marți, aprilie 23, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Electroputere, prinsă cu bani nedeclaraţi la Fisc

Electroputere SA nu a declarat la Fisc 22.548.295,00 lei. Asta a reieşit în urma inspecţiilor fiscale făcute, în primele patru luni ale acestui an, de ANAF.

Economica.net a obţinut un document cu primele 100 de firme din România, după mărimea sumelor nedeclarate la Fisc. Pe această listă se află şi societatea craioveană.

În plus, conform rezultatelor financiare transmise recent de Electroputere Craiova Bursei de Valori Bucureşti, societatea a încheiat primul semestru al acestui an cu pierderi de 9,859 milioane lei, de trei ori mai mari faţă de cele de 3,227 milioane lei raportate la finele lunii iunie 2014.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Cifra de afaceri a companiei a fost de 74,511 milioane lei, cu 17,2% peste cea din perioada ianuarie – iunie 2014. Veniturile au totalizat 80,664 milioane lei, faţă de 75,9 milioane lei înregistrate în primele şase luni din 2014, iar cheltuielile – 90,523 milioane lei (79,127 milioane lei în primul semestru din 2014).

A crescut însă numărul salariaţilor. Dacă la sfârşitul lunii iunie 2014, la Electroputere Craiova lucrau 666 de oameni, la sfârşitul aceleiaşi luni din 2015, compania avea 706 salariaţi.

 

A fost odată…

 

Electroputere a fost fondată la 1 septembrie 1949. A fost destinată producţiei de utilaj electrotehnic greu. De numele "Electroputere" este legată realizarea sistemului energetic românesc şi bineînţeles modernizarea sistemului feroviar şi urban.

Primele transformatoare de forţă au fost realizate în concepţie proprie începând cu anul 1951, producţia de transformatoare dezvoltându-se atât prin creşterea puterii nominale, cât şi prin folosirea de materiale noi pentru miezuri magnetice, după cum se precizează chiar în istoricul companiei.

Electroputere şi-a diversificat producţia în perioada 1960-1965 achiziţionând licenţa ELIN Austria pentru autotransformatorul de 200 MVA şi licenţa ASEA Suedia pentru transformatorul locomotivei electrice. Cinci mii de oameni lucrau atunci aici.

Între anii 1965-1975 s-a reorganizat fabricarea de transformatoare, au fost construite noi hale de fabricaţie şi realizate, cu forţe proprii, transformatoarele de 400kV şi de 400MVA.

Retehnologizarea a costat două miliarde de dolari.

“Primul transformator de 440 MVA a fost construit în 1987 pentru Centrala Nucleară Cernavodă, cel mai mare transformator livrat în România. Laboratoarele de încercări cunosc, de asemenea, o însemnată dezvoltare asigurând o diversificare a producţiei de transformatoare necesară atât în ţară, cât şi la export, pentru care se realizează toate probele de încercare.

În perioada 1949-1960, au fost produse locomotive electrice de mină şi de tramvaie, iar din 1960 s-a trecut la fabricarea de locomotive Diesel electrice. După anul 1989, activitatea fabricii de locomotive a fost axată pe modernizarea şi reparaţia capitală a locomotivelor tip LDE 2100 CP şi a locomotivelor electrice de 5100 kW.

Fabricarea de maşini electrice rotative a început în anul 1950, asimilându-se peste 400 de tipuri de maşini electrice. Pe baza cercetării proprii, cât şi a introducerii în fabricaţie a unor licenţe de la BBC şi ASEA în perioada 1965-1970, s-a extins clasa de izolaţie "F" la întreaga fabricaţie, Electroputere fiind printre primele firme din Europa în acest domeniu. În perioada 1980-1985 s-au asimilat şi executat pe bază de licenţă GENERAL ELECTRIC Canada şi ANSALDO Italia motoare electrice pentru centrale nucleare, conferind fabricării de maşini electrice rotative un plus de tehnicitate.

