marți, aprilie 16, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Părinți și profesori revoltați. Clasa de uman a Liceului din Segarcea, desființată

Inspectoratul Școlar Județean Dolj a decis desființarea profilului uman din Liceul Tehnologic ,,Horia Vintilă”, din Segarcea, pentru anul școlar 2021/2022.

Decizia a fost luată fără înștiințarea profesorilor sau a părinților ce urmau să-și înscrie copiii la liceu. Atât cadrele didactice, dar mai ales părinții, sunt foarte revoltați din această cauză, întrucât dreptul la educație a copiilor este îngrădit.

Conducerea unității de învățământ din Segarcea a precizat că hotărârea de a desființa filiera umană a liceului a fost strict a inspectorilor școlari județeni. Totodată, potrivit directoarei liceului, doar în acest an va fi lipsi clasa de uman, urmând ca în anul 2022/2023 să fie realocată.

Policlinica Buna Vestire Craiova

,,Am fost și eu informată oficial că nu ni s-a alocat clasa de uman pentru anul școlar viitor. Unul dintre criterii a fost scăderea numărului de copii, s-a ținut cont și de bazinele geografice.

Am văzut și eu știrile pe care le-au văzut părinții, iar acum s-a confirmat oficial că nu avem alocată această clasă de uman pentru anul școlar. Am înțeles că va fi așa doar pentru acest an școlar, iar pentru anul școlar viitor, 2022-2023 se va aloca această clasă pentru Liceul Tehnologic Segarcea. Este vorba doar de acest an școlar. Ni s-a alocat o clasă de tehnic și o clasă profesională pentru elevii de clasa a IX-a”, potrivit directoarei liceului, Lorena Camelia Bucă.

La rândul lor, profesorii cer mai multe explicații, întrucât ei au stabilit la început de an școlar un anumit plan de învățământ pentru liceu, care să cuprindă trei clase – cea de uman, cea cu profil tehnologic și cea profesională, iar planul nu a fost respectat.

,,În fiecare an, prin decembrie, unităților de învățământ le este solicitat să propună și să aprobe, prin decizia Consiliului profesoral și Consiliului de administrație, planul de școlarizare pentru anul școlar următor. Acest lucru s-a întâmplat și la nivelul unității noastre de învățământ și am propus același plan ca și anul trecut, respectiv o singură clasă de învățământ teoretic, profil uman, o clasă de învățământ tehnologic, profil tehnician mecanic pentru întreținere și reparații și o clasă de învățământ profesional.

Situația este puțin dificilă la nivelul județului Dolj, pentru că avem un deficit anul acesta de aproximativ o mie de copii, deficit care survine în urma acțiunii legislative de acum opt ani de zile, prin care o parte dintre copii a mers în clasa I și o parte a mers în clasa pregătitoare.

Considerăm că nouă ni s-a făcut o nedreptate, pentru că la nivelul orașului Segarcea, există, la momentul acesta, patru clase de învățământ gimnazial care însumează 78 de elevi, pe care dacă doar îi distribuim în cele trei clase pe care noi ni le propusesem în planul de școlarizare, tot ar rămâne pe dinafară”, a declarat Nicoleta Sâmcea, profesoară de limba și literatura română la Liceul Tehnologic ,,Horia Vintilă”.

Unul dintre argumentele care ar fi dus la decizia Inspectoratului Școlar Județean ar fi fost distanța mica între Segarcea și Craiova, motiv pentru care elevii ar putea să vină să facă liceul la Craiova. Pe de altă parte, au fost luate în calcul și aspecte politice, care au generat această situație.

 ,,Decizia Consiliului de administrație a Inspectoratului Școlar Județean este absolut injustă pentru noi și am cerut lămuriri în acest sens. Ne-au spus că apropierea de Craiova i-a determinat să nu ne mai aloce clase de învățământ teoretic. Problema este foarte gravă, pentru că părinții de aici sunt foarte supărați, nu doresc să-și lase copiii să meargă prea departe și totodată, sunt copii foarte buni care nu doresc să se înscrie la filiera tehnologică, ci la filiera umană, pentru a urma mai departe o facultate la care se vor gândi pe parcurs.

Pe noi <<ne-au măcelărit>> pentru binele unor unități școlare de la nivelul orașului Segarcea. Au mizat pe faptul că într-adevăr, copiii care sunt foarte buni nu vor veni la tehnic la noi, ci vor merge la Craiova. Problema se pune în felul următor, părinții nu au bani să-i susțină pe acești copii și oamenii sunt absolut disperați”, a completat Nicoleta Sâmcea.

Cu toate că este un orășel mic, cadrele didactice de la liceu au spus că dorința de învățare există în rândul copiilor din Segarcea. Mai mult, și elevii din alte localități din apropiere vin să-și continue studiile la liceul din oraș.

,,Consiliul de administrație al Inspectoratului a luat hotărârea să ne taie această clasă pentru că trebuiau tăiate mai multe clase la nivelul județului. Părerea noastră este ca e o decizie foarte proastă, pentru că noi avem foarte mulți copii din Segarcea și din localitățile învecinate care vor să vină la uman și nu își permit să meargă la oraș la liceu.

Sunt copii care nu își vor mai permite să meargă la școală. Sunt de la Cerăt, de la Drănic, de la Valea Stanciului, de la Calopăr și Sălcuța, ce veneau la noi la uman. Acum, a rămas o singură clasă de tehnologic și una de profesională.

Veneau copii, clasa de uman niciodată nu a pus probleme. De exemplu, anul trecut am făcut o clasă de profesională, pentru că au mai fost elevi. Deci, peste planul de școlarizare, în toamnă, am mai avut copii pentru încă o clasă de profesională”, a subliniat Cristina Păunescu, profesoară de fizică în cadrul liceului.

