joi, aprilie 25, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Tragedie în Apuseni. Între omenie şi incompetenţă

Un tragic accident aviatic a zguduit luni România. O tragedie care arată că şi în anul 2014 ne putem baza mai mult pe sprijinul semenilor decât pe cel de la autorităţi. Doi oameni au murit, alţi cinci au fost grav răniţi într-un accident aviatic. Salvatorii au ajuns târziu la ei, iar răniţii au fost efectiv căraţi în spate de localnici.  A durat ore bune până ca cei plătiţi pentru asta să ajungă la ei. Un avion de mici dimensiuni de tip BN2 a aterizat forţat, luni după-amiază, într-o zonă muntoasă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba.Pilotul Adrian Iovan şi o studentă şi-au pierdut viaţa. La bord se mai aflau patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul “Sf. Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor, şi copilotul Răzvan Petrescu.

Echipa medicală din avion mergea la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator în vârstă de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral. Pacienta care urma să primească ficatul de la donatorul din Oradea este o femeie de 62 de ani din Piteşti. Femeia aştepta transplantul din 2011, iar medicii spun că în lipsa unui organ nou, mai are cel mult trei luni de trăit.Unul dintre medicii din aeronavă a reuşit să sune la 112, la ora 16.16, anunţând incidentul. Epava avionului şi victimele au fost găsite de un pădurar. Echipele de intervenţie au localizat-o după o căutare de aproximativ cinci ore.

În căutarea victimelor au plecat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţi Apuseni şi localnici. Pilotul Adrian Iovan a fost găsit încarcerat, iar studenta era în stop cardio-respirator, cu hipotermie severă.Potrivit medicilor de la SML Alba, Pilotul Adrian Iovan a murit în urma unui şoc traumatic, combinat cu un şoc hipotermic, iar în cazul studentei decesul a fost cauzat de şoc hipotermic, combinat cu tulburări de respiraţie. Adrian Iovan se pare că a fost conştient timp de două ore de la producerea accidentului. Salvarea a venit însă prea târziu şi, nici aşa, nu se ştie dacă ar fi supravieţuit atât pilotul, cât şi tânăra rezidentă.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Cei cinci răniţi au suferit multiple fracturi şi traumatisme, şi au fost internaţi la secţia de terapie intensivă a Spitalului Judeţean de Urgenţă Cluj.Răniţii au fost coborâţi de săteni din zona unde s-a prăbuşit accidentul până în locul în care au putut ajunge echipajele de salvare. Operaţiunea de salvare a durat mult, foarte mult. Ultimii doi răniţi au fost duşi la UPU Cluj marţi dimineaţă, în jurul orei 4.30.

Pilotul i-a salvat

Medicul Radu Zamfir de la Institutul Fundeni, unul dintre cei cinci supravieţuitori ai accidentului aviatic, a declarat că datorită lui Adrian Iovan sunt cinci oameni în viaţă, potrivit realitatea.net.

Pe parcursul munţilor, a survenit un val de ceaţă, avionul a pierdut un motor, am văzut copacii de aproape, apoi ne-am cules de la faţa locului. A durat ceva până să fim găsiţi. Am acordat ajutor cui era de acordat ajutor. Domnul Iovan era printre fiarele avionului, am încercat să-l descarcerez. Nu a avut timp să ne spună nimic, deoarece era mai preocupat să ţină manşalierul. Datorită lui suntem în viaţă! Toată lumea şi-a dat silinţa să facă ce a putut. Un pădurar ne-a găsit şi a anunţat şi pe alţii la rândul lui, apoi a anunţat şi SMURD. Am sunat la 112 şi am luat legătura cu cei care au răspuns. Am încercat să trimit coordonatele. Am văzut copaci printre ceaţă, zona era anevoiasă. Se putea ajunge cu pasul. Eu am fost susţinut de cineva ca să merg. Aveam haine civile, geci pe care le purtăm afară, pe vremea asta. Până să ajungă echipele, am încercat să rescuscitez studenta. Nu părea conştientă. Cred că au avut toţi câte un moment de absenţă. Eu m-am considerat mai puţin vătămat. Am folosit pături ca să-i acoperim pe ceilalţi. Ironia sorţii, aveam echipament de motociclist: geacă cu protecţie, ghete cu protecţie. După ce am transmis coordonatele mi-e greu să vă spun, pentru mine a fost o jumătate de oră, deşi poate au fost şase ore. Domnul Iovan era preocupat să ţină avionul să nu ne facem toţi praf! Am avut şi eu ameţeli, am crezut că o să leşin, dar nu s-a întâmplat.
Radu Zamfir, supravieţuitor

Salvatorii nu au primit coordonate clare

Unul dintre membrii Transylania Offroad Club, Marius Pop, care a participat la operaţiunile de căutare a victimelor accidentului aviatic, a declarat că nu au avut “coordonate foarte clare” privind locul accidentului, potrivit MEDIAFAX.

