Chioşcariada continuă cu tonetele de ziare

Redactia

Pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului Local Municipal din data de 27 martie au fost introduse două puncte care prevăd rezilierea contractelor pe care Primăria le are cu Mediapress Investment. Motivările nu au nimic de a face cu cele prevăzute în contracte. În documente este specificat că acestea pot fi reziliate unilateral numai în cazul în care nu se plăteşte cota parte prevăzută. Potrivit reprezentanţilor firmei, plăţile către Primărie au fost efecutate la timp.
Decizia municipalităţii vine ca urmare a unei constatări a Poliţiei Locale din 19 martie 2014, în care se specifică faptul că  din verificările efectuate în teren s-a constatat că respectivele chioşcuri de presă au dimensiunile de 2.03*3.03=6.15mp, în timp ce legea prevede că suprafaţa construită maximă, fără autorizaţie de construire, nu poate fi mai mare de 5 mp. În plus, Poliţia Locală notează că “pe lângă activităţile de comercializare a presei, cărţilor şi produselor de papetărie se desfăşoară şi activităţi de comercializare a produselor din tutun, băuturi răcoritoare, produse care nu fac obiectul contractelor de asociere.”
Reprezentanţii Mediapress Investment au făcut toate demersurile pentru a obţine autorizaţie de construire. Li s-a răspuns că nu este nevoie. Mai mult, reprezentanţii firmei nici nu au fost înştiinţaţi despre ceea ce urmează.

Este vorba de contractul 5 din 1999, preluat de Mediapress în 2005, era pe Misy Prodimpex şi contractul 8 din 2000 care era pe Malvex, preluat în 2002 de Mediapress. Marea surpriză pe care ne-o face Primăria este că noi am aflat din presă despre rezilierea contractelor. O motivaţie este suprafaţa mai mare de 5mp a chioşcului şi necesitatea unei autorizaţii de construcţii. Noi în 2011 am făcut un credit bancar de 300 de mii de euro şi am construit nişte chioşcuri ceva mai mari care să ne permită o diversificare a activităţii pentru că vânzarea de presă deja era într-un trend descrescător şi aspectul a contat foarte mult, pentru că erau chioşcuri vechi de 10-12 ani, dar la vremea respectivă noi am făcut demersurile pentru schimbarea acestor chioşcuri. Am făcut cereri către Primăria Craiova, s-au întocmit fel şi fel de documentaţii necesare, am ajuns în faza în care ni s-au eliberat certificate de urbanism pentru aceste chioşcuri, urmând ca, la cerere, să ni se dea autorizaţie de construire. La această cerere ni s-a răspuns că nu este nevoie de autorizaţie de construcţie. Avem răspunsul Primăriei, semnat de organele competente, de jurişti şi aşa mai departe, care ne spun foarte clar că nu avem nevoie de autorizaţie. Am intrat în cercul vicios din care nu am mai putut ieşi. Ne dă răspunsul că, în baza certificatelor de urbanism, care sunt pentru chioşcuri de 6 mp, nu este necesară autorizaţie de construcţie, iar acum într-una din motivaţiile pentru rezilierea contractului e nevoie de autorizaţie că răspunsul lor e valabil numai pentru suprafaţa de 5 mp, dar răspunsul lor este pe solicitarea noastră şi certificatul lor de urbanism pe 6 mp.
A declarat Sorin Lucian Vanţă, administrator

În ceea ce priveşte vânzarea de alte produse decât ziare, obiectul de activitate al firmei permite acest lucru, iar reprezentanţii Mediapress spun că şi-au extins activitatea din motive financiare.

Cealaltă motivaţie nu ştiu cât de serioasă şi de solidă este, pentru că noi în contract avem prevăzut că plătim către primărie cota de asociere de 8% din profitul firmei sau o sumă minimă necesară. Dacă cineva se uită în istoricul de aproape 14 ani  de conlucrare cu primăria, noi am avut ani în care am plătit foarte mulţi bani pentru că a mers foarte bine vânzarea şi atunci am plătit cota. În ultimii ani în care a fost trendul descrescător pe vânzarea de presă am plătit acea sumă minimă prevăzută în contract, pentru că am fost pe pierderi. Dar am plătit-o, pentru că, de altfel, în contract singura clauză pentru care ei pot rezilia unilateral contractul este neplata în termen de 90 de zile a datoriilor către bugetul local. Clar ceea ce face primăria acum este o încălcare a contractului.
A declarat Sorin Lucian Vanţă, administrator

În total 155 de angajaţi lucrează la Craiova pentru Mediapress Investment.  

