joi, martie 28, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Doljul îşi trimite copiii în grădiniţe

Peste 400 de copii au fost sprijiniţi să meargă la grădiniţă. Aceasta, prin proiectul „Fiecare Copil în Grãdiniţã”, iniţiat de OvidiuRo. Părinţii care îşi trimit copiii la grădiniţă primesc, lunar, tichete în valoare de 50 lei pe care le pot folosi în a cumpăra alimente, rechizite sau haine pentru micuţi.

În acest an şcolar, jumãtate din cei aproape 850 de copii înscrişi la grãdiniţã în 6 comune din Dolj au beneficiat de proiectul „Fiecare Copil în Grãdiniţã în judeţele Braşov, Dâmboviţa şi Dolj», implementat de Asociaţia OvidiuRo, în parteneriat cu Consiliul Judeţean Dolj, Inspectoratul Şcolar Judeţean şi cu şcolile şi autoritãţile locale.

Astfel, datoritã proiectului, 418 copii ce provin din familii cu o situaţie financiarã precarã au fost susţinuţi sã meargã zilnic la grãdiniţã începând din luna septembrie 2014, comparativ cu 157 de copii, în anul şcolar 2013-2014 (atunci când programul era implementat în doar 2 comunitãţi). Obiectivul OvidiuRo este ca, având suportul partenerilor, sã aducã la grãdiniţã fiecare copil din judeţul Dolj – ca prima şansã la educaţie şi la ruperea cercului vicios al sãrãciei.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Într-o conferinţã de presã, în care au fost prezentate datele proiectului şi la care are a participat şi cofondatoarea OvidiuRo, Leslie Hawke, Ion Prioteasa, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Dolj, a declarat că motivul pentru care CJ susţine această iniţiativă este acela că o treime dintre copiii cu vârste cuprinse între 3 şi 5 ani nu merge la grădiniţă.

„De ce susţinem noi cu ardoare ca aceşti copii să fie prezenţi? Pentru că, în România, numai o treime dintre copii de această vârstă merge la grădiniţă, adică acolo unde se formează primele deprinderi şi unde se construieşte baza pentru ca apoi să se aşeze abilităţile şi să deschidă pofta de educaţie şi de învăţare. Cum judeţul Dolj, ca şi alte zone din sudul României şi zona Olteniei, în general, este una dintre cele 20 de regiuni sărace, sigur că sunt foarte mulţi părinţi care nu îşi permit să trimită copiii la grădiniţă. Atunci, OvidiuRo a venit cu această iniţiativă care fiecare familie care are un venit sub 150 lei să primească un tichet social de 50 lei cu condiţia ca, în fiecare zi, copilul să meargă la grădiniţă. S-a început cu două localităţi din judeţul Dolj, Podari şi Amărăştii de Jos. Această acţiune benevolă s-a continuat cu alte patru localităţi: Calopăr, Maglavit, Cetate şi Valea Stanciului, iar rezultatele au fost spectaculoase. În localitatea Cetate, s-a ajuns până acolo încât aproape că a crescut de 3 ori numărul copiilor la grădiniţă. În Maglavit şi Valea Stanciului s-a dublat numărul copiilor în grădiniţă. În total, 22 de grădiniţe sunt în acest program. Banii care vin de la OvidiuRo şi de la spaţiul european, peste 240.000 euro la nivel naţional. Dorinţa noastră este aceea de a extinde acest proiect la nivelul întregului judeţ, pornind de la faptul că aceasta este o zonă defavorizată şi dorim să găsim o soluţie legală pentru a se da aceşti bani. Nu există bogăţie mai mare decât sufletul unui copil şi nu există bucurie mai mare decât să vezi că ai salvat un copil. Aşa că, noi ne considerăm parte a echipei şi suntem cei care devenim avocaţi aici pe plan local şi vă rugăm să vă bazaţi pe noi, în continuare”, a concluzionat Ion Prioteasa.

Inspectorul General al Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Dolj, Georgică Bercea, a afirmat că investiţia în educaţie este cea mai sigură şi a arătat că ISJ mai are în derulare multe proieccte ce vizează eficientizarea actului educaţional.

