joi, martie 28, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Mihai Cilibiu, director OCPI Dolj: Ca manager într-o instituţie de stat cel mai important este să armonizezi stilul de lucru al unui funcţionar cu aşteptările cetăţeanului

Judeţul Dolj este primul pe ţară la înscrierea imobilelor în cartea funciară, prin Programul naţional de cadastru şi carte funciară, iar echipa Oficiului judeţean care se ocupă de acest lucru a devenit model pentru colegii din ţară. Nu a fost însă uşor, afirmă directorul Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (OCPI) Dolj, Mihai Cilibiu, dar aşa cum s-a văzut, este posibil ca lucrurile să funcţioneze într-o instituţie publică.

Marea provocare, ca manager într-o instituţie de stat, este să „armonizezi stilul de lucru al unui funcţionar cu aşteptările cetăţeanului”, afirmă directorul OCPI Dolj, Mihai Cilibiu.

Acesta spune că activitatea pe care a avut-o anterior în privat l-a ajutat foarte mult: „Am lucrat peste 10 ani într-o companie petrolieră multinaţională într-o funcţie de conducere. Având un număr de 8 judeţe în subordine, la un moment dat, şi peste 200 de angajaţi. Asta se întâmpla în perioadele în care erau tot felul de transformări, trebuia să răspund de la Orşova, la Giurgiu, Teleorman, de toate punctele de lucru”.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Cariera într-o instituţie publică a început-o în 2014, iar în 2015, a fost solicitat la Corpul de Control al ANCPI. Şi aici, experienţa din privat a contat.

„Acolo timp de doi ani, de asemenea, am pus în aplicare toate cunoştinţele dobândite atât în domeniul cadastrului, cât mai ales în domeniul managementului pe specificul controalelor şi al tematicilor de control. Puteam face verificări atât pe parte organizatorică, cât şi pe parte specifică, adică activitate în domeniu, eu având absolvită o facultate în domeniul ingineriei geodezice, cadastru, topografie şi tot ce ţine de acest domeniu. Au fost doi ani în care pot spune că am lăsat o impresie frumoasă colegilor mei din ANCPI. Îmi este dor de acea perioadă în care m-am simţit liber în exprimare şi m-am desfăşurat profesional foarte bine pentru că am avut şi rezultate. Nu am venit niciodată în control în Dolj, cum era şi firesc. Din 2017 am revenit la funcţia de director al OCPI Dolj şi pot spune că au fost cei mai productivi ani din cariera mea”, declară Mihai Cilibiu.

Să ai o funcţie de conducere într-o instituţie de stat este mult mai dificil decât în privat, unde, pentru toţi contează performanţa.

„Din păcate, sunt două aspecte care mă vor face să spun lucruri pe care mulţi le vor înţelege într-un alt mod decât le percep eu. Privatul, întotdeauna, pune accent pe performanţă. În privat există o disciplină organizaţională foarte bine pusă la punct. Într-o instituţie de stat prioritatea este teoretic cetăţeanul. În schimb, ca manager într-o instituţie de stat cel mai important este să armonizezi stilul de lucru al unui funcţionar cu aşteptările cetăţeanului. Şi aici intervine arta. Pentru că dacă în privat şi obiectivele tale ca manager, obiectivele companiei şi ale angajaţilor sunt identice, pentru că toţi sunt plătiţi în funcţie de rezultate, la stat, în momentul în care încerci să faci o asemenea evaluare te loveşti de un blocaj „sinistru” din partea conducătorilor de compartimente şi a funcţionarilor. Iar faptul că în cei aproape trei ani din aceste mandat am reuşit să menţin Doljul în vârful clasamentului în ceea ce priveşte rezultatele pe Programul naţional de cadastru şi carte funciară să nu credeţi că nu mi-am primit replicile acide de rigoare, că ce îmi trebuie mie aşa ceva, că pentru ce trebuie să suporte o întreagă instituţie atâta ambiţie. A fost şi este foarte mult de lucru, angajaţii sunt nevoiţi să fie extrem de vigilienţi şi să îşi îndeplinească targeturile pe care eu le stabilesc consultându-mă cu colegii, targeturi pe care le şi urmăresc să se îndeplinească, iar faptul că mi-am „permis” să menţin un ritm, mi-a creat foarte mulţi duşmani. Din păcate, sunt încă persoane care nu au înţeles că nu-mi voi schimba stilul de lucru pentru că aşa îşi doresc alţii şi n-au înşeles că cine nu menţine ritmul nu face parte din echipa mea. Dar, trecând peste toate aceste neînţelegeri, să le zic aşa, pot să spun că 90% din colectivul OCPI Dolj este format din profesionişti desăvârşiţi şi oameni care mi-au înţeles mesajul. Ca drept dovadă, la toate întâlnirile, toate şedinţele, toate grupurile de lucru organizate în cadrul instituţiei, pe de o parte, cât şi la întâlnirile de lucru avute la nivelul ANCPI mi-am dat seama că Doljul, noi, ca echipă, am devenit un model de bune practici în ceea ce înseamnă rezultatele obţinute. Sunt colegi din ţară care mă întreabă: cum faci speţa aia, cum organizezi oamenii, câţi oameni ai, ce atribuţii le dai, cum ai procedat cu primarii? Le-am spus că pe primari efectiv i-am „ameninţat” public şi la toate şedinţele că dacă nu vin să semneze contracte de finanţare prin care primesc bani pentru comunitate îi voi da exemplu negativ în mass-media. Aşa i-am determinat să se apuce de treabă. De asemenea, pe cetăţeni i-am îndemnat să meargă peste primari şi să le ceară explicaţii de ce nu fac cadastru gratuit, cât timp Guvernul oferă, iată, anul acesta a şasea finanţare, de peste 1,5 miliarde, pentru fiecare localitate, nu contează culoarea politică, nu contează dacă este oraş sau comună”, precizează Mihai Cilibiu.

