Benzina şi motorina s-au scumpit cu 41 de bani pe litru, de la miezul nopţii, ca urmare a introducerii accizei suplimentare de 7 eurocenţi.
Astfel, acciza la benzina cu plumb va fi majorată de la 547 euro/tonă la 637,9 euro/tonă, respectiv de la 421,19 euro/1.000 litri la 491,19 euro/1.000 de litri.
Acciza la benzina fără plumb va urca de la 467 euro/tonă la 557,91 euro/tonă, respectiv de la 359,59 euro/1.000 litri la 429,59 euro/1.000 de litri, iar acciza pentru motorină va fi ridicată de la 391 euro/tonă la 473,85 euro/tonă, respectiv de la 330,39 euro/1.000 litri la 400,395 euro/1.000 de litri.
Pentru kerosen, acciza va fi majorată de la 469,89 euro/tonă la 557,39 euro/tonă, respectiv de la 375,91 euro/1.000 litri la 445,91 euro/1.000 de litri.
Autorităţile estimează că acciza va aduce la buget circa 2,5 miliarde de lei.
Reprezentanţii Rompetrol şi ai Petrom estimau, în februarie, că majorarea accizei va determina scăderea vânzărilor de benzină şi motorină cu 1%-3% în primele trei luni de la aplicarea acestei modificări, după care consumatorii ar urma să se obişnuiască şi să revină la consumul anterior, potrivit presei centrale.
Transportatorii care îşi desfăşoară activitatea legal vor beneficia de o restituire de 4 cenţi din cei 7 cenţi, sumă care va fi achitată trimestrial şi pe baza facturii de achiziţionare a carburantului. Anunţul a fost făcut de premierul Victor Ponta care a precizat că actul normativ care va reglementa acest sistem va fi aprobat miercuri de Guvern.
Preşedintele Traian Băsescu a solicitat, din nou, premierului să nu aplice acciza.
Şeful statului i-a transmis, ieri, lui Ponta o scrisoare:
“Stimate domnule Prim-ministru,
Constat că vă menţineţi punctul de vedere şi doriţi cu orice preţ să introduceţi o nouă povară fiscală asupra populaţiei României. Fac un nou apel în vederea renunţării la introducerea, începând cu 1 aprilie 2014, a creşterii accizei la carburant, având în vedere efectele negative majore pe care o astfel de măsură le poate avea asupra mediului economic, dar şi asupra românilor. Dintre efectele imediate care vor afecta ambele categorii se pot enumera: scăderea consumului şi creşterea preţurilor.
Fac menţiunea că insistenţa mea cu privire la neintroducerea accizei este legată de analiza pe care am facut-o bugetului pe anul 2014 şi apreciez că această nouă acciză nu este necesară având în vedere că România s-a aliniat la standardele UE privind impozitarea combustibililor folosiţi în transport conform Directivei 2003/96. Această nouă creştere de acciză la combustibil este doar o metodă a Guvernului Ponta de a strânge bani de la populaţie şi firme în vederea satisfacerii nevoilor electorale ale baronilor locali.
În cazul transportatorilor, Guvernul a anunţat o compensare parţială a creşterii acestei accize (cu mai mult de jumatate), banii utilizaţi în acest sens provenind de la bugetul de stat. Există în continuare riscul, anunţat chiar de către transportatori, ca un procent foarte ridicat din alimentările actuale de pe teritoriul României să se orienteze în afara ţării, creând astfel efecte negative asupra bugetului de stat prin scăderea consumului. Trebuie menţionat că o astfel de schemă de compensare implică un cost foarte mare de administrare, atât uman, cât şi financiar, iar potenţialul risc de fraudare este unul real. Prin urmare, această
schemă de compensare a creşterii accizei este ineficientă şi crează probleme de conformare din partea transportatorilor.
În sectorul agricol, Ministerul de resort a anunţat compensarea creşterii accizei la motorină prin subvenţionarea majorării costului cu fonduri provenite de la bugetul de stat. Aşa cum am menţionat şi cu alte ocazii, aplicarea accizei de 7 eurocenţi domeniului agricol nu ar face altceva decât sa frâneze dezvoltarea acestui sector, care a avut un rol crucial la obţinerea creşterii economice din anul 2013. Consider că agricultorilor români nu trebuie să li se pună niciun fel de povară fiscală suplimentară, având în vedere riscul de a pierde competitivitatea pe piaţa europeană.
