joi, aprilie 25, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Aer condiţionat la RAT SRL, numai în autobuzele Solaris. Uneori, nici acolo

O parte a transportului public din Craiova are aer condiţionat, iar călătorii sunt mulţumiţi de acest lucru. Vorbim numai despre autobuzele Solaris, care au astfel de dotări. Celelalte autobuze nu au aer condiţionat în dotare sau au numai pentru conducătorul auto, iar pasagerii suferă din această cauză. Mai mult, în tramvaie este aceeaşi situaţie, deoarece nu s-a încheiat încă licitaţia pentru aparatele de aer condiţionat. Există şi cazuri în care, chiar în autobuzele Solaris, aerul condiţionat este oprit la ore de vârf, după cum ne-a scris o craioveancă pe adresa de e-mail a redacţiei. Însă conducerea RAT spune că acest lucru nu este normal. Conform înţelegerii cu şoferii, instalaţia AC trebuie oprită la capăt de linie, astfel încât, cumulat, să existe aproximativ o oră de pauză pentru fiecare tură dintre cele două din fiecare zi.

 

Autobuzele din Craiova, cel puţin cele noi, au aer condiţionat şi fac faţă cu succes temperaturilor insuportabile de afară. Cei care nimeresc, pe traseul dorit, autobuze Solaris, spun că acum merită să dea banii pe bilet pentru a se bucura de condiţii mai bune. Pe traseul 25 am întâlnit craioveni mulţumiţi de felul în care se prezintă autobuzele noi. „Este bine. Simt că merită să dau banii pe bilet. Se merge civilizat acum”, consideră un pasager. „Se simte cum sunt condiţiile”, spune o femeie. O alta e de părere că, totuşi, ar trebui făcute astfel de schimbări şi pe celelalte autobuze, nu doar pe cele noi. „În acesta, da, sunt condiţii bune. Merg cu mai multe, iar în unele nu sunt condiţii pentru vremea de afară. Cred că numai într-un sfert dintre ele este foarte bine, iar restul lasă de dorit. În tramvai este la fel”, este de părere craioveanca. Cum se dau jos din autobuzele noi, călătorii dau piept cu căldura de afară, care îi face să realizeze că, pe alocuri, mijloacele de transport în comun s-au mai schimbat.

 

În tramvai se merge cu geamul deschis

Policlinica Buna Vestire Craiova

Apropo de tramvai, pe cursa dinspre Schmidt către Universitate găsim persoane care îşi fac vânt cu ce au la îndemână, pentru că nu există aer condiţionat. Singurul care vine este de la geamurile deschise, care face cu greu faţă temperaturilor de afară. „E foarte cald. Până acum nu am nimerit niciun tramvai altfel. În autobuzele noi, da, este aer condiţionat. Este plăcut în acelea, dar în cele care nu au este exact ca aici”, se plânge o femeie. O pensionară spune că nu înţelege de ce, dacă s-a lucrat la reabilitarea tramvaielor, nu s-a investit şi în aerul condiţionat. „Dacă le-au ţinut atâta vreme să le repare şi au avut aşa mult timp la dispoziţie, nu puteau să le pună şi aer? Chiar e insuportabil, nu se poate respira”, consideră femeia.

 

AC-ul dintr-un Solaris, oprit la oră de vârf

În altă ordine de idei, o pasageră pe unul dintre traseele RAT ne-a transmis o fotografie a unei hârtii, semnată de conducerea tehnică a RAT SRL. Femeia mergea cu unul dintre autobuzele Solaris, în cursul săptămânii trecute, pe cursa E1, în jurul orei 15:00, şi a observat că aerul condiţionat nu funcţiona. Deranjată de acest lucru, femeia s-a dus la şofer, pe care l-a rugat să pornească aerul. Acesta a spus că nu poate face asta pentru că trebuie să oprească aerul condiţionat timp de o oră, cumulat, pe fiecare tură. Hârtia este din data de 16 iunie. „Ţinând cont de temperaturile ridicate, comisia de analiză a consumurilor de combustibili şi lubrifianţi la nivel de regie a hotărât ca la mijloacele de transport în comun dotate cu aer condiţionat vor utiliza instalaţia de aer condiţionat începând cu data de 17.06.2016, între orele 10:30-17:30. Pentru tura 1, în intervalul 10:30-13:30, prin funcţionare alternativă, dar care să nu depăşească cumulat două ore. Pentru tura 2, în intervalul 13:30-17:30, prin funcţionare alternativă, dar care să nu depăşească cumulat trei ore”, se arată în hârtia primită de şoferi. Practic, pentru fiecare dintre cele două ture ar fi vorba, în total, de o oră de pauză de la aerul condiţionat. Femeia a ţinut să menţioneze şi faptul că a coborât din autobuz cu rochia lipită, la propriu, de corp.

 

Directorul tehnic al RAT: „Aerul condiţionat trebuia să fie pornit”

Conducerea RAT SRL a explicat, pentru Jurnalul Olteniei că, într-adevăr, aerul condiţionat trebuie oprit pentru a micşora costurile de combustibil, însă şoferilor li s-a transmis să facă acest lucru numai la capăt de linie. „Sunt două ture la noi. Pe fiecare tură în parte, în funcţie de temperaturi, s-a analizat şi s-a stabilit o perioadă pentru ambele ture ca mod de funcţionare al aerului condiţionat. Regula este ca el să funcţioneze, dar cu menţiunea ca la capătul de linie să îl oprească. Domnii conducători auto, la capătul de linie, au timp să îl oprească. Adunaţi, aceşti timpi de la capătul de linie dau aproximativ o oră pentru fiecare tură. Aerul condiţionat trebuia să fie pornit la ora la care doamna respectivă s-a urcat în autobuz”, a precizat Marcel Tănăsescu, directorul tehnic al RAT SRL.

 

Licitaţia pentru AC-urile tramvaielor, încă în desfăşurare. Celelalte autobuze nu au asemenea instalaţii

Celelalte autobuze din dotarea RAT SRL, din generaţia dinainte de Solaris, nu au aer condiţionat.

„Cele care nu sunt Solaris nu au aer condiţionat, iar unele dintre ele au aer condiţionat doar pentru conducătorul auto”, a explicat directorul tehnic.

În ceea ce priveşte tramvaiele, acestea nu au încă în dotare aparate de aer condiţionat, pentru că licitaţia pentru acestea nu s-a încheiat.

„Achiziţia este în procedură. Nu vreau să avansez o dată anume în care vor fi instalate aceste aparate în tramvaie, pentru că licitaţia este în derulare”, a mai spus Tănăsescu. Reamintim că, la reintroducerea pe linii a tramvaielor din Craiova, la începutul lunii mai, directorul RAT SRL, Sorin Manda, a explicat că nu este atât de simplă instalarea acestor sisteme pe tramvaie.

„Tramvaiele nu sunt, deocamdată, dotate cu aer condiţionat. Avem în licitaţie sistemele de aer condiţionat pentru 15 tramvaie şi aşteptăm ca aceasta să se termine. Ne dorim foarte mult să vedem cine va câştiga licitaţia, să vedem perioada prielnică pentru a le monta, pentru că nu este un aer condiţionat simplu, trebuie văzut şi la faţa locului un proiect mai amplu, pentru că sunt şi două tipuri de tramvaie şi va mai dura puţin”, spunea, atunci, Sorin Manda.

Politica