Aşa cum menţionam anterior, Doljul ocupă locul I la nivel naţional în cadrul Programul naţional de cadastru şi carte funciară, apropiindu-se de un număr de 60 mii de imobile înscrise gratuit, doar în acest an.

La nivelul OCPI Dolj sunt însă şi alte realizări. „Vorbim şi de un număr redus, de aproape 90%, faţă de cum am găsit instituţia, care avea 3.000-4.000 de restanţe, acum vorbim de 200-300 restanţe la termenele lucrărilor pe care le avem. La un număr de 100 de angajaţi, media restanţelor pe care o tolerez eu este de maxim 5 restanţe, adică dacă suntem până la 500, suntem în parametri. Am ajuns anul acesta să avem săptămâni în care am avut 200-300, asta înseamnă o întârziere de maxim o zi. Când am venit în instituţie erau întârzieri şi de o lună, două luni la lucrări. Oameni care făceau scandal la Relaţia cu Publicul. Aveam în audienţă, îmi aduc aminte, în primele săptămâni, între 10 şi 20 de persoane săptămânal. Acum am una, două pe lună”, declară directorul OCPI Dolj.

Mai sunt lucruri de făcut, dar Mihai Cilibiu consideră că a îndeplinit mare parte din obiectivele pe care şi le-a propus să le atingă ca director al OCPI Dolj: „Vreau să ajungem în ziua în care cetăţenii să treacă în vizită pe la Oficiul de Cadastru şi totul să se întâmple on-line. Nu ştiu dacă va fi foarte curând, dar se poate. Suntem primul oficiu din ţară în care se fac plăţile cu cardul. Asta se întâmplă de două luni. Suntem printre oficiile din ţară care eliberează extrase pe loc. Suntem Oficiul în care se convertesc cărţi funciare de ordinul miilor în fiecare lună. Se transcriu de pe hârtie în sistemul electronic informatic. Suntem un oficiu în care fiecare îşi asumă deciziile pe care le ia, iar eu sunt unul dintre directorii care indiferent de ce se întâmplă pe scena politică, sunt dispus oricând să merg înapoi la Corpul de Control pentru că eu consider că, aici, la Dolj 80% dintre obiectivele pe care mi le-am propus pentru aceşti trei ani de mandat le-am realizat. Am achiziţionat sediul pentru instituţie, nu pentru mine acasă, şi totul legal şi transparent. Am relocat arhiva instituţiei, nu mai avem munţi de hârtie în birouri. Acum avem o arhivă externalizată într-un spaţiu, din afara oraşului, special destinat pentru arhivă. Am mărit spaţiul pentru Relaţii cu Publicul, în birouri nu mai este aglomeraţie. Am deschis foarte mult instituţia către cetăţeni”.

Anul acesta, OCPI Dolj va deschide şi birouri de relaţii cu publicul în patru localităţi din judeţ: Băileşti, Calafat, Segarcea şi Filiaşi.

„Deja suntem în ultimele pregătiri, să le dăm drumul, să nu mai vină omul până în Craiova, să ajungă undeva mai aproape de domiciliu să îşi ia documentele”, încheie Mihai Cilibiu.

Politica