vineri, martie 29, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Consiliul European: Companiile feroviare vor fi obligate să asigure locuri pentru biciclete

Consiliul European a adoptat luni o serie de norme care consolidează drepturile călătorilor, în special a celor cu handicap sau mobilitate redusă, din sistemul feroviar din UE, printre principalele noutăți fiind obligativitatea companiilor din domeniu de a asigura locuri pentru biciclete în vagoane, a anunțat Consiliul într-un comunicat.

”Acest regulament reprezintă un important pas înainte în ceea ce privește accesul persoanelor cu mobilitate redusă la serviciile feroviare. Administratorii de infrastructură și întreprinderile feroviare vor trebui să adapteze serviciile feroviare și să le facă treptat accesibile tuturor. O altă realizare remarcabilă a acestui regulament este impunerea obligației de a asigura locuri pentru biciclete în trenuri, acestea neputând oferi, în mod normal, servicii „de la ușă la ușă”. Integrarea modurilor de transport ușoare va îmbunătăți mobilitatea călătorilor și va spori atractivitatea căilor ferate”, a declarat Pedro Nuno Santos, ministrul portughez al infrastructurii și locuințelor, președintele Consiliului.

Principalele modificări față de normele actuale

Policlinica Buna Vestire Craiova

Călătorii se vor bucura de o mai bună protecție în cadrul unui număr sporit de servicii feroviare diferite, deoarece un număr mare de exceptări permise de regulamentul actual vor fi eliminate.

Pe viitor se vor aplica drepturi consolidate pentru persoanele cu handicap sau cu mobilitate redusă, deoarece actuala exceptare a trenurilor regionale de la majoritatea dispozițiilor referitoare la persoanele cu handicap sau cu mobilitate redusă va fi eliminată complet până în 2023. Începând din acel moment, dreptul de a beneficia de asistență la îmbarcarea și debarcarea din trenuri se va aplica tuturor trenurilor regionale și de lung parcurs din UE, cu condiția să existe în serviciu personal instruit. Printre alte îmbunătățiri se numără dreptul de a cumpăra o legitimație de transport la bord în cazul în care nu există nicio alternativă accesibilă pentru cumpărarea acesteia în prealabil, o mai bună informare, o mai bună formare a personalului și norme mai clare privind despăgubirile pentru echipamentele de mobilitate pierdute sau deteriorate. Termenul în care persoanele cu handicap sau cu mobilitate redusă care necesită asistență trebuie să notifice acest lucru în avans va fi redus de la minimum 48 de ore la 24 de ore și vor fi încurajate mecanisme voluntare care să prevadă perioade de notificare prealabilă mai scurte.

Pentru a încuraja mobilitatea verde, va deveni mai ușor pentru călători să își transporte bicicletele la bordul trenurilor. Întreprinderile feroviare vor fi obligate să creeze locuri pentru biciclete, iar călătorii vor fi informați cu privire la capacitatea disponibilă. Regula generală va fi ca fiecare tren să dispună de cel puțin patru locuri pentru biciclete. După consultarea publicului, întreprinderile feroviare pot decide să instaleze alt număr de locuri pentru biciclete în funcție de tipul de serviciu, de dimensiunea trenului și de cererea de transport de biciclete care poate fi prevăzută. Statele membre pot stabili, de asemenea, un număr mai mare de locuri pentru biciclete dacă există o cerere mai mare pentru transportul bicicletelor în tren. Cerințele privind locurile pentru biciclete se vor aplica atunci când o întreprindere feroviară comandă material rulant nou sau realizează o modernizare semnificativă a materialului rulant mai vechi.

Societățile feroviare vor fi încurajate să își mărească oferta de bilete directe. Acestea sunt bilete unice care sunt valabile pentru segmentele succesive ale unei călătorii și garantează drepturile la redirecționare și despăgubiri în caz de întârzieri sau de pierdere a legăturilor. Biletele directe vor fi obligatorii în cazul în care trenurile de legătură sunt administrate de aceeași întreprindere feroviară, spre exemplu atunci când călătoria presupune o legătură între un tren regional și un tren de lung parcurs.

Călătorii trebuie informați în mod clar dacă biletele cumpărate într-o singură tranzacție constituie un bilet direct. În caz contrar, întreprinderea feroviară va fi responsabilă la fel ca și în cazul în care aceste bilete ar reprezenta bilete directe.

Despăgubirea minimă pentru întârzieri va rămâne neschimbată (25% din prețul biletului pentru o întârziere între 60 și 119 minute și 50% din prețul biletului pentru o întârziere de 120 de minute sau mai mare).

O clauză de forță majoră care vizează despăgubirea pentru serviciile feroviare întârziate va oferi claritate juridică și va crea condiții de concurență mai echitabile în raport cu alte moduri de transport, pentru care există deja astfel de clauze. Societățile feroviare nu vor trebui să plătească despăgubiri pentru întârzieri sau anulări cauzate de circumstanțe care nu ar fi putut fi evitate, cum ar fi condițiile meteorologice extreme, dezastrele naturale majore sau crizele majore în domeniul sănătății publice, inclusiv pandemiile. Exceptarea nu se aplică în cazul grevelor personalului feroviar. În plus, obligațiile de redirecționare se vor aplica chiar și în caz de forță majoră.

Întrucât regulamentul stabilește un nivel minim de protecție, întreprinderile feroviare au libertatea și sunt încurajate să introducă norme mai stricte pentru a proteja drepturile călătorilor.

Votul de astăzi înseamnă adoptarea de către Consiliu a poziției sale în primă lectură. Actul legislativ trebuie acum să fie adoptat de Parlamentul European în a doua lectură înainte de a fi publicat în Jurnalul Oficial al UE. Regulamentul revizuit va intra în vigoare la douăzeci de zile după publicarea sa. Acesta va începe să se aplice doi ani mai târziu, cu excepția cerințelor privind locurile pentru biciclete, care vor fi aplicabile la patru ani de la intrarea în vigoare a regulamentului.

Adoptarea formală a fost pregătită de un acord provizoriu la care s-a ajuns între președinția Consiliului și Parlamentul European la 1 octombrie 2020. Textul convenit a fost aprobat de Comitetul Reprezentanților Permanenți al Consiliului la 21 octombrie 2020.

Textul integral poate fi consultat aici: Regulamentul privind drepturile și obligațiile călătorilor din transportul feroviar – text integral

Politica