Ce se va întâmpla cu cei 155 de oameni ne spune Consiliul Local, îi trimitem în şomaj şi avem 155 de probleme sociale. Se crează prejudicii enorme, noi la momentul ăsta avem credite la bancă de sute de mii de euro care sunt creditate cu case, cu proprietăţile noastre.
A declarat Sorin Lucian Vanţă, administrator

Rezilierea acestor contracte va afecta serios şi activitatea editorilor de presă care lucrează cu Mediapress Investment. Asta pentru că ziarele, revistele nu vor mai fi vândute. Toate acestea ar putea duce la concedieri în mass-media. Încă un pumn în gura presei de la Primarul Craiovei.
Mai mult, pierderile de la Craiova vor afecta şi activitatea firmei din alte zone ale ţării, care va trebui să suporte toate costurile.  Reprezentanţii Mediapress Investment spun că dacă cele două contracte vor fi reziliate se vor adresa instanţei. De asemenea, au făcut o solicitare către primărie pentru a respinge cele două proiecte, solicitare pe care v-o prezentăm în imaginile de mai jos.

Mediapress Investment este condusă de Sorin Strutinsky, apropiat al primarului Constanţei Radu Mazăre (cel care la alegerile din 2012 venea la Craiova să o susţină pe Olguţa Vasilescu pentru funcţia de primar al Municipiului).

Eu cred că doamna primar nu ştie despre ce este vorba, nu a fost informată corect. Rezilierea unui astfel de contract de parteneriat nu se poate face oricum. Există organe juridice abilitate să o facă. De 13 ani avem acest parteneriat cu Primăria Craiova. Ei invocă faptul că vindem şi alte produse. Contractul pe care îl avem nu interzice acest lucru, iar doar din vânzarea de ziare şi cărţi nu se poate trăi. Pe de altă parte, noi, înţelegând tendinţa municipalităţii de schimbare, am făcut nişte investiţii în aceste amplasamente, investiţii considerabile, prin credite bancare, care nu sunt achitate în prezent. Acestea se plătesc lunar din rulaj. Drept urmare rezilierea contractelor va afecta serios clienţii, presa, din toată ţara. Am observat că există o tendinţă. De exemplu, la Piteşti, noul viceprimar ne-a comunicat că ar fi bine să “eliberăm” jumătate din aceste amplasamente. Acolo sunt contracte trimestriale, spre deosebire de cele pe care le avem acum la Craiova. Dar aşa cum am spus, se pare că este o tendiţă de a face contracte trimestriale, lunare, pe perioade scurte, astfel încât să depindem în permanenţă de autorităţi. Asta ne împiedică în dezvoltarea afacerii, în obţinerea de credite. Aşa s-a ajuns ca firme mari, cum este Rodipetul, să se închidă. Din păcate întreaga presă din România va avea de suferit. Această “modă” nu ştiu dacă nu cumva e o încălcare a legislaţiei. Situaţia privind autorizaţiile de construire de care primăria a spus iniţial că nu sunt necesare, o cunosc, chiar eu am aprobat investiţia. A fost totul în regulă până acum o lună şi jumătate, două luni când au început să apară zvonuri, care sâmbătă s-au confirmat. Am văzut pe site-ul primăriei cele două puncte de pe ordinea de zi. Am depus un memoriu la primărie, sperăm să nu se voteze cele două puncte. Dacă vom fi nevoiţi vom apela la instanţă. Domnii consilieri care vor vota rezilierea trebuie să se aştepte la o lungă luptă în justiţie şi fiecare va plăti. Eu sper ca doamna primar să îşi dea seama că a fost dezinformată, că nu poate să acţioneze în acest mod într-o relaţie de parteneriat. Este un exemplu pentru toată ţara, cum un primar calcă cu cizmele într-o afacere, care îi aduce bani.
Sorin-Gabriel Strutinsky

Distribuie acest articol