miercuri, aprilie 17, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Chinezii – iertați până în mai pentru întârziere, craiovenii – neiertați la prețul gunoiului

Consilierii locali de opoziție s-au contrat, joi, cu executivul, în legătură cu două puncte destul de importante de pe ordinea de zi: cel ce vizează păsuirea până în luna mai a firmei chinezești care a demarat construcția cartierului de locuințe, dar și cel prin care se mărește tariful la gunoi pentru cetățenii municipiului Craiova. Nu în ultimul rând, mai mulți pensionari vor avea gratuități și reduceri pe transportul în comun.

Primăria Craiova a decis să-i mai dea o șansă firmei Shandong Ningjian, cea care a demarat, în urmă cu circa doi ani, construirea cartierului de locuințe de pe strada Caracal. Aceștia au termen până la finele lunii mai să facă dovada că pot continua investiția. Această alegere nu a fost pe placul consilierilor opoziției.

Consiliul local trebuie să redreseze în cel mai scurt timp acest oraș. Acest proiect al cartierului chinezesc, din păcate, reprezintă o pată de rușine pe obrazul nostru, al administrației. Astăzi, nu vom face altceva decât să prelungim această boală și, cum spun românii, boala lungă este moarte sigură. De la început am considerat că această firmă românească cu nume chinezesc nu are capacitatea tehnico-economică să ducă la bun sfârșit acest proiect (…) Propunerea noastră, a PNL, este să schimbăm contractul cu această firmă în sensul în care, din cele 23 de blocuri, dânșii au apucat să pună fundație doar la 17, să le diminuăm numărul de locuințe și de blocuri, iar pentru cele șase blocuri care sunt neîncepute, Primăria Craiova să organizeze șase licitații, pe loturi, astfel încât să aibă ocazia ca șase firme craiovene și nu numai să poată să construiască câte un bloc. În acest fel, ne vom asigura că muncitorii din Craiova, că firmele din Craiova vor lucra și ne vom asigura că craiovenii noștri vor vedea anul acesta apartamente. Aceasta este propunerea noastră”, a spus Marian Vasile.

Policlinica Buna Vestire Craiova

La rândul lui, colegul său Marinel Florescu a solicitat ca partea chineză să vină în plenul consiliului local, într-o ședință viitoare, pentru a aduce lămuriri în ceea ce privește situația.

Nu în ultimul rând, și consilierul Flavius Sirop a spus că s-au înșelat așteptările celor care și-au depus deja dosare pentru a cumpăra locuințe în acest cartier.

Această ultimă prelungire care se solicită cred că are mai mult intenția de a nu-și asuma, până la urmă, actuala administrație, un eșec. Deja, nu mai vorbim despre un semi-eșec, este un eșec total. Mă gândesc numai la oamenii aceia care așteptau să-și cumpere niște locuințe la prețuri avantajoase, așa cum s-a promis, și decepția pe care au avut-o”, a spus Flavius Sirop.

cartier-chinezesc

Executiv: Opțiunea de față, cea mai rapidă

De partea cealaltă, consilierul PSD Bianca Predescu a explicat că actuala opțiune a administrației constituie un avantaj.

„Prelungirea este profitabilă pentru că ceea ce s-a realizat, fără nicio cheltuială din partea noastră, rămâne în proprietatea municipiului Craiova, în administrarea consiliului local”, a spus Predescu, reamintind că asta se va întâmpla în condițiile în care partea chineză nu face dovada, până la data de 31 mai, că poate termina investiția.

O explicație a venit și din partea viceprimarului cu atribuții de primar, Mihail Genoiu. Acesta a spus că municipalitatea a avut de ales între două posibilități, dintre care a ales-o pe cea mai scurtă ca perioadă de timp.

„Eram puși în situația de a rezilia contractul cu firma chineză pe una din alte clauze și de a prelua în patrimoniul primăriei tot ce s-a executat până la data respectivă. Am consultat și notari, și Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară, și executori judecătorești, și am ajuns la concluzia că există mai multe variante. Oricare dintre variante ducea ori la hotărâre judecătorească care să consfințească încheierea contractului și trecerea în proprietatea primăriei a lucrurilor executate până la momentul respectiv, ori la un act adițional, în formă amiabilă, prin care aceste lucruri să fie cedate primăriei. Având în vedere termenul care decurgea la una dintre variante și la cealaltă, am optat pentru cea de-a doua, considerând-o mult mai scurtă și am ținut cont de solicitarea firmei chineze de a cere un termen de trei luni sau cât vine până la sfârșitul lunii mai”, a spus Genoiu.

Votul a trecut cu șase voturi împotrivă, ale consilierilor PNL.

Nu este vina noastră că proprietarul depozitului elimină prin depozitare”

Un alt punct fierbinte pe ordinea de zi l-a reprezentat mărirea tarifului la gunoi, atât pentru persoanele fizice, cât și pentru cele juridice din municipiu. Conform acestuia, persoanele fizice vor plăti, pe lângă taxa deja existentă de colectare, transport şi depozitare a deşeurilor menajere de la populaţie (5,65 lei fără TVA, 6,72 de lei cu TVA), şi o taxă suplimentară de 1,90 lei fără TVA (2,32 lei cu TVA). Asta înseamnă un tarif total, pe persoană fizică, de 9,04 lei cu TVA. În ceea ce priveşte persoanele juridice, dar şi instituţiile publice, pe lângă taxa de colectare, transport şi depozitare (61,96 de lei fără TVA, 73,73 de lei cu TVA), se va mai adăuga o taxă de 28 de lei fără TVA (33,32 de lei cu TVA), ceea ce duce la un tarif final de 107,05 lei cu TVA.