Cei mai revoltați sunt însă părinții, care mărturisesc că ideea de a desființa profilul uman al unității de învățământ îi va afecta în mod direct pe copii, mai ales că există copii foarte buni, care se îndreaptă către o filieră teoretică, implicit un profil umanist.

Pe lângă faptul că nu i-a anunțat nimeni cu privire la această modificare, părinții elevilor din Segarcea care se pregătesc să meargă la liceu spun că nu își permit să-și trimită copiii la Craiova.

,,Suntem foarte supărați, noi părinții, pentru că nu ne lămurește nimeni. Am luat decizii pentru ei, nu pentru copiii noștri, nu pentru comunitatea nostră. Acest oraș este unul mic,  în care copiii au dreptul la educație. Nu trebuie să îi trimită la orașe mai mari ca să facă un profil de filologie. Acesta este singurul care a mai rămas în oraș. Ce urmează să mai desființeze?

Nu este posibil așa ceva! Nu toată lumea își permite să-și țină copiii pe o perioadă de patru ani la Craiova. Plus că ține și de anturaje, un copil trebuie supravegheat. Ce fac domnii de la Inspectorat? Cum iau deciziile în numele lor? Ne facem toți fermieri și agricultori? Trebuia să ne anunțe și pe noi.

Copilul meu este în clasa a VII-a. Eu am la dispoziție un an de zile să mă gândesc dacă să-l țin aici sau să îl duc la Craiova. Noi ne vom mobiliza și vom face protest. Suntem oameni simpli, cu condiții materiale medii, nu avem banii domnilor inspectori sau ai celor din politică.  Dacă un copil vrea să învețe, învață oriunde. Avem profesori.

Se va organiza și un protest. Am înțeles că la liceul din Almăj, unde și acolo au fost clase tăiate, au depus chiar și o plângere penală și o să mergem și noi pe chestia asta, pentru că nu există discriminare în învățământ”, a adăugat unul dintre părinții revoltați de această decizie.

Reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean spun că numărul redus al elevilor a dus la scăderea numărului de clase, iar deciziile s-au luat legal, după mai multe consultări cu reprezentanți ai sindicatului „Spiru Haret”, FSLI Dolj, ai Consiliului Județean al Elevilor Dolj și ai părinților.

,,În această perioadă, conform calendarului M.E.C., în ședința Consiliului de Administrație al I.S.J. a fost stabilit proiectul planului de școlarizare pentru toate unitățile de învățământ preuniversitar de stat din județul Dolj, la care au fost invitați reprezentanți ai sindicatului „Spiru Haret”, respectiv FSLI Dolj, ai Consiliului Județean al Elevilor Dolj, ai părinților.

În vederea proiectării planului de școlarizare, la nivelul Inspectoratului Școlar Județean Dolj s-au avut în vedere următoarele aspecte: respectarea legislației în vigoare privind organizarea și funcționarea învățământului preuniversitar; respectarea standardelor naționale și europene din domeniul educației, privind resursele umane calificate, în vederea desfășurării unui proces educațional eficient și eficace; respectarea prevederilor documentelor care stau la baza elaborării proiectului planului de școlarizare prin învățământul profesional și tehnic, respectiv: Planul Regional de Acțiune pentru Învățământ (PRAI) și Planul Local de Acțiune pentru Învățământ (PLAI).

A fost subliniată importanța aplicării unor criterii clare, unitare la nivelul județului Dolj, criterii obiective, ancorate în legislație și în realitatea actuală, în vederea proiectării unui plan de școlarizare realist, pentru anul școlar 2021-2022, asigurându-se câte un loc la admiterea în învățământul liceal și profesional pentru fiecare absolvent de clasa a VIII-a”, potrivit purtătorului de cuvânt ISJ Dolj, Nicoleta Lițoiu.

Pe lângă desființarea clasei de uman a Liceului din Segarcea, aceeași măsură a fost aplicată și în cazul altor unități de învățământ din județ.

,,Din analiza făcută, s-a constatat imposibilitatea proiectării la nivelul județului Dolj pentru anul școlar 2021-2022, a unui număr de 141 clase de liceu, existente în acest an școlar, determinată de scăderea numărului de potențiali absolvenți de clasa a VIII-a  cu 1213 de elevi care nu se vor regăsi în bănci, în clasa a IX-a, în anul școlar viitor.

Astfel, există o diminuare a numărului de clase de liceu stabilit pentru anul școlar 2021-2022, de la 141 la 126 clase.

Criteriile aplicabile în proiectarea planului de școlarizare au fost: situația demografică, aspectul geografic și al rezidenței; perspectiva socio-economică,  performanțele unităților de învățământ, resursa umană, corelarea și echilibrarea cifrelor de școlarizare pe filiere și profile; analizarea solicitărilor exprimate de operatorii economici pentru valorificarea tradiției locale și a potențialului de dezvoltare socio-economică, obligatoriu corelate cu posibilitățile de inserție socio-profesională, în proiectarea ofertei de formare profesională; criteriul reprezentativității învățământului tehnic în raport cu cel teoretic și vocațional”, a completat reprezentantul ISJ Dolj.

Totodată, Consiliul de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Dolj a analizat pentru fiecare unitate de învățământ propunerile luate pe baza criteriilor enunțate anterior, a operat modificări și a întocmit Proiectul planului de școlarizare la nivel județean, pe care îl înaintează spre aprobare Ministerului Educației și Cercetării.

Politica