„Educaţia porneşte de la vârsta timpurie şi de aceea, proiectul iniţiat de asociaţiei OvidiuRo se dovedeşte a fi un succes, pentru că, pe lângă aducerea acestor copii în preajma educaţiei, în preajma şcolii, proiectul are şi o altă componentă şi anume aceea de a iniţia şi părinţii şi de a-i atrage către unităţile şcolare. Acest tot unitar care se creează prin acest proiect ne oferă perspectiva unei educaţii eficiente şi active, în acelaşi timp. Eforturile pe care fiecare comunitate în parte le face pentru a atrage copii la şcoală, pentru a permanentiza educaţia înceste comunităţi mai puţin privilegiate, cred că nu are decât să ne bucure. ISJ Dolj a sprijinit şi sprijină în continuare acest proiect şi nu numai. La nivelul judeţului nostru avem o serie întreagă de proiecte care urmăresc eficientizarea actului educaţional şi care vin în sprijinul tinerei generaţii. De aceea, în numele meu personal şi al colegilor mei mulţumesc reprezentanţilor OvidiuRo pentru faptul că au ales judeţul Dolj pentru acest proiect, cât şi Consiliului Judeţean pentru sprijinul pe care îl acordă”, a declarat Georgică Bercea, inspector general ISJ Dolj.

 

Pentru a înţelege mai bine cum stau lucrurile cu acei copii care beneficiază de programul Fiecare Copil în Grădiniţă, ieri, a fost făcută o vizită în Amărăştii de Jos. Copiii erau prezenţi la grădiniţă şi încercau să îndeplinească sarcinile trasate de învăţătoare, mulţi dintre aceştia fiind însoţiţi şi de mămici. Una dintre aceste mămici este un caz special. Femeia credea că nu va putea aduce pe lume un copil, aşa că a înfiat o fetiţă. Ulterior a născut o fetiţă. Acum are două copile la grădiniţă.

 

„I-am adus de anul trecut la grădiniţă, iar de astă iarnă beneficiem de tichete. Aceste tichete vin în fiecare lună. Luăm mâncare la copii, mergem la Amărăştii şi cumpărăm mâncare, dulciuri, ce mai vor şi copiii. Luăm şi încălţăminte pe ei că ne dau de la magazin de la Amărăştii. Am două fetiţe. Una este înfiată. Eu nu puteam să fac copii şi am înfiat una şi apoi a dat Dumnezeu să fac şi eu una. Vin zi de zi la grădiniţă, doamna le învaţă să coloreze, le învaţă să scrie, să spună poezii, să ştie să salute când merg undeva”, a spus Rodica Chelu.

 

O altă mămică a spus însă că cei 50 de lei sunt insuficienţi pentru a creşte un copil: „Ştie să vorbească româneşte, a învăţat. Bonurile astea, când te duci cu ele la magazin nu iei nimic. Mai bine mergi la muncă. Dar noi venim pentru copii să înveţe bine, să învaţă româneşte. Îmi doresc pentru copii să ştie carte, că eu nu ştiu carte.”

 

Chiar dacă le-a fost greu, învăţătoarele şi-au făcut datoria. Una dintre acestea ne povesteşte că, pentru a reuşi să comunice cu micuţii, care predominant sunt de etnie romă, a trebuit să înveţe câteva cuvinte de bază în limba romani. Luminiţa Drîgnei a declarat că, abia după un an copiii se pot exprima corect.

 

„La început a fost foarte greu, ţinând cont de faptul că suntem în grupa mică şi din cauza faptului că până la vârsta de 3 ani ei nu vorbesc deloc limba română. În momentul în care vin pentru prima zi la grădiniţă ne întâlnim cu dificultatea că nu reuşim să comunicăm. Singura posibilitate este ca şi noi ca educatori să ne însuşim câteva cuvinte în limba romani cum ar fi cum te cheamă, câţi ani ai, stai cuminte. Încetul cu încetul, cu ajutorul mamelor care vin în fiecare zi pentru că ei nu stau nici măcar o singură zi singuri, începem să comunicăm cu ei. La ora actuală ne-am mai acomodat şi considerăm că suntem pe drumul cel bun, deocamdată. Noi, în grupa mare culegem roadele. Atunci ei deja ştiu să se exprime corect, îşi însuşesc principalele reguli de comportament civilizat. Faptul că în prima zi de de grădiniţă când vin în grupa mică ei nu ştiu să vorbească româneşte, iar în ultima zi reuşim să depănăm amintiri, să legăm propoziţii, să ne exprimăm corect din punct de vedere gramatical şi să jucăm diferite jocuri, consider că acesta este idealul fiecărui educator. Avem în total 38 de copii înscrişi în grădiniţă, dar în fiecare zi frecvenţa este de 22-24 de copii”, a povestit Luminiţa Drîgnei.

