Drumul Expres Craiova-Piteşti. Constructorii primelor două tronsoane au semnat contractele cu CNAIR

Drumul Expres Craiova-Piteşti. Constructorii primelor două tronsoane au semnat contractele cu CNAIR

Contractele pentru construirea primelor două tronsoane ale Drumului Expres Craiova – Pitești au fost semnate luni, la Craiova, de directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi constructori. Este vorba despre 58 de kilometri de şosea, din 121, cât are drumul integral. Firmele câştigătoare promit că vor încerca să realizeze lucrările mai devreme decât termenul prevăzut în contracte. Pentru celelalte două tronsoane, instanţa a dispus reluarea procedurilor de licitaţie.

Semnarea celor două contracte a avut loc la Consiliul Judeţean Dolj, în prezenţa reprezentanţilor administraţiei publice locale şi judeţene, dar şi a parlamentarilor PSD de Dolj.

Firmele câştigătoare sunt Trevio Scavi (Italia) pentru primul tronson de 17,7 kilometri şi asocierea de firme româneşti SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Consitrans SRL pentru al doilea tronson de 39,85 kilometri.

„Este un eveniment istoric, zicem noi. Este poate acesta momentul zero în care drumul expres Craiova – Piteşti se pune în mişcare”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa.
Narcis Neaga, directorul CNAIR, a afirmat: „Investiţia totală pentru cele două tronsoane este de aproximativ 385 milioane euro, fără TVA, din care pentru tronsonul I aproximativ 76 milioane, iar pentru tronsonul II care are două contracte aproximativ 309 milioane euro”.
Potrivit acestuia, lucrările vor avea o garanţie de 7 ani, iar dacă în viitor va fi nevoie, drumul expres va putea fi transformat în autostradă.
Neaga a mai precizat că proiectul este finanţat din fonduri europene prin POIR, cererea de finanţare va fi transmisă la Bruxelles până la sfârşitul acestui an. Durata contractului este de 96 de luni, din care 12 luni perioada de proiectare, 24 de luni perioada de execuție a lucrărilor și 60 de luni perioada de garanție, dar potrivit directorului CNAIR, ambii constructori au asigurat că în martie-aprilie vor termina proiectarea.

