joi, martie 28, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Avioane Craiova 42 de ani de mărire şi decădere

Singura fabrică de producere a avioanelor militare din România se află la Craiova. Sunt 42 de ani de când oraşul nostru a fost aşezat pe harta lumii în industria aeronautică. Ani în care de pe porţile actualei Craiova SA au ieşit avioanele IAR 93 şi IAR 99, acesta din urmă în două variante. Este o poveste cu a fost odată şi, speră cei de la Avioane, o poveste care să aibă în cuprins şi “va urma”. 1972 La marginea Băniei, mai exact la Gherceşti, ia fiinţă Întreprinderea de Avioane Craiova. Scopul principal era fabricarea de avioane militare de vânătoare-bombardament, dar şi de subansamble şi echipamente din domeniul aviatic.

În perioada “epocii de aur”, mai exact între anii 1976-1990, primul produs al fabricii s-a numit IAR 93, avion care se producea în colaborare cu Republica Federativă Iugoslavia. Este perioada în care Fabrica de Avioane de la Craiova a cunoscut “mărirea”. De la 208 angajaţi în anul înfiinţării, imediat după Revoluţie, în 1990, pe porţile fabricii intrau 4703 angajaţi. Este practic momentul de vârf, care anunţa, din păcate, declinul. 10 ani mai tîrziu, în fabrică mai lucrau 1915 persoane. Acum, în 2014, mai sunt 317. Victor Peţa, lider de sindicat şi practic unul dintre oamenii care ştiu cel mai bine povestea tristă a ceea ce ar fi putut fi cel puţin “o bijuterie a Olteniei”, crede că alta ar fi fost soarta Fabricii de Avioane, dacă ea ar fi fost “promovată” aşa cum trebuia.

Peţa ia exemplul privatizării fostei Uzine de Automobile Oltcit.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Din comisiile de privatizare la Oltcit, devenită Daewoo, făceau parte miniştri, secretari de stat, la noi au fost mai tot timpul doar specialişti. Eu cred că nu a existat niciodată un interes prea mare ca această fabrică să fie privatizată.
Declară liderul de sindicat

În tot acest timp, de la an la an, sute de angajaţi plecau acasă. Iar cei care mai rămâneau de-abia şi-au putut câştiga existenţa.

A fost greu, dramatic uneori. Vă spun că am început să ne redresăm de-abia în anul 2012, când am fost băgaţi şi noi în seamă. Adică, de la a sta şi a te uita cum nu se întâmplă nimic până la avea de lucru cel puţin pentru anul în curs, cum s-a întâmplat în 2012, pentru prima dată după mult timp, a fost o realizare pentru noi.
Ne povesteşte Victor Peţa

Acesta spune că actualul primar al craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, a ajutat Fabrica de Avioane din Craiova încă de când era parlamentar.

Era deputat la PRM şi a mers cu mine la domnul ministru Paşcu, o spun fără a părea o laudă pentru domnia sa, chiar ne-a ajutat.
Mai spune liderul de sindicat

Ultimul avion IAR 99-Şoim fabricat la Craiova a ieşit pe porţile fabricii în aprilie 2008. În total, 24 de astfel de aparate de zbor sunt construite la Craiova.

A vorbit şi preşedintele Băsescu despre el, la Summit. Eu cred că încă am putea produce astfel de avioane.  

Avioane Craiova S.A. ar putea fi, din nou, în centrul unui proces de privatizare, pentru a şasea oară în ultimii 20 de ani. Primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, a anunţat recent că va demara procedurile de privatizare.

Vreau să facem toate demersurile posibile ca să privatizăm fabrica de avioane, pentru că aşa ne minţim. Dacă tot mergem dintr-un contract, într-un contract şi într-un contract pe care de fiecare dată nu poate să-l aducă decât Olguţa, pentru că altcineva nu se implică, nu este bine pentru Fabrica de Avioane. Nu este suficient şi trebuie să găsim o modalitate să privatizăm rapid Fabrica de Avioane.
Declara primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, vorbind despre destinele Avioane Craiova SA

2014 Avioane Craiova SA încearcă să obţină autorizarea PART 145, autorizare care ar permite şi repararea de avioane civile. De asemenea, este partener la un proces de cercetare a INCAS. Totodată, se doreşte reluarea activităţii pentru Sabka. Cum ne-a declarat la final Victor Peţa: “Încercăm să facem din Avioane Craiova SA o fabrică vie”.

