joi, aprilie 25, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Prelungirea cu numărul șase/ Ce se întâmplă cu licitația pentru Craiova-Pitești?

După cum se arătau lucrurile în ultima perioadă, iată că a apărut și cea de-a șasea prelungire de termene pentru contractul ce vizează revizuirea studiului de fezabilitate și elaborarea proiectului tehnic pentru autostrada Craiova-Pitești. Știrea nu este aceasta, ci mai degrabă faptul că, aflat la Craiova la finele săptămânii trecute, premierul României, Sorin Grindeanu, a vorbit despre demararea unei noi licitații, pentru proiectare tehnică și execuție, asta în condițiile în care prima licitație este încă în desfășurare. Ce se va întâmpla cu ea?

Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere a prelungit pentru cea de-a șasea oară într-o perioadă de circa patru luni termenele pentru procedura de achiziție a contractului privind revizuirea studiului de fezabilitate și realizarea proiectării tehnice pentru Autostrada Craiova-Pitești.

Un câștigător în luna mai?

Policlinica Buna Vestire Craiova

Astfel, termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare a devenit 24.04.2017, ora 16:00, iar termenul limită pentru evaluarea ofertelor este, mai nou, 19.05.2017, ora 18:00. Primul termen, cel stabilit inițial de autoritatea contractantă, fusese 12 ianuarie pentru depunerea ofertelor și 6 februarie pentru evaluarea lor. Ce înseamnă, concret, aceste prelungiri?

Nu se știe, pentru moment, care va fi soarta acestei licitații. Prezent la Craiova săptămâna trecută, prim-ministrul Sorin Grindeanu a afirmat că se va face o nouă licitație pentru proiectare tehnică și execuție.

I-am anunțat pe reprezentanții Ford că la sfârșitul lunii mai documentația pentru proiectare plus execuție va fi finalizată astfel încât se va putea lansa spre licitație. Asta ne face optimiști, gândindu-ne la anumite termene, că în toamna acestui an vom avea câștigătorul acestei licitații. Cea mai lungă perioadă ar fi ca la începutul anului viitor să înceapă efectiv execuția drumului dintre Pitești și Craiova, extrem de important și pentru Ford, care va avea în jur de 600 de camioane care vor merge pe acest drum, important pentru Craiova, pentru celelalte localități, dar important pentru oameni. Deci, la sfârșitul lunii mai documentația finalizată, depusă pentru licitație, proiectare plus execuție, astfel încât să ardem anumite etape care mai lungeau acest proces”, a spus Sorin Grindeanu cu ocazia vizitei sale la Craiova.

Ulterior, reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, dar și ai PSD au informat că autostrada Craiova-Pitești va deveni un drum expres cu regim de autostradă.

Multe întrebări fără răspuns

Premierul nu a spus, însă, ce se va întâmpla cu licitația în desfășurare, una anunțată și lansată cu mult fast de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, pe vremea când Cătălin Homor era directorul acesteia, iar Sorin Bușe ministrul Transporturilor. Actuala procedură ar trebui să desemneze un câștigător care să revizuiască studiul de fezabilitate realizat în urmă cu zece ani pentru un drum expres și care să realizeze proiectarea tehnică. Noua procedură, care ar urma să fie lansată, ar trebui să dea un câștigător pentru proiectare tehnică și execuție, însă cu ce studiu de fezabilitate? Rămâne cel vechi, din anul 2007? Sunt întrebări la care nu s-a dat încă un răspuns.

În plus, termenele înaintate înainte de demararea licitației aflate în prezent în desfășurare au fost nerealiste, ceea ce ridică și mai multe semne de întrebare pentru această procedură.

Mi-a făcut şi îmi face plăcere să vă confirm, astăzi, că licitaţia pentru autostrada Piteşti-Craiova va fi lansată pe 1 noiembrie şi prevede ca această autostradă să fie finalizată conform masterplanului, în 2020”, declara, în septembrie 2016, la Craiova, ministrul Transporturilor de atunci, Sorin Bușe. Cum ar fi fost posibil ca lucrările la o autostradă să se încheie în 2020 condițiile în care doar studiul de fezabilitate și proiectul tehnic aveau un termen de realizare de 24 de luni?

O altă întrebare care se pune este dacă licitația deja lansată, din luna decembrie, va mai prezenta încredere pentru ofertanți, în condițiile în care situația ei este destul de neclară în momentul de față. Vor mai exista înscrieri la această procedură? Rămâne de văzut, la momentul la care termenele nu vor mai fi prelungite și se vor evalua ofertele.

După vizita premierului, Jurnalul Olteniei a înaintat o solicitare către Compania Națională de Administrare a Infrstructurii Rutiere, în care am întrebat ce se întâmplă cu cealaltă procedură de achiziție, pentru contractul „Revizuire Studiu de Fezabilitate şi Elaborare Proiect Tehnic pentru Autostrada Piteşti-Craiova”, dacă aceasta va fi aceasta anulată și, în plus, cum poate fi gata o documentație pentru proiectare plus execuție, după cum a declarat premierul, în condițiile în care nu există un studiu de fezabilitate pentru acest drum. Când CNAIR va oferi un răspuns, îl vom publica.

Politica