„Proiectul are 17,7 kilometri lungime. O să pornească din Craiova până la limita judeţului. Avem două noduri de construit. Aşa cum a spus şi domnul director Neaga, proiectul are 12 luni de realizare a proiectării, dar promit că vom face mai devreme”, a afirmat reprezentantul firmei care a câştigat licitaţia pentru primul tronson.
Reprezentantul asocierii de firme care va executa cel de-al doilea tronson a adăugat: „Peste trei ani sper să ne întâlnim tot în sala asta şi să vă bucuraţi de o aşa lucrare frumoasă care o sa iasă”.
Vicepreşedintele Senatului, Claudiu Manda, a făcut un scurt istoric al acestui proiect, din 2016 şi până în prezent, menţionând şi faptul că „pe aceeaşi lege”, la contestarea licitaţiilor, instanţele au dat soluţii diferite.
„Le mulțumesc celor din zona executivă că au făcut posibil acest proiect, îi felicit pe cei care au câștigat licitația și le spun că Oltenia își dorește foarte mult acest drum expres, și ne-am dori și ca perioada de proiectare și execuție să nu se încadreze în maximum perioadei din contract. Aș vrea să spun tuturor cum au început lucrurile: în decembrie 2016, după ce am obținut mandatele de parlamentari, spuneam de față cu toți, în această clădire, că plecăm la București pentru un mandat de patru ani și că dacă ne întoarcem fără autostradă, va fi un mandat pierdut pentru Oltenia; în ianuarie 2017, am avut o discuție în partid, cu domnul președinte Dragnea și primul lucru pe care ni l-am dorit a fost să avem un secretar de stat la Ministerul Transporturilor, domnul Ovidiu Flori, și singurul lucru pe care i l-am cerut a fost să ne ajute, să ne sprijine, ca acest proiect, atât de dorit, să înceapă, să prindă viață; 6 aprilie 2017, am avut Comitet Executiv Național la Sinaia, unde împreună cu președinții organizațiilor județene din Oltenia, cu domnul Dragnea, am optat pentru drum expres. La vremea respectivă ne spuneau cei de la Ministerul Transporturilor că pentru autostradă ar trebui să ne gândim la o perioadă de 7 ani, documentare, proiectare, execuție, că așa stau lucrurile în România. Și cea mai bună soluție ar fi a unui proiect mai vechi de drum expres, să i se actualizeze indicatorii și să se dea drumul la treabă. Ne spuneau de atunci că ne putem gândi la 4 ani de zile. Am crezut că glumesc și am sperat ca aceasta să fie perioada cea mai mare; la data de 7 aprilie 2017, venea în vizită, la Craiova, primul ministru al României de atunci, domnul Sorin Grindeanu, la Ford, și anunța oficial că Guvernul declanșează oficial procedura de licitație pentru acest drum expres. După data de 7 aprilie 2017, ne aflăm la un an și jumătate, în situația în care putem să semnăm doar pentru jumătate din obiectiv. Au fost patru tronsoane, toate scoase la licitație pe aceeași procedură. Au fost contestate în instanță. Două dintre ele au ajuns la un complet de judecată, celelalte două la un altul. Un complet a spus că are dreptate Ministerul și alt complet, pe aceeași lege, a spus că nu are dreptate. Pe celelalte două trosoane probabil că se va relua procedura. Unde a câștigat Ministerul, după un an și jumătate, suntem în faza în care semnăm. Să sperăm că nu o să dureze încă un an și jumătate semnarea pentru celelalte două trosoane. Trebuie să mulțumim instanțelor de judecată că pe aceeași lege avem decizii diferite. Poate că aici ar trebui ca România să înțeleagă că mai are de lucru. Vreau să le mulțumesc tuturor celor care au făcut posibil acest eveniment, să îi mulțumesc domnului ministru Răzvan Cuc, domnului Ministru Felix Stroe, domnului ministru Lucian Șova, domnului fost director al CNAIR Ioniță Ștefan și actualului director CNAIR Narcis Neaga”, a afirmat senatorul PSD, Claudiu Manda.

„Îmi pare rău că nu voi putea să supraveghez eu construcţia acestei autostrăzi din postura de Ministru al Transporturilor”
Lia Olguţa Vasilescu, fost ministru al Muncii, propusă de PSD pentru Ministerul Transporturilor, dar refuzată de preşedintele Klaus Iohannis, a ridicat şi ea problema modului în care se soluţionează contestaţiile la licitaţii.
„Este într-adevăr un moment istoric pentru regiunea Oltenia pentru că este cel mai mare proiect de infrastructură de după Revoluţie, unul foarte aşteptat. Cred că toţi cei care tranzităm în fiecare săptămână de două ori, aşa cum ni se întâmplă nouă, paralamentarilor, Balşul ne-am obişnuit cu bancurile. Balşul a reuşit să depăşească la numărul de bancuri oraşul Caracal, ceea ce nu credeam că este posibil. Sperăm ca după doi ani şi nu mai mult – noi am avut o discuţie cu constructorii mai devreme şi şi-au asumat faptul că nu vor trebui să aştepte un an, aşa cum este în contract, ca să facă proiectarea acestei autostrăzi, ne-am asumat şi noi, tot ceea ce înseamnă forţa politică a PSD în această zonă, că ne vom da tot concursul ca să se poată mişca mai repede. Este vorba despre autorizaţiile pe care trebuie să le obţină şi, în general, partea de documentaţie. Aşa cum spunea şi colegul meu Claudiu Manda, trăim în România, ţara în care durează mai mult partea de documentaţie decât construcţia propriu-zisă. Noi am avut experienţa spitalului din Craiova. Construcţia propriu-zisă a durat opt luni, partea de documentaţie, licitaţie etc. a durat doi ani. Dar, constructorii ne spuneau mai devreme că poate fi şi mai rău pentru că în alte zone geografice a durat sau durează chiar mai mult. Va trebui să ne gândim foarte atent la legislaţie pentru că nu este normal ca două instanţe diferite să dea soluţii diferite pe aceeaşi lege, că nu este normal ca o firmă care nici nu a participat la licitaţie să ţină pe loc doi ani un proiect atât de important ca acesta pentru o întreagă zonă geografică.
Îmi pare rău că nu voi putea să supraveghez eu construcţia acestei autostrăzi din postura de Ministru al Transporturilor, dar din orice postură am fi toţi parlamentarii PSD de Dolj vom supraveghea să avem cât mai repede această autostradă”, a precizat deputatul PSD Lia Olguţa Vasilescu.
Claudiu Manda a completat: „Sigur că noi toţi, din Dolj, Ne-am fi dorit să avem un ministru al Transporturilor de aici, deoarece credeam că lucrurile puteau fi urgentate”. El a adăugat că nu va fi abandonat proiectul Autostrăzii Sudului, în vreme ce directorul CNAIR a afirmat că până la sfârşitul acestui an studiul de fezabilitate pentru drumul expres Craiova – Târgu Jiu va fi scos la licitaţie.

