vineri, martie 29, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Locatarii unui bloc din Craiova, lăsați în frig de trei zile

Situație ingrată într-un bloc de locatari din Craiova. Întreg blocul U1 din zona Vasile Conta a fost debranșat de la gaze în urma unei sesizări, deși, în procesul verbal, reprezentanții distribuitorului de gaze a consemnat emanații pe casa scării doar la 11 consumatori. De luni de la prânz, toate cele peste 30 de apartamente și locuitorii din acestea, inclusiv copii și oameni în vârstă, stau în frig, improvizând diverse surse de încălzire, atât pentru locuință, cât și pentru apa pe care trebuie să o încălzească. Reprezentanții Distrigaz Sud Rețele au explicat pentru Jurnalul Olteniei că aceasta este procedura în cazul în care se găsesc emanații pe casa scării, adică pe coloana blocului, și că oamenii sunt îndrumați către un operator economic autorizat de ANRE care să remedieze situația. De-abia după ce se repară defecțiunea constatată, oamenii vor putea avea din nou gaze.

Locatarii unui bloc din Craiova, din zona Vasile Conta, stau, de circa trei zile, fără căldură, asta după ce distribuitorul de gaze a debranșat întreg blocul de la furnizarea de gaze, în urma constatării, după cum se arată în procesul verbal, a unei emanații de gaze pe casa scării. Toți locatarii au centrale individuale pe gaze și, de la vizita reprezentanților furnizorului, de luni la prânz, sunt nevoiți să stea în frig, fără apă caldă și fără posibilitatea măcar de a încălzi ceva la aragaz, asta deși pe procesul verbal apar consemnate „emanații pe casa scării la ap. …”, urmând apoi o enumerare de 11 apartamente.

Toți cei care locuiesc în bloc, dar mai ales cei care nu sunt menționați în procesul verbal, sunt revoltați de situație.

Policlinica Buna Vestire Craiova

„Unui locatar i s-a părut, când a intrat în bloc, că miroase a gaz, lucru pe care nu putem să îl contestăm, pentru că nu știu ce a mirosit omul, dar ce știm atunci este că, în aceeași perioadă, în subsol se făceau niște lucrări. Capacul era ridicat, iar de acolo erau niște emanații de mirosuri provenite din descompunerile menajere. Acestea semănau foarte mult cu mirosul de gaz. Noi, locatarii care locuim în acest bloc, eram obișnuiți cu mirosul acesta, pentru că îl simțeam de foarte mult timp. Am luat măsurile de rigoare cu asociația și, în ziua respectivă, în subsol se făceau lucrări de remediere a acestui deranjament. Omul, pe bună dreptate, și de bună credință, cel care a intrat și a dat de acest miros, a pus mâna pe telefon și a anunțat pe cei de la call center de la Engie cum că simte sau i se pare că sunt scurgeri de gaze pe casa scării în acest bloc. Țin să menționez că acest bloc, din anul 2000, a fost debranșat de la instalația de căldură. Instalația de gaz s-a refăcut și s-a făcut în așa fel încât toți proprietarii să aibă contracte individuale cu cei de la gaze. Noi nu contestăm faptul, și apreciem în același timp, faptul că cei de la Engie, în maximum 15 minute, s-au prezentat. Grav este că au intrat pe o proprietate privată fără să se anunțe, nu au fost însoțiți în verificările făcute de dumnealor de niciun reprezentant al blocului, ca să întărească cele constatate. Au trecut de sus până jos, au plecat, au venit cu un proces verbal întocmit de dumnealor în care scriau că 11 puncte ar fi depistat dumnealor că au probleme tehnice prin care s-ar face scurgerea de gaze”, a spus Emil Clenciu, unul dintre locatari. Vorbele sale sunt susținute atât de administratorul blocului, cât și de președintele asociației de locatari.

Dormim la 11, 12 grade în apartamente, la 9 în alte apartamente”

Domnul Clenciu consideră că ar fi fost normal ca debranșarea să se fi făcut doar la cele 11 apartamente menționate în procesul verbal.

„Noi avem contracte individuale cu ei, avem rețele separate de gaze, ca să poată să se intervină în mod individual când apar asemenea treburi. Cel care a venit și a făcut procesul verbal a găsit de comun acord – și părerea mea este că aici este un semn de întrebare care trebuie pus – să declare că sunt 11 puncte, și că numai în această situație i-a întărit lui poziția și măsura ulterioară pe care a aplicat-o s-a încadrat în prevederile dumnealor, în instrucțiunile dumnealor. Și, atunci, ce a făcut? A închis gazul în tot blocul”, a mai povestit bărbatul.

