joi, aprilie 25, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Taximetrie în pandemie: „Clienții sunt civilizați, la fel trebuie să fim și noi”

Să fii taximetrist pe timp de pandemie nu este tocmai ușor. Mulți se tem să practice meseria, ba chiar să fie clienți. Pandemia a afectat cu siguranță și acest domeniu, dată fiind interacțiunea și distanța dintre șofer și clienți, dar și faptul că într-un taxi, într-o zi normală de muncă, intră peste 40 de oameni. „Lucrurile s-au schimbat destul de mult. Cursele sunt cu siguranță mai puține”, ne spune Mihai, un tânăr taximetrist din Craiova.

Mihai este șofer taximetrist în Craiova din 2014, de când avea 26 ani. A ales meseria și pentru că îi plăcea să conducă, dar și de nevoie. A lucrat mai întâi pentru altcineva, ca angajat, iar acum are taxi-ul  personal și licența necesară pentru două autoturisme, unul având șofer angajat.
„La început e dificil, când începi activitatea asta, mai ales dacă lucrezi la patron, cum se spune. Omul respectiv are o mașină sau mai multe, pe care le înscrie sub licența unei firme de taximetrie din oraș, apoi angajează oameni care-i aduc o sumă stabilită, zilnic, sau lucrează personal pe mașină. Eu, fiind în situația în care am două autoturisme înscrise cu licență, mi-am permis să și lucrez, pentru că-mi place, dar să și angajez pe cineva, pentru celălalt autoturism, sau pentru zilele când am altceva de făcut”, a spus Mihai.

Despre felul în care sunt văzuți taximetriștii, atât în general cât și în trafic de către ceilalți șoferi, Mihai a avut de adăugat unele lucruri.
„Suntem cei mai înjurați șoferi. Mult mai înjurați decât șoferii de dube, ca să o spun într-un fel amuzant. Toată lumea are ideea preconcepută că noi nu respectăm regulile în trafic și că avem o plăcere din a încurca șoferii. Nu e deloc adevărat. Când ai 10 ore de mers prin tot orașul, se mai întâmplă să-ți pierzi puțin răbdarea, să fii mai tupeist, dar asta depinde de la șofer la șofer. Despre mine pot spune că sunt foarte corect și că, la rândul meu, fiind participant la trafic, am o problemă cu orice alt șofer care nu respectă toate regulile de circulație, fie el și taximetrist. Ideal este să respectăm ceilalți oameni din trafic. Înjurături primesc zilnic oricum, sunt obișnuit”, a spus Mihai.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Taximetria înseamnă, printre altele, să suporți frigul, ori canicula, dar și ore întregi fără să mănânci. Fast food-ul și automatul de cafea sunt nelipsite din viața celor mai mulți dintre taximetriști.
„Sunt obișnuit să mănânc acasă, altfel cheltui foarte mulți bani pe diverse produse de fast-food. Nu ai timp să mănânci o masă obișnuită. Mulți dintre noi ne luăm o oră liberă, când mergem acasă și mâncăm. Alții au ore la care se întâlnesc la fast food-uri și mănâncă. La o cafea mă mai opresc și eu, mai ales că știm unde e cea mai bună”, a spus Mihai.

„După ora 11, nu avem curse deloc”

Pandemia și restricțiile impuse pentru a limita răspândirea noului coronavirus au afectat serios și acest domeniu de activitate.
„De când a venit acest virus, lucrurile s-au schimbat destul de mult pentru mine și colegii mei. Cursele sunt cu siguranță mai puține, iar perioada care ne afectează cel mai mult este noaptea. Din cauza restricțiilor de circulație, după ora 11, nu avem curse deloc. Foarte rar, oameni care termină serviciul și nu sunt cu mașina personală”, a adăugat Mihai.
Financiar, lucrurile stau mult mai prost, cu siguranță. Încasările celor care lucrează pe taxi au scăzut considerabil din cauza lipsei clienților. O medie a încasărilor lunare e dificil de făcut pentru că zilele sunt diferite, iar fiecare șofer alege cât vrea să lucreze. Cei care au mașinile personale înregistrate pe taxi, sunt oarecum, mai puțin afectați decât cei care lucrează pe autoturismele patronilor, cărora, de multe ori, trebuie să le aducă zilnic aceeași sumă de bani ca înainte de pandemie și restricțiile actuale de circulație.

„Cu siguranță tot ce înseamnă profit pentru noi s-a diminuat destul de mult. Dacă într-o zi bună făceam poate 400 lei, acum, de cele mai multe ori, încasările sunt la jumătate. Ca și patron, am scăzut taxa angajatului meu. Lucru foarte normal, atâta timp cât sunt aceste restricții și pandemia, care ține oamenii la distanță de taxi, sau îi face să ne apeleze doar la nevoi urgente”, a completat Mihai.
Cei care au ales să își continue activitatea în această perioadă au putut-o face numai respectând condițiile impuse de autorități: transportul pasagerilor se va efectua doar pe locurile din spate; conducătorul auto va fi dotat cu măști și dezinfectant de tip biocid; se va delimita spațiul dintre conducătorul auto și pasageri; pasagerii au obligația de a veni la locul de îmbarcare cu mască de protecție și de a purta masca de protecție la urcarea în vehicul și pe toată durata călătoriei; utilizarea mănușilor de către șofer în cazul mânuirii bagajelor clientului sau interacțiunii cu alte persoane este obligatorie, precum și dezinfectarea mâinilor, după îndepărtarea mănușilor într-o pungă special destinată; igienizarea și dezinfectarea interiorului autoturismului sunt obligatorii în fiecare zi.

Aceste reguli clare, nu sunt întotdeauna respectate de către toți șoferii, dar nici de către clienți. Mihai spune însă că a avut noroc de clienți care au înțeles de ce au fost impuse regulile: „Toate regulile sunt respectate și de noi, șoferii, dar și de către clienți. Nu au fost absolut deloc situații în care să avem discuții despre asta. Clienții sunt civilizați, la fel trebuie să fim și noi”, a mai subliniat Mihai.

Alexandru NICA

Politica