Datorită unui însemnat volum de investiţii, cooperări cu firme de prestigiu din Elvetia, Suedia, Franţa, Germania şi Italia, precum şi eforturilor unui mare număr de specialişti, marca Electroputere a devenit cunoscută în peste 100 de ţări de pe toate meridianele globului”, arată istoricul societăţii.

Până în 1989, la Electroputere s-au construit peste 1.400 de locomotive Diesel electrice şi aproape 1.000 electrice, plus motoare şi transformatoare electrice. 13.000 de oameni lucrau în fabrică.

 

Cum a ajuns uzina mall

După 1991, a început declinul. În acel an s-a constituit în societate pe acţiuni şi a intrat într-un proces de restructurare care a constat, în cea mai mare parte, în concedieri masive de personal. Principalul beneficiar al producţiei fabricii de la Craiova era CFR. Cererea a scăzut însă, ultima locomotivă electrică nouă având să fie livrată în 1992.

Din acel an şi până în 2001, nu s-a mai produs nimic. Muncitorii se ocupau de reparaţii şi întreţinerea locomotivelor.

Din 2001, au fost mai multe tentative de privatizare a fabricii pentru că acumulase datorii de 29 miliarde de dolari la stat şi la furnizori. Toate au fost, însă, soldate cu eşec. În 2007, când Electroputere a fost cumpărată de Al Arrab Contracting Company, pentru 2,34 milioane de euro. Preşedintele consiliului de administraţie a fost numit Fathi Taher, cel mai bogat om de afaceri arab din România.

Taher a promis atunci că va face investiţii de câteva zeci de milioane de euro şi că va produce la Craiova locomotive pentru a le exporta în Orientul Mijlociu. A rămas doar o promisiune pentru că omul de afaceri arab a vândut uzina pe bucăţi.

În 2010, s-au vândut 12 hectare din incinta fostei uzine unui dezvoltator imobiliar, pentru 30 de milioane de euro. Aici s-a construit primul mall al Craiovei.

Electroputere Craiova a vândut în 2012 fabrica de locomotive Grupului Grampet, condus de omul de afaceri Gruia Stoica, judecat pentru corupţie în dosarul Complexul Energetic Oltenia, pentru o sumă presupusă, contractul fiind confidenţial, de 6 milioane de euro.

Grampet a cumpărat, tot în 2012, şi fabrica de reparaţii locomotive Reloc SA din Craiova, aflată vizavi de Electroputere.

În mai 2014, noua societate ELECTROPUTERE VFU – RELOC SA Craiova a anunţat că a finalizat locomotiva Diesel 1260 CP, realizată şi proiectată în parteneriat cu societatea americană Caterpillar, prima locomotivă de manevră grea şi transport de marfă, proiectată şi realizată la Craiova după o stagnare de 24 ani a producţiei în Bănie.
Locomotiva echipată cu două motoare Diesel de 630 cai putere fiecare a fost denumită Terra Nova. Au fost comenzi pentru opt astfel de locomotive, venite din Europa de vest.

Tot atunci, conducerea firmei susţinea că în 2016 se va construi la Craiova o nouă locomotivă Diesel electrică de linie, între 2500-3000 cai putere, tot în parteneriat cu firma americană Caterpillar.
În fosta uzină de la Craiova mai funcţionează acum, pe lângă mall, Fabrica de Maşini Electrice Rotative (MER) şi Trafo-Fabrica de transformatoare de mare putere produse pentru sistemele energetice din diverse ţări.

 

Contract consistent de la Nuclearelectrica

În luna mai, anul acesta, Societatea Naţională Nuclearelectrica SA a atribuit prin negociere fără anunţ de participare, două contracte către Electroputere Craiova SA.

Informaţia a apărut în ziuaconstanţa.ro.

Primul contract se referă la “Servicii de reparare a motorului tip MIB N3 1000L” şi are valoarea de 234.403 de lei, fără TVA, iar al doilea prevede „Servicii de reparaţie capitală a motorului tip MIB VN3 F1900 150-8”, pentru care Nuclearelectrica va plăti 250.296 de lei, tot fără TVA, arată sursa citată.
 

 

Politica