Cele 3 contracte semnate luni în cifre, conform CNAIR:
Tronsonul 1 (17,7 km) se întinde între km 0+000 și km 17+700 și are ca punct de început desprinderea din varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova (unde este prevăzută amenajarea unui nod rutier), iar ca punct final limita județelor Dolj cu Olt. Acest tronson traversează teritoriile administrative ale următoarelor localități: Craiova, Ghercești, Pielești și Robănești.

Specificații tehnice:
Lungime: 17,7 km din care 10,165 km sunt situați pe curbe ceea ce reprezintă 57% din traseu
Viteza de proiectare: 120 km/h
Partea carosabilă: 2 x 7,00 metri
Benzi de încadrare: 4 x 0,5 metri
Acostamente: 2 x 1,5 metri
Spațiu median: 3,00 metri
Platforma: 22,00 metri
Noduri rutiere: km 0+000 – intersecția cu DN65F – Centura Nord Craiova
km 1+400 – intersecția cu DC4 – Craiova Vest
Principalele Poduri și Pasaje:
1. Pasaj la DN65 F la nod rutier Centura Nord Craiova – lungime: 108 m
2. Pasaj la DC4 la nod rutier Craiova Vest – lungime: 78 m
3. Pod la km 3+635 peste Valea Ursoaia – lungime: 54 m
4. Pod la km 6+410 peste pârâul Teslui – lungime: 78 m
5. Pod la km 7+120 peste DJ 641 – lungime: 42 m
6. Pod la km 12+385 peste Valea Langa – lungime: 42 m
7. Pod la km 15+700 – lungime: 120 m
8. Pasaj la km 16+200 peste Calea Ferată 101 – lungime: 78 m
9. Pasaj la km 16+640 peste DN 65 – lungime: 78 m
Parcare de scurtă durată la km 14+190
Operatorul economic care va realiza proiectarea și execuția Tronsonului 1 este TIRRENA SCAVI S.p.A. (ITALIA). Valoarea contractului este de 358.179.480,69 LEI fără TVA, echivalentul a 76 milioane Euro fără TVA, având un cost/km de 4,3 milioane euro fără TVA.