Pe la ora 19.00 am fost anunţaţi, la 19.15 am fost cu băieţii de la ISU în maşini, eram plecaţi. Am fost escortaţi de un echipaj ISU până la ieşirea din oraş. Nu am mers direct acolo, ne-am dus de două ori la Crucea Iancului, nimeni nu prea ştia nimic. Am contactat pădurarul care a găsit avionul şi aşa i-am găsit. Coordonatele nu erau foarte clare, erau grade şi minute fără secunde, era o zonă mai mare de 100 de kilometri pătraţi, mult prea mult. Oamenii erau accidentaţi, erau în pături, îi aduceau oamenii jos de pe munte. I-am ajutat cât am putut, i-am transportat la ambulanţe. Când au ieşit din aeronavă au făcut un foc care nu prea a ars, s-au chinuit, nu i-am întrebat foarte multe, că nu-i plăcut să fii rănit şi să te tot întrebe cineva tot felul.
Marius Pop, pentru sursa citată

ISU nu «prea are dotări»

Aparatul era dezastru, rupt în foarte multe bucăţi. Oamenii erau în şoc hipotermic, le-a fost frig, erau sub zero grade, ploua şi ningea, după cum bătea vântul, zăpada era până la genunchi. Pilotul era încarcerat şi a mai trăit două ore, două ore şi ceva, nu pot să vă spun sigur. Localnicii au acordat primul ajutor. Am coborât victimele la ambulanţă, apoi am urcat să ducem celor de la ISU aparatura şi echipamentele de descarcerare. Oamenii şi-au făcut treaba, dar nu prea au dotări pentru aşa ceva, ei au ceva camioane 4×4, cu care nu poţi să mergi în pădure, e foarte greu, nu ai acces. Cei de la ISU nu aveau de unde să ştie coordonatele, numai dacă nu au primit de undeva, ISU nu are nicio vină pentru că s-a întârziat. Noi am primit coordonatele de la ISU şi am sunat la 112, ne-au dat numărul pădurarului şi cu nişte localnici, aşa am ajuns la ei mai repede.
Marius Pop

Semnalul trebuia decriptat la Moscova

ROMATSA a întocmit un raport preliminar în cazul prăbuşirii avionului. Potrivit Digi24, în acesta se precizează că avionul avea funcţională staţia de transmitere a unui semnal în caz de urgenţă. Semnalul trebuia decriptat la centrul de la Moscova, dar experţii din capitala Rusiei nu au răspuns apelurilor telefonice şi mesajelor electronice ale părţii române, potrivit sursei citate.

Au existat informaţii de la aeronavele în zbor despre emisia staţiei ELT a aeronavei YRBNP, dar nu a existat informare de la centrul COSPAS-SARSAT, prin centrul alocat de la Moscova (MCC), fiind ulterior contactat MCC de către ROMATSA (telefonic şi e-mail), fără niciun rezultat.
Se arată în document

Pe de altă parte, reprezentanţii  Centrului COSPAS din Moscova au declarat, pentru Digi24, că, în cursul zilei de luni, nu au primit niciun semnal de urgenţă din spaţiul aerian românesc şi nicio informaţie din România.

De ce nu a intervenit armata

Ministerul Apărării Naţionale susţine, într-un comunicat remis marţi agenţiei MEDIAFAX, că “a urmat procedurile conform legislaţiei şi regulamentelor în vigoare”, dar că nu a intervenit din cauza condiţiilor meteo nefavorabile.

Astfel, s-a dispus pregătirea elicopterelor IAR 330 M echipate cu chit MEDEVAC de la Câmpia Turzii şi Gearmata pentru plecarea în misiune. Din cauza condiţiilor meteo nefavorabile, ceaţă densă şi condiţii de givraj, conform cărţii tehnice, elicopterele nu au putut desfăşura misiunea. Executarea unei misiuni în condiţii meteo nefavorabile pune în pericol securitatea personalului şi a aeronavei.
Precizează MApN

Conform sursei citate, având în vedere că “zona de cercetare se desfăşura pe o rază destul de mare”, ministrul Apărării Naţionale a dispus ca un detaşament din cadrul Batalionului 317 Cercetare de la Cluj să se alăture forţelor de căutare-salvare ale celorlaltor instituţii implicate. Totodată, ministrul Apărării Naţionale a dispus pregătirea aeronavei de tip C-27 J Spartan echipată MEDEVAC pentru a transporta victimele accidentului de la Cluj la Bucureşti.MApN, prin Centrul Naţional Militar de Comandă-Nucleu (structura care asigură funcţiile de Centru Operativ în situaţii de urgenţă) a colaborat şi colaborează permanent cu toate centrele operative ale instituţiilor publice centrale şi locale care acţionează în astfel de situaţii, se mai arată în comunicatul citat de MEDIAFAX.

Anchetă pentru intervenţia întârziată

Vicepremierul Liviu Dragnea a declarat, marţi, că se vor face două anchete cu privire la accidentul aviatic de luni, una privind avionul, care prezenta riscuri de zbor, şi o alta referitoare la intervenţie, care a fost întârziată, arată adevarul.ro.

Premierul a luat o decizie foarte bună, corectă, să se efectueze o anchetă extrem de amănunţită, complexă, să se vadă întâi cum de s-a ajuns în situaţia asta, de ce s-a ajuns în situaţia în care nu s-a putut asigura un avion care să aibă riscuri foarte mici şi de ce un avion atât de vechi, pentru că am înţeles că pilotul Iovan, Dumnezeu să-l ierte, a anunţat în mai multe rânduri că există un risc permanent cu acest avion. De asemenea, facem o anchetă care să stabilească dacă s-ar fi putut ca acolo echipele de intervenţie, de salvatori, să ajungă mai repede. E o anchetă pe care toată lumea o aşteaptă şi o aşteptăm cu foarte mult interes. Aştept rezultatele anchetei pentru că, cel puţin la prima vedere, mi se pare că a durat foarte mult până când s-a ajuns la ei. Se va face o anchetă foarte serioasă, pentru că într-adevăr timpul a fost foarte mare. Poate, cine ştie, dacă s-ar fi ajuns mai devreme poate ar fi fost salvaţi acei oameni.
A declarat Dragnea

Politica