Şoferii, revoltaţi de noul Cod Rutier

Redactia
De astăzi, întră în vigoare NOUL COD RUTIER în care sunt prevăzute multe schimbări. Printre acestea se numără scaunul obligatoriu pentru copii şi transformarea amenzilor de circulaţie neplătite în suspendarea permisului. Şoferii care nu respectă regulile vor primi amenzi usturătoare, potrivit noului Cod Rutier, cea mai mare amendă va ajunge până la 9.600 lei. 
 
Copiii trebuie transportaţi în siguranţă
 
Mare accent va fi pus pe transportul copiilor. Potrivit noului Cod Rutier,  pe scaunele din faţă nu vor putea fi transportaţi copiii sub 12 ani. Pentru copiii cu vârste de până la 3 ani vor trebui să fie montate scaune speciale.  Mai mult decât atât, în scaunele speciale vor trebui transportaţi şi copiii cu o înălţime de cel mult 135 de centimetri.  
 
În noul Cod Rutier scrie clar: 
Copiii cu o înălţime de până la 135 cm pot fi transportaţi în autovehicule echipate cu sisteme de siguranţă pentru conducător şi pasageri, denumite în continuare sisteme de siguranţă, doar dacă sunt fixaţi sau prinşi cu ajutorul unui dispozitiv de fixare în scaun pentru copii instalat în autovehicul.
 
De asemenea, copiii cu o înălţime mai mare de 1,35 metri vor putea fi transportaţi pe scaunele din spate doar dacă vor fi fixaţi cu centurile de siguranţă. Dispozitivele de fixare vor trebui să fie potrivite pentru carcateristicile fizice ale copiilor. Pentru şoferii care nu vor lua în considerare aceste noi reguli sunt pregătite sancţiuni cu până la 5 puncte de amendă, ceea ce înseamnă aproximativ 450 lei. 
 
1.600 lei pentru vorbitul la telefon
 
Amenzile pentru vorbitul la telefon vor fi de acum de aproape 10 ori mai mari.  Începând de astăzi, şoferii care vor vorbi la telefon în timp ce conduc vor fi sancţionaţi cu 1.600 lei. Aceeaşi sumă vor trebui să o achite şi cei care nu poartă centura de siguranţă.
Odată cu noul Cod Rutier se va rezolva şi problema neplăţii amenzilor. Cei ce nu vor binevoi să îşi plătească amenzile de circulaţie riscă să rămână fără permis. 
 
Nu trece pe roşu!
 
Pedepsiţi vor fi şi şoferii care nu vor respecta culoarea semaforului. Astfel că, pentru trecerea pe culoarea roşie aceştia vor fi amendaţi cu suma de 4.000 de lei. De asemenea,  în noul Cod Rutier se arată că, şoferii care au o alcoolemie mai mare de 0,25 mg/l alcool pur în aerul expirat vor trebui să plătească 9.600 lei.
Amenda maximă, de 9.600 de lei, va mai fi aplicată şi şoferilor care nu opresc la trecerea la nivel cu calea ferată, atunci când sunt pornite semnalele acustice şi vizuale
 
Viteza se plăteşte cu amenda maximă
 
Începând de astăzi, un şofer care va depăşi limita de viteză cu 51 până la 60 de kilometri pe oră va fi sancţionat, potrivit noului Cod Rutier, cu amenzi din clasa a IV-a. Aceste amenzi sunt cuprinse între 9 şi 20 de puncte de amendă, adică, dacă  facem transformarea în lei, şoferii indisciplinaţi vor trebui să achite între 720 şi 1.600 de lei. În plus, permisul de conducere va fi ridicat  pentru 90 de zile. În cazul depăşirii limitei de viteză cu peste 60 de kilometri pe oră, vor fi aplicate amenzi din clasa a V-a. Acest lucru implică sancţiuni cuprinse între 21 şi 50 de puncte amendă, adică un şofer va trebui să plătească între 1.680 şi 4.000 de lei. Mai mult decât atât se va recurge şi la suspendarea  permisului de conducere pentru 180 zile, a celui în cauză.
 
În cazul în care un şofer va depăşi viteza legală cu mai mult de 60 km pe oră, iar acest fapt va duce la producerea unui accident rutier, urmat doar de pagube materiale, se vor aplica sancţiuni din clasa a VI-a, care implică de la 51 până la 120 de puncte de amendă, adică între 4.080 şi 9.600 de lei de achitat. La această faptă se adaugă şi suspendarea permisului pentru un an. În cazul în care accidentul se soldează cu victime, perioada de suspendare a permisului se dublează la doi ani, numai că amenda va rămâne aceeaşi.
  
Sancţiuni aspre pentru pasageri
 
Nici pasagerii nu sunt feriţi de reglementările Codului Rutier. Aceştia vor fi sancţionaţi cu amenzi, dacă se află pe locurile din spate şi nu poartă centură. Pentru asta, şoferii vor trebui să se asigure că ei poartă centura de siguranţă. 
 