Oamenii se descurcă destul de greu în aceste condiții, de aproximativ trei zile de când nu se mai pot încălzi așa cum o făceau până luni.

„Am început să avem antrenament la frig. Dormim la 11, 12 grade în apartamente, la 9 în alte apartamente. Mai greu este: ce facem cu copiii? Sunt foarte mulți copii mici în bloc. Oare ei or fi fost căliți până acum? De aceea s-a făcut separarea gazelor, ca fiecare să-și creeze un anumit confort în apartament, în raport de necesități și de disponibilitățile financiare ale fiecăruia. Când s-a produs acest lucru, a dat peste cap tot. Pot să apară acum îmbolnăviri ale copiilor. E greu de spus ce vom face mai departe. Singura treabă care trebuie făcută este să găsim calea legală și cu firme abilitate și agreate de dumnealor să intervenim și în baza verificărilor să facem reparații care costă. Nu era neaparat necesar să se producă asta în plină iarnă, când afară sunt temperaturi atât de scăzute. Noi simțim responsabilitatea pe care o avem, avem protecțiile de rigoare, avem senzori de gaz în diferite locuri, avem electrovalve care se opresc și așa mai departe. Normativele, între timp, s-au schimbat. Suntem foarte revoltați pentru că, deși avem contracte individuale, deși numai o treime ar fi cu probleme, două treimi suferă fără niciun fel de vină, deși sunt independenți”, a conchis locatarul.

O altă doamnă care locuiește în bloc se plânge de faptul că nu se poate descurca, atât cu încălzirea, cât și cu apa caldă, îndeosebi în situația în care are și copii mici în apartament.

„Ne descurcăm foarte greu, avem improvizații, calorifere, este problema apei calde, a copiilor, a igienei personale, stăm fără apă… Toți suntem pe centrale și din cauza gazelor suferim și de căldură, și de igienă, și de gătit. Nu mi se pare corectă atitudinea lor. Avem copii mici în apartament, noi suntem și bătrâni și de aceasta am făcut investițiile pe care le-am făcut, ca să beneficiem de confort. Asta deși la mine nu s-au găsit scurgeri”, a spus Cornelia Bălan.

Reluarea alimentării, condiționată de efecturea reviziei pentru fiecare apartament

Distrigaz Sud Rețele a precizat pentru Jurnalul Olteniei că aceasta este procedura în astfel de cazuri.

La imobilul în cauză, în dată de 30 ianuarie 2017, a fost primită o sesizare din partea unui client, locatar al imobilului menţionat, care a reclamat miros de gaze pe casă scării. În urmă deplasării în teren, o echipă a Distrigaz Sud Reţele a constatat defecte tehnice pe instalaţia de utilizare comună a imobilului în cauză şi a luat măsura sistării alimentării cu gaze naturale, conform legislaţiei în vigoare. Reluarea alimentării cu gaze naturale, în acest caz este condiţionată, conform normativelor tehnice în vigoare (Normele Tehnice în vigoare NTPEE – 2008 aprobate prin Ordinul A.N.R.E 5/2009 publicat în Monitorul Oficial nr. 255 bis, partea I/16.04.2009), de efectuarea reviziei a instalaţiei de utilizare a gazelor naturale pentru fiecare apartament din imobilul respectiv. Menţionăm că revizia tehnică periodică a instalaţiei de utilizare se realizează, conform legislaţiei în vigoare, după orice eveniment care ar fi putut afecta funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiei de utilizare a gazelor naturale.

Astfel, clientul are obligaţia de a contracta un operator economic autorizat de ANRE pentru efectuarea reviziei. După realizarea acesteia, Distrigaz Sud Reţele va relua alimentarea cu gaze naturale în maxim 24 de ore de la solicitarea programării de către operatorul economic care a efectuat revizia instalaţiei de utilizare în cauză”, au precizat reprezentanții Distrigaz Sud Rețele.

„Reamintim că operaţiunile de verificare şi revizie tehnică periodică a instalaţiilor de utilizare sunt obligatorii pentru toţi consumatorii (casnici şi non-casnici) şi se efectuează de către un operator economic autorizat de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei. Lista integrală a operatorilor autorizaţi pentru realizarea acestor operaţiuni poate fi consultată pe site-ul www.anre.ro”, au conchis reprezentanții Distrigaz Sud Rețele.

Politica