Modificarea tarifului se va face în baza unei OUG nr. 31/2013 pentru modificarea şi completarea OUG nr. 196/2005 privind Fondul de mediu, care impune o taxă de 80 de lei/tonă, urmărindu-se ca doar deşeurile ce nu pot urma alt flux să ajungă la eliminare controlată prin depozitare.

„La începutul acestui mandat am jurat să facem bine locuitorilor orașului, iar astăzi sper ca majoritatea PSD-ALDE-PMP să nu pună un bir în plus craiovenilor, nemeritat. Vreau să înțeleagă toți craiovenii, dacă acest lucru se votează, luna viitoare când va veni factura la gunoi cu 50% mai mult, să nu cumva să ne spuneți că e vreo directivă de la UE sau e vreo lege. Nu. Este o taxă pusă de consiliul local (…) Consilierii PNL nu vor fi părtași la acest abuz, iar craiovenii nu au nicio vină, indiferent dacă ar colecta selectiv sau depozitul, proprietarul depozitului nu investește în tehnologie ca să recicleze aceste deșeuri, el trebuie să plătească 8 lei/tona nereciclată. Nu este vina noastră că proprietarul depozitului elimină prin depozitare, adică le îngroapă în pământ”, a spus Marian Vasile despre proiectul care, după cum s-a aflat pe parcursul ședinței, nu a primit un aviz favorabil în Comisia de urbanism.

Taxa, introdusă „în scopul descurajării depozitării”

Directorul executiv adjunct al Direcției Servicii Publice din cadrul primăriei, Alin Glăvan, a încercat să explice pe ce temei s-a făcut această majorare.

„Așa cum am încercat să explic și ieri în comisiile în care domnul Marian Vasile a fost prezent și s-a discutat despre această taxă, într-adevăr, este vorba despre taxa pentru deșeurile inerte și nepericuloase încredințate de către terți depozitarului. Nu este vorba despre deșeurile pe care și le generează sau și le creează depozitarul. De asemenea, OUG nr. 31/2013 pentru modificarea şi completarea OUG nr. 196/2005 privind Fondul de mediu a introdus această taxă de depozitare pentru deșeurile nepericuloase în scopul descurajării depozitării, în beneficiul celorlalte modalități de gestionare a deșeurilor (…) Tariful pentru persoanele fizice și asociațiile de locatari pentru colectare, transport și depozitare deșeuri menajere de la populație nu crește cu 50%, ci crește cu 2,32 de lei cu TVA”

Marian Vasile a plusat, explicând că acest tarif nu trebuie achitat de către craioveni, ci de către proprietarul depozitului de deșeuri.

„Am fost foarte clar, am citat din ordinul ministrului mediului în care se spune că proprietarul depozitului de deșeuri trebuie să plătească această taxă, nu craiovenii. Ei nici nu transportă, nici nu colectează (…) Eu vă solicit ca acel cântar de la depozitul de la Mofleni să îl conectăm la internet astfel încât să știm, în timp real, numărul de mașini și cantitatea care ajunge acolo”, a mai spus Vasile.

Colegul său, Doru Câplea, a completat discuția cu încă o observație.

„Dorim să ne spuneți, așa cum scrie în lege, de cine este suportată această taxă. Totodată, ne propuneți să votăm un proiect care nu a luat aviz favorabil în comisie”, a spus Câplea.

O ultimă intervenție a venit tot din partea directorului adjunct al Direcției Servicii Publice, Alin Glăvan.

Această taxă, pentru deșeurile inerte și nepericuloase încredințate de către terți în vederea eliminării finale prin depozitare și se plătește lunar de către proprietari sau după caz administratorii de depozite. Până la urmă, cel care produce deșeul… Nu putem să luăm decât un act normativ care ne convine, ci trebuie să îl coroborăm cu celelalte acte normative în vigoare. Eu zic ca se respectă legea. Cetățenii nu sunt proprietarii depozitului, dar sunt cei care generează aceste deșeuri”, a mai explicat Glăvan.

Proiectul a trecut la vot, în cele din urmă, cu opt împtriviri, ale consilierilor PNL și ALDE, astfel că tarifele la gunoi se vor majora.

Mai multe categorii de pensionari primesc gratuități și reduceri

Nu în ultimul rând, consilierii locali au avut de votat un proiect peste ordinea de zi, prin care RAT SRL să acorde mai multe gratuități pe transportul în comun pentru pensionari.

Se aprobă acordarea de facilităţi pe mijloacele de transport în comun ale RAT SRL pentru anumite categorii de persoane, astfel: a) gratuitate pe toate liniile de transport în comun RAT SRL, pentru pensionarii cu domiciliul în municipiul Craiova care au vârsta de peste 70 ani, precum şi pentru cei care au un venit din pensie de până la 1.100 lei/lună începând cu 1 februarie 2017, respectiv 1.200 lei/lună începând cu 1 iulie 2017; b) reducerea cu 50% a preţului abonamentului, pentru orice tip de abonament, pentru pensionarii cu domiciliul în municipiul Craiova şi cu un venit net din pensie de peste 1.100 lei/lună începând cu 1 februarie 2017, respectiv 1.200 lei/lună începând cu 1 iulie 2017”, se arată în hotărârea votată, joi, de consilierii locali.

O propunere a venit și la acest punct din partea consilierului local Marinel Florescu, care a propus ca transportul în comun în Craiova să fie gratuit pentru toate categoriile de persoane, propunere care a fost supusă votului, însă nu a trecut.

Politica