Probe biologice la locul accidentului
 
Codul Rutier aduce o importantă modificare cu privire la recoltarea probelor biologice la locul accidentului. În momentul de faţă, probele bilogice în astfel de cazuri sunt recoltate doar la IML. Potrivit noilor reglementări, un şofer poate da probe de sânge chiar şi la locul accidentului, în ambulanţă, dacă, pe lângă cadrele medicale, în prezenţa sa se află un poliţist.
 
Permisul de conducere poate fi anulat
 
Conducătorii auto care au provocat un accident soldat cu victime din cauza faptului că nu au respectat regulile de circulaţie, li se poate anula permisul de conducere. Acest lucru poate fi posibil chiar dacă nu au fost condamnaţi la închisoare, ci au fost pedepsiţi doar cu amendă. Mai mult decât atât, noile legi în domeniul rutier clarifică şi regimul cetăţenilor străini. Pentru a solicita obţinerea unui permis de conducere şi pentru a-şi înmatricula maşina pe teritoriul României, aceştia trebuie să facă dovada că locuiesc de cel puţin şase luni în ţara noastră.
 
Închisoare pentru şoferii beţi
 
În noul Cod Rutier scrie următoarele: 
Conducerea unui autovehicul sau tramvai de către o persoană aflată sub influenţa băuturilor alcoolice, care are o îmbibaţie alcoolică cuprinsă între 0,2 -0,5 g/l alcool pur în sânge, respectiv 0,15 – 0,25 mg/l alcool pur în aerul expirat se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a V-a de sancţiuni (21 la 50 puncte-amendă) şi cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 180 de zile”. Dacă însă îmbibaţia alcoolică este de peste 0,5 g/l alcool pur în sânge, fapta va fi catalogată ca  infracţiune  şi se va pedepsi cu închisoare de la unu până la cinci ani.
 
Referitor la toate aceste reglementări, şoferii nu par prea încântaţi. Mulţi dintre ei consideră că sancţiunile sunt prea mari şi că nu cuantumul amenzilor îi va face pe şoferi să fie mai diciplinaţi, ci mai degrabă prezenţa mai multor echipaje pe teren care să îi sancţioneze pe cei ce nu respectă legea. Şoferii se mai plâng şi de faptul că drumurile sunt proaste, iar în privinţa acestui lucru nu se face nimic.
 
Eu nu sunt de acord cu mărirea aceasta a amenzilor. Este exagerată. Noi plătim rovinietă, noi pătim taxe. Mi se pare normal să se dea amendă pentru vorbitul la telefon şi pentru nepurtarea centurii de siguranţă, numai că, să plătesc 1.600 lei este prea mult. Drumurile noastre sunt aşa cum sunt. Pe noi ne întreabă cineva dacă ne-am distrus maşinile în gropi? Ce se va face cu banii aceştia de pe amenzi?
A spus Laurenţiu Braia, şofer în vârstă de 22 ani
 
Eu sunt de părere că nu cuantumul amenzilor ar fi cel care ar putea să mai disciplineze traficul. Cred că ar fi mult mai bine dacă echipajele de poliţie ar fi prezente pe străzi. Mi se pare bună măsura privitoare la suspendarea permisului dacă nu îţi plăteşti sancţiunile. Acest lucru va ajuta la o mai bună colectare a amenzilor. Totuşi, având în vedere nivelul nostru salarial, amenzile sunt foarte mari. Măsurile prevăzute în noul Cod Rutier te obligă să fii puţin mai disciplinat în trafic, însă nu cred că aceasta este cea mai bună soluţie.
A spus Bogdan Stănescu, un şofer cu experienţă de peste 10 ani
 
Un alt şofer este şi el nemulţumit de amenzile foarte mari, dar este de acord cu reglementările cu privire la consumul de alcool. El cere chiar interzicerea dreptului de a mai conduce vreodată autovehicule a şoferilor care se urcă băuţi la volan.
 
Sunt la curent cu noile reglementări ale Codului Rutier şi pot să vă spun că nu sunt de acord în mare parte cu acestea. În primul rând, nu mi se pare normal ca o amendă să fie atât de mare. De exemplu, şoferii surprinşi că vorbesc la telefon în timp ce şofează pot primi o amendă de 1.600 de lei, aceasta sumă depăşind cu mult valoarea unui salariu minim în România şi chiar şi valoarea unui telefon. Într-adevăr, folosirea telefonului în timp ce conduci poate avea consecinţe grave asupra traficului, deoarece distrage atenţia foarte uşor, dar amenda este exagerată. Ceea ce pot să vă spun este că sunt de acord cu prevederea legată de consumul de alcool. În acest caz aş dori să le fie chiar interzis dreptul de a mai conduce vreodată autovehicule celor ce depăşesc 0,5g/l alcool pur în sânge. În opinia mea, a te urca beat la volan este cel mai grav lucru şi produce extrem de multe accidente, majoritatea soldate cu vătămarea celor implicaţi sau chiar moartea acestora.
A spus Irinel N., un şofer în vârstă de 21 ani
author avatar
Redactia
Distribuie acest articol