Tronsonul 2 (39,85 km), format din două loturi, – se întinde între km 17+700 și km 57+550 și are ca punct de început limita dintre județele Dolj și Olt, iar ca punct final în apropierea municipiului Slatina, la intersecția cu DN 65B în zona localității Valea Mare. Acesta traversează teritoriile administrative ale următoarelor localități: Balș, Bârza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi, Milcov, Slatina și Valea Mare.
Lotul 1 (18,5 km) – Varianta de ocolire BALȘ – se întinde între km 17+700 – Km 36+200. Acesta traversează teritoriile administrative ale următoarelor localități: Balș, Bârza, Piatra Olt.
Lotul 2 (21,35 km) – Varianta de ocolire SLATINA – se întinde între km 36+200 – km 57+550. Acesta traversează teritoriile administrative ale următoarelor localități: Slătioara, Ulmi, Milcov, Slatina și Valea Mare.
Prin execuția Lotului 1 se va realiza decongestionarea traficului de pe raza localității Balș, iar prin execuția Lotului 2 se va realiza decongestionarea traficului de pe raza localității Slatina, prin redirecționarea traficului greu în afara acestor localități.
Specificații tehnice Tronsonul 2 – Lotul 1:
Lungime: 18,5 km
Viteza de proiectare: 120 km/h
Partea carosabilă: 2 x 7,00 metri
Benzi de încadrare: 4 x 0,5 metri
Acostamente: 2 x 1,5 metri
Spațiu median: 3,00 metri
Platforma: 22,00 metri
Noduri rutiere: km 19+370 – DN65 Balș Vest
km 27+630 DJ 644 Bârza Nord
km 35+685 – intersecția cu DC13 – Piatra Olt Nord – Vest
Principalele Poduri și Pasaje:
1. Pod la km 22+410 peste râul Olteț – lungime: 550 m
2. Pod la km 24+260 peste pârâul Gengea – lungime: 30 m
3. Pasaj la km 26+235 peste Calea Ferată 101 – lungime: 135 m
4. Pod la km 30+015 peste pârâul Birlui – lungime: 405 m
5. Pasaj la km 19+870 peste DC 154A – lungime: 78 m
6. Pasaj la km 19+370 peste DN65 la nod rutier Balș Vest – lungime: 78m
7. Pasaj la km 27+630 peste DJ 644 la nod rutier Bârza Nord – lungime: 78 m
8. Pasaj la km 35+685 peste DC13 – Piatra Olt Nord – Vest – lungime: 78 m
Parcări: la km 29+450 stânga și dreapta
Operatorul economic care va realiza proiectarea și execuția Tronsonului 2 – Lotul 1 este Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Consitrans SRL (ROMANIA). Valoarea contractului este de 661.452.009,54 LEI fără TVA, echivalentul a 141 milioane Euro fără TVA, având un cost/km de 7,6 milioane euro fără TVA.
Specificații tehnice Tronsonul 2 – Lotul 2:
Lungime: 21,35 km
Viteza de proiectare: 120 km/h
Partea carosabilă: 2 x 7,00 metri
Benzi de încadrare: 4 x 0,5 metri
Acostamente: 2 x 1,5 metri
Spațiu median: 3,00 metri
Platforma: 22,00 metri
Noduri rutiere: km 50+095 la intersecția cu DJ 546 – Slatina Sud – Est
Principalele Poduri și Pasaje:
1. Pod la km 39+220 peste pârâul Coarneș – lungime: 40 m
2. Pod la km 39+780 peste pârâul Negrișoara – lungime: 40 m
3. Pod la km 44+510 peste râul Olt – lungime: 1.690 m
5. Pod la km 47+875 peste pârâul Milcov – lungime: 405 m
6. Pod la km 48+710 peste Calea Ferată – lungime: 112 m
6. Pod la km 52+200 peste DJ 653 – lungime: 42 m
7. Pod la km 52+490 peste CF 101- lungime: 78 m
Parcări: la km 55+300 stânga și dreapta
Operatorul economic care va realiza proiectarea și execuția Tronsonului 2 – Lotul 2 este Asocierea SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Consitrans SRL (ROMANIA). Valoarea contractului este de 792.189.981,56 LEI fără TVA, echivalentul a 168 milioane Euro fără TVA, având un cost/km de 7,8 milioane euro fără TVA.
În conformitate cu prevederile contractuale, durata de realizare a acestor contracte este de 36 luni, din care 12 luni pentru activitatea de proiectare și 24 luni pentru execuția lucrărilor. Perioada de garanție a lucrărilor va fi de 7 ani.
Lungimea totală a drumului expres este de 120 km, din care cele trei contracte semnate astăzi însumează o lungime de 57,55 km.
Valoarea totală a celor 3 contracte este de 1.811.821.471,79 lei fără TVA, aproximativ 385.000.000 euro fără TVA.
Sursa de finanțare: POIM – Fonduri Europene Nerambursabile.