăzuse banii pentru Masterplanul de deșeuri – 50 milioane de euro, iar nouă ne-au revenit zece milioane pentru containere îngropate și a trebuit să ne încadrăm în această sumă”, a declarat Lia Olguța Vasilescu.

În încercarea de a lămuri situația, Alin Glăvan, director în cadrul Primăriei Craiova, a vorbit despre costurile noilor containere, dar și despre locațiile în care vor fi amplasate, problema ridicată de consilierul PNL, Teodor Sas.

„Există corespondență purtată cu Ministerul Finanțelor pe care o s-o pun la dispoziție. Va fi un control al tuturor costurilor pe care Iridex le va face. În condițiile în care pentru colectarea selectivă se achiziținau alte containere decât cele deja achiziționate, costurile erau triple pentru că trebuiau cumpărate și mașini pentru acestea.

Locațiile unde se vor monta aceste platforme pentru colectarea selectivă sunt deja identificate, iar la sfârșitul lunii august vom avea cel puțin 120 de locații pentru trei platforme pentru sticlă, pet, metal, hârtie și carton vor fi deja instalate, urmând ca restul să fie finalizate până la începutul lui octombrie”, a conchis Alin Glăvan.

Având în vedere raportului întocmit, vor fi achiziționate containere de suprafaţă, respectiv 408 bucăţi pentru sticlă şi 712 bucăţi pentru hârtie/carton şi plastic/metal.

Proiectul în cauză a trecut de votul consilierilor locali cu o majoritate de 14 voturi pentru, 12 împotrivă și o abținere din partea consilierului Adriana Ungureanu.

Continue Reading
1 Comment

1 Comentariu

LASĂ UN RĂSPUNS

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

© 2021. Toate drepturile rezervate.