 

Costel Stoican, mediator şcolar la Liceul Teoretic Amărăşti şi partener al OvidiuRo în proiect, a vorbit despre faptul că, la grădiniţă, copiii învaţă deprinderile de bază. Totodată, acesta a mai spus că a iniţiat o cerere pentru cei care nu au reuşit să îşi termine studiile, pentru a infiinţa o şcoală profesională. Potrivit mediatorului, în comunitatea rromă, fetele se mărită de tinere, iar acesta este şi unul din factorii pentru care multe nu reuşesc să îşi termine studiile.

 

„Învaţă cum să se spele pe mâini. Până acum nu aveam posibilitate, acum am făcut alimentarea cu apă. Învaţă să vorbească. Sunt mulţi tineri care nu au mers deloc la şcoală, sunt în jur de 100. ca să îi ajut şi pe ei am făcut o cerere pentru şansa a doua. Vor să vină să înveţe. Vă dau un exemplu: s-a înfiinţat o şcoală profesională pentru cei care au opt clase. Şi am făcut şi noi o clasă. Am aici o clasa în care sun fete ce au şi copii şi se duc la şcoală cu autobuzul. Trei ani de zile face şcoală profesională. Nu au fost pe timpul lor, nu au putut atunci şi uite că se poate şi mai târziu, niciodată nu e prea târziu. Au grijă şi de copii, se duc şi la şcoală şi când vine de acolo îşi face prin gospodărie ce treabă mai are. Tradiţia şi obiceiul nu dispare niciodată la romi. La vârsta de 16 ani fata trebuie să fie măritată. Dacă a prins 17 ani deja este bătrână. Majoritatea sunt deja măritate. Sunt doar două fete care au terminat liceul acum şi nu s-au măritat”, a afirmat Costel Stoican, mediator şcolar la Liceul Teoretic Amărăşti

 

Aflată în vizită la una dintre grădiniţele care beneficiază de acest program, cofondatoarea OvidiuRo, Leslie Hawke, a declarat că educaţia preşcolară este foarte importantă pentru copii.

„Acest proiect reprezintă în primul rând faptul că foarte mulţi copii extrem de săraci sunt în grădiniţe în comparaţie cu situaţia în care nu ar fi existat când evident, copii nu ar fi mers la grădiniţă. E foarte, foarte important pentru dezvoltarea creierului pentru că această primă perioadă de până în 5 ani este perioada în care se dezvoltă cel mai mult creierul. Nu este doar o perioadă de socializare, este vorba despre cum se vor dezvolta în viaţă mai târziu. Nu am mai fost în această comunitate până acum. Nu am ales Dolj sau această comunitate. Am fost trimisă aici. O directoare de şcoală din Podari a venit şi ne-a contactat pentru a implementa programul în judeţul Dolj. Judeţul Dolj e un judeţ care pune preţ pe educaţie timpurie”, a declarat Leslie Hawke.

 

Leslie Hawke a mai vorbit şi despre similaritatea din America, spunând că nici acolo, cei săraci, nu îşi trimit copii la şcoală:

„Depinde foarte mult şi de cât de mulţi sunt educaţi părinţii. Şi oamenii săraci din America au aceeaşi problemă şi anume că nu pun preţ pe educaţie a fel cum pun cei cu venituri medii sau mai mari. Am o nepoată de trei ani care ştie toate culorile, toate numerele, toate anotimpurile, deja ştie să adune şi nu este atât de inteligentă.”

 

Totodată, cofondatoarea OvidiuRo consideră că şi autorităţile ar trebui să se implice, dar că deja este vizibil acest lucru.

„Ne-am întâlnit cu Comisiile de muncă din Senat şi Camera Deputaţilor şi ei ne susţin în procesul de legalizare a acordării tichetelor sociale din fonduri ale consiliilor judeţene. Educaţia timpurie ar trebui să fie disponibilă pentru orice copil, indiferent de mediul din care provine, dar nu se întâmplă în România încă. Dar judeţul Dolj a arătat că nu este greu de adus copii la grădiniţă şi de menţinut copii la grădiniţă. De obieci auzim că nu vor să îşi trimită copii la grădiniţă, iar asta nu este adevărat. Ce facem noi, legând tichetul social de prezenţa lor zilnică la grădiniţă funcţionează. Nu recomand asta pentru şcoli pentru că şcoala este obligatorie. Pentru grădiniţă, trebuie motivaţi să parcurgă distanţa pe vreme rea şi să aibă ce să le pună în pacheţel. De obicei nu realizăm că şi ei îşi doresc exact acelaşi lucru pe care şi noi ni-l dorim pentru copii noştri, respectiv ce este mai bun pentru ei. Este greu atâta vreme cât te lupţi cu nevoi de bază. Este evident mult mai greu să prioritizezi educaţia înaintea acestor nevoi de bază”, a concluzionat Leslie Hawke.

 

 

Politica