vineri, aprilie 26, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Ridicările de mașini, tot blocate. Când se aprobă regulamentul?

Au trecut mai bine de trei luni de când Ministerul Afacerilor Interne a pus în dezbatere publică, pe propriul site, regulamentul privind ridicarea mașinilor parcate neregulamentar. Nici până acum, acesta nu a fost aprobat de către Guvernul României, iar străzile din marile orașe sunt în continuare sufocate. Același lucru se întâmplă și la Craiova, unde trotuarele sunt ocupate de mașini și nu de pietoni, unde se parchează pe trei rânduri și unde, în paralel, în mod ironic, parcarea subterană dată recent în folosință în centrul municipiului stă aproape goală. Pentru că nu există un cadru legal care să permită ridicarea mașinilor parcate neregulamentar, uneori, lucrurile degenerează.

Craiova, la fel care toate marile orașe și municipii din România, a avut de suferit în urma deciziei Înaltei Curți de Casație și Justiție din luna mai a anului trecut, atunci când s-a stabilit că mașinile maşinile parcate neregulamentar nu pot fi ridicate în baza unor hotărâri ale consiliilor locale, ci măsurile trebuie reglamentate de Guvern sau Parlament. De atunci, toți șoferii parchează unde doresc și singura sancțiune care li se poate aplica este amenda, însă doar dacă sunt prinși lângă sau în mașini.

Vehiculele pot fi ridicate și de pe pistele de biciclete sau de pe trotuar

Policlinica Buna Vestire Craiova

La circa un an de la această decizie a ÎCCJ, mai exact în luna aprilie, Curtea de Apel Bucureşti a decis că Ministerul Afacerilor Interne şi Guvernul sunt obligate să elaboreze şi să adopte, în regim de urgenţă, regulamentul de ridicare a maşinilor parcate neregulamentar. La circa două luni distanță, acest regulament a fost elaborat și publicat pe site-ul MAI pentru dezbatere publică. Una dintre cele mai relevante și importante schimbări este aceea că vehiculele pot fi ridicate și de pe pistele de biciclete sau de pe trotuar, acolo unde împiedică circulația pietonilor, și nu doar pe partea carosabilă, ca până acum. Dacă vehiculele au un tonaj mai mare de 3,5 tone, acestea vor fi blocate. Totodată, prin proiect se creează și posibilitatea ridicării vehiculelor pentru situații care privesc realizarea unui inters public.

Regulamentul a fost pus pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne pe data de 24 iunie, iar dezbaterea publică, la care au participat reprezentanți ai societății civile și ai ministerului amintit. Minuta acestei dezbateri a fost publicată pe site-ul MAI la data de 1 septembrie, însă de atunci nu s-a mai auzit nimic despre aprobarea acestui regulament. Potrivit minutei, „proiectul definitivat după analizarea şi valorificarea propunerilor constructive formulate va fi afişat pe site-ul instituţiei”.

Până nu se va aproba acest regulament, mașinile vor fi parcate tot în mod haotic, pe trotuare, pe pistele pentru bicicliști, ajungând să se parcheze pe trei rânduri în anumite zone ale orașului și, astfel, să se blocheze, uneori, câte o bandă de circulație. Șoferii scapă, uneori, fără nicio sancțiune, iar asta duce la perpetuarea acestui comportament. Nu mai vorbim despre pietoni, care trebuie să meargă pe carosabil de cele mai multe ori, neavând loc suficient pentru a merge pe trotuar.

Parcarea subterană, aproape goală

În tot acest context, parcarea subterană din Craiova, dată în folosință la finele lunii mai, era, luni la amiază, aproape goală. Conform panorilor care semnalizează locurile libere din parcare, 134 de locuri erau libere la nivelul 1 și 364 la nivelul 2. Totodată, și șase locuri de parcare pentru persoanele cu dizabilități erau libere. Asta din totalul de 619 locuri, dintre care 586 pentru autoturisme și 33 pentru motociclete. Așadar, doar 121 de șoferi aleseseră să parcheze aici, în condițiile în care centrul era sufocat de mașini. Reamintim că taxele de parcare în acest amplasament sunt de un leu/oră (până la două ore de uz), şase lei/oră (între două şi cinci ore de uz) și trei lei pentru fiecare oră de parcare depășită. Totodată, există şi abonamente care variază ca preţ între 50 şi 300 de lei, în funcţie de orarul de acces dorit şi de perioada săptămânii.

La ce se ajunge dacă nu se aplică anumite măsuri

Fiindcă unii șoferi nu se conformează nici la semnalele polițiștilor cu atribuții în sfera circulației pe drumurile publice, în urmă cu peste două luni, un asemenea agent al Poliției Locale Craiova a fost târât cu mașina de un șofer prin centrul Craiovei. Agentul Ionel Broboană se afla în stradă împreună cu alți doi colegi, într-o acțiune pe linie rutieră. La un moment dat, agentul a observat un Audi cu numere de Brașov care oprise într-o zonă în care nu avea dreptul. I-a cerut șoferului să plece, însă acesta a refuzat și a intrat într-un magazin. Polițistul l-a așteptat și i-a cerut actele. Șoferul însă a plecat cu polițistul atârnat de mașină. L-a târât câțiva metri apoi i-a dat drumul. Polițistul local a fost transportat la spital și a obținut și un certificat medico-legal din care rezultă că are nevoie de 6-8 zile de îngrijiri medicale.

Șoferul a fost trimis în judecată pentru ultraj și este arestat preventiv, iar următorul termen din dosar este stabilit pentru data de 13 octombrie.

Politica