Având în vedere compensarea parţială sau totală în domeniul transporturilor şi al agriculturii, singura categorie care nu va beneficia de bani de la bugetul de stat pentru diminuarea efectului resimţit prin majorarea accizei este cea reprezentată de cetăţenii României. În aceste condiţii, populaţia va fi singura categorie defavorizată, discriminată, în condiţiile în care creşterea economică de 3,5% din anul 2013 nu se face resimţită direct în nivelul de trai al românilor, ci rămâne momentan un rezultat statistic, doar pe hârtie. De asemenea, trebuie menţionat că din sumele estimate iniţial de Guvern că vor fi colectate prin compensările acordate de la bugetul de stat rezultă o acciză care va genera un venit mult diminuat, dar care, în schimb, va genera numeroase efecte negative la nivelul inflaţiei şi consumului.
Alternativa bugetară de compensare a creşterii accizei cu 7 eurocenţi a fost prezentată cu ocazia aprobării Legii bugetului de stat pe anul 2014, această măsură fiind una nejustificată dacă interesul Guvernului ar fi fost acela al generării unei creşteri economice sustenabile, bugetul incluzând resursele necesare compensării acesteia. Am propus, înca de la acel moment, câteva variante de compensare.
Domnule Prim-ministru,
Fac un apel la dumneavoastră să îmbunătăţiţi colectarea veniturilor la buget. O mai bună colectare va salva românii de introducerea unor noi taxe şi impozite, aşa cum este şi această majorare a accizei la carburant.
Având în vedere punctele menţionate mai sus, vă rog sa renunţaţi la introducerea, începând cu 1 aprilie 2014, a creşterii cu 7 eurocenţi a accizei la carburant, aceasta fiind o masură cu multiple efecte negative la nivelul populaţiei”.
PREŞEDINTELE ROMÂNIEI, TRAIAN BĂSESCU
Românii plătesc mai mult pentru gaze
Vom scoate mai mulţi bani din buzunare şi pentru plata facturilor la consumul de gaze naturale. Creşterea este de 2%, pentru consumatorii casnici.
La gaze, de la 1 aprilie preţul pentru consumatorii casnici, în baza calendarului negociat de fostul guvern şi aplicat de noi, va creşte cu 2%, în schimb pentru toţi cei aflaţi pe piaţa liberă preţul de referinţă va fi cel de la 1 ianuarie 2014.
A spus Ponta
Potrivit calendarului de eliminare a preţurilor reglementate, preţul gazelor naturale pentru consumatorii noncasnici urma să crească cu 5% de la 1 aprilie.
Şi ţigările costă mai mult
Pachetul de ţigări este mai scump cu 0,3-0,5 lei, odată cu majorarea accizei totale de la 81,78 euro/1.000 ţigarete la 84,37 euro/1.000 ţigarete şi a accizei la benzină şi motorină cu 7 eurocenţi pe litru, potrivit unor estimări din piaţă. Nivelul accizei specifice va fi de 59,77 euro/1.000 ţigarete, faţă de 56,71 euro/1.000 de ţigarete în prezent.
Acciza ad valorem va scădea uşor, de la 19% la 18%, iar acciza minimă pentru perioada 1 aprilie 2014 – 31 martie 2015 va fi de 81,5 euro/1.000 de ţigarete, faţă de 79 euro/1.000 de ţigarete în momentul de faţă, potrivit mass-media din Bucureşti.
Se observă o scădere a procentului accizei ad valorem, raportată la preţul de vânzare cu amănuntul şi o creştere a nivelului accizei specifice – componentă fixă a accizei totale, ceea ce este în concordanţă cu principiul consolidării fiscale, fapt care asigură un nivel de colectare a veniturilor la buget mai ridicat şi fix, indiferent de preţ.
Arăta nota de fundamentare ataşată proiectului de Hotărâre de Guvern privind creşterea accizelor
Reduceri la tarifele din telefonie
De astăzi, operatorii telecom vor practica tarife de interconectare mult mai mici, de la 3,07 eurocenţi/minut la 0,96 eurocenţi/minut în cazul telefoniei mobile şi de la 0,67 la 0,14 eurocenţi/minut pentru telefonia fixă.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a adoptat deciziile prin care sunt stabilite noile tarife maxime pentru serviciile de interconectare în vederea terminării apelurilor în urma avizului favorabil primit din partea Comisiei Europene.
Noile tarife vor deveni obligatorii pentru toţi furnizorii de reţele din România identificaţi cu putere semnificativă pe pieţele de terminare a apelurilor la puncte fixe şi mobile: 46 de furnizori de reţele fixe şi 6 furnizori de reţele mobile.