sâmbătă, aprilie 20, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Iubiri de legendă din boema unui Paris pasionat de artă

Dora Maar l-a întâlnit pe Picasso la cafeneaua St.-Germain-des-Pres din Paris, în 1936. El era un pictor faimos, în vârstă de 54 de ani, iar ea, pe atunci în vârstă de 28 de ani, o fotografă cunoscută, obişnuită a cercurilor intelectuale franceze, atrasă în special de grupurile suprarealiştilor. Revista de cultură şi artă contemporană InReport.info (www.inreport.info) spune mai departe povestea celor doi, alături de alte poveşti de dragoste care emoţionau sau şocau, după caz, Parisul boemei pasionate de artă. Despre Dora Maar se pot spune multe: Cu părul brunet şi retezat deasupra ochilor inteligenţi, Dora era o prezenţă remarcabilă în elita boemă a unui Paris fascinat de arte.

Copilărise în Argentina, unde învăţase, probabil, curajul de a cocheta cu viaţa, îşi schimbase numele din Theodora Markovic în mult mai romanticul Dora Maar şi se înscrisese în Uniunea Intelectualilor   împotriva Fascismului. Frecventa  grupurile suprarealiste, alături de Andre Breton şi Georges Bataille, doi dintre intelectualii vremii dispuşi să-i flateze inteligenţa şi să o încurajeze să-şi testeze ea însăşi talentul şi în pictură. De altfel, în ziua în care l-a cunoscut pe Picasso, Dora era însoţită la cafenea de poetul Paul Eluard, altul din seria intelocutorilor ei cu importanţă. Dora avea multe calităţi care i-ar fi putut aduce gloria, dar soarta a făcut ca ea să rămână faimoasă mai ales pentru meritul de a-i fi atras atenţia lui Picasso. A fost cea mai educată dintre cele şase femei care i-au influenţat viaţa şi opera non-conformistului pictor, cea mai militantă, cea mai plină de graţie şi, probabil, cea mai puţin convenţională. I-a fost muză, i-a fost prietenă şi l-a influenţat de-a lungul anilor pe care i-au petrecut împreună, într-atât încât să-l convingă, spun unii, chiar şi să se înscrie în Partidul Comunist Francez, în octombrie 1944.

Această iubire îşi căuta drumul într-o perioadă destul de tulbure pentru Picasso. Razboiul civil izbucnise în Spania în vara lui 1936, iar Picasso lucra la faimoasa sa “Guernica”. Dora Maar l-a ajutat să-şi amenajeze studioul din Rue des Grands-Augustins şi îşi folosea talentul fotografic pentru un documentar despre realizarea acestui tablou.  Au fost zece ani de iubire tumultoasă şi nebună, ani plini de furtuni violente, gelozii şi reproşuri, incidente care au şubrezit încet, dar sigur, sentimentele celor doi. Probabil că principalul vinovat este Picasso, care a rămas întotdeauna disponibil pentru noi flirturi şi nici nu a renunţat în tot acest timp la una dintre amantele sale consacrate, Marie-Therese Walter, cu care, de altfel, avea şi un copil. Dora a tot sperat să-şi câştige locul alături de Picasso. Sau poate că a crezut că va putea înţelege capriciile bărbatului pe care îl iubea, însă povestea ei a mers într-un permanent declin, traseu care avea să o macine şi să îi distrugă demnitatea. Picasso nu a fost dispus să înţeleagă calvarul femeii pe care o iubea, iar schimbările din gândurile lui pot fi citite chiar în tablourile sale.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Dacă la începutul acestei mari iubiri, Picasso o picta pe Dora cu vădită pasiune, conturând chipul unei femei cu o privire calmă şi profundă, Dora Maar din lucrările lui târzii este o femeie epuizată, suferindă şi schimonosită de durere. De altfel, istoria avea s-o reţină pe Dora mai ales în această din urmă ipostază, mai ales că Picasso s-a descotorosit în cele din urmă de ea, explicându-le apropiaţilor ca era o depresivă, o femeie pe care el n-a văzut-o vreodată altfel decât plângând.  Pictorul a întâlnit-o, în 1943, pe Francoise Gilot, cu care a decis să-şi continuie drumul. Părăsită,  Dora a ajuns într-o stare deplorabilă şi a fost internată într-un sanatoriu.

Se pare că a continuat să-l iubească pe Picasso şi după despărţire. “După Picasso, doar Dumnezeu”, avea să-i spună unuia dintre prieteni. Dora Maar nu s-a căsătorit niciodată şi nici nu a avut copii. A abandonat fotografia pentru pictură prin anii ‘50. A expus pentru ultima oară în 1990, la Paris, iar acesta a fost ultimul prilej să fie văzută în cercurile culturale pariziene. A murit la 89 de ani, în 1997, în apartamentul ei din Left Bank. Potrivit siteurilor care urmăresc licitaţiile de artă, în anul 2006, un investitor rus rămas neindentificat a cumpărat, plătitnd fabuloasa sumă de 95,6 milioane de dolari, lucrarea Dora Maar cu pisica, semnată de Picasso în 1941. Despre tragedia lui Modigliani, care a murit în ziua nunţii sale, iar soţia sa, însărcinată în luna a noua, s-a sinucis aruncându-se pe fereastră, dar şi despre iubirea veşnic tânără a lui Bonnard, despre pasiunea de-o viaţă a excentricului Dali sau despre iubita lui Rodin, care şi-a petrecut 30 de ani din viaţă într-un ospiciu, citiţi mai multe într-un excelent material publicat de revista de cultură şi artă contemporană InReport.info

http://www.inreport.info/iubiri-de-legenda-din-boema-unui-paris-pasionat-de-arta/

Politica