–––––
După Revoluţie, de cinci ori s-a încercat privatizarea SC Avioane Craiova SA.

2003 – A fost mai întâi momentul 2003, când nu a fost depusă nicio ofertă concretă de cumpărare a pachetului de acţiuni.

2006 – Aceeaşi poveste se întâmpla în 2006, când era publicat, în presa internă şi internaţională, anunţul de vânzare de acţiuni prin negociere. Cu toate că termenul de depunere a ofertelor a fost prelungit de mai multe ori, nu a apărut, din nou, nimeni interesat.  

2007 – A urmat oferta făcută de consorţiul controlat de Ştefan Vuza, dar s-a constatat că “în spate” se aflau interese imobiliare şi AVAS a anunţat stoparea procesului de privatizare până la apariţia unor investitori serioşi.

2008 – Investitori care urmau să apară la a patra tentativă de privatizare, în persoana companiilor Alenia Aeronautica Italia, AERO Vodochody Cehia şi INAV România.
AERO Vodochody depusese o ofertă de 16,32 milioane de euro, formată din preţul pachetului de acţiuni – 4,11 milioane de euro, investiţii pentru dezvoltare – 8,88 milioane de euro pe o perioadă de cinci ani, capital de lucru – 3,3 milioane de euro şi investiţii de mediu de 30.000 de euro în primul an. Cehii voiau să disponibilizeze 180 dintre cei 680 de salariaţi.
Alenia Aeronautica nu a făcut niciodată publică oferta. Pe surse, aceasta era de un milion de euro pentru acţiuni, investiţii tehnologice – 18 milioane de euro, capital de lucru – trei milioane de euro şi investiţii de mediu – 120.000 de euro. Compania refuza să-şi asume datoriile, în valoare de circa opt milioane de euro la acea dată. Italienii intenţionau să trimită acasă, în următorii trei ani, între 170 şi 430 de salariaţi.
AVAS a selectat oferta AERO Vodochody, dar condiţiile puse de cehi nu au fost acceptate de AVAS, astfel că, din nou se pune punct negiocierilor.

2009 – În fine, ultima încercare se sortează din nou cu eşec, ci singur ofertant Alenia Aeruonautica din Italia. La data limită în care valabilitatea ofertei de privatizare a expirat, AVAS şi Alenia nu au ajuns însă la o înţelegere.

–––––

IAR 99 Şoim este un avion militar românesc, produs de Avioane Craiova SA. Întrebuinţarea principală este aceea de avion de antrenament capabil să asigure misiuni de atac la sol (CAS – close air support) precum şi misiuni de recunoaştere. Avionul are o foarte bună manevrabilitate şi este considerat unul dintre cele mai bune avioane din clasa sa. Motorul turboreactor, Rolls-Royce Viper 632-41, foarte robust şi fiabil şi simplu, este acelaşi care a echipat avionul de atac IAR-93.
Versiunea modernizată IAR-99 Şoim este echipată cu un sistem de avionică foarte similar cu cel de pe MiG-21 Lancer.

–––––

IAR 93 a fost un avion de luptă fabricat în Craiova de Industria Aeronautică Română, în colaborare cu statul iugoslav.
Rod al colaborării dintre specialiştii români şi iugoslavi, avionul IAR 93 este un avion cu întrebuinţări mutiple, putând îndeplini misiuni variate în toate condiţiile meteorologice, ziua şi noaptea.
Primul zbor al prototipului a avut loc în data de 31 octombrie 1974, zbor care le-a confirmat proiectanţilor ceea ce anticipaseră prin calcule. După terminarea tuturor zborurilor de încercare, avionul a intrat în producţia de serie şi în dotarea Forţelor Aeriene Române.

–––––

La vizita pe care ministrul Apărării Naţionale, Mircea Duşa, a efectuat-o anul trecut la Avioane Craiova SA, acesta a discutat despre posibilităţile ca fabrica din Bănie să aibă în continuare contracte cu MApN. De asemenea, un subiect sensibil a fost ştergerea datoriilor pe care Avioane Craiova SA le are la bugetul consolidat, lucru care ar uşura o eventuală privatizare.

Politica