vineri, aprilie 19, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Requiem de Verdi, cu maestrul Theo Wolters la pupitrul dirijoral

VINERI, 2 NOIEMBRIE 2018, ORA 19:00
Concert vocal-simfonic
ORCHESTRA SIMFONICĂ ȘI CORALA ACADEMICĂ ALE FILARMONICII „OLTENIA”
DIRIJOR: THEO WOLTERS (OLANDA)
SOLIȘTI: MIHAI UNGUREANU (pian), RENATA VARI (soprană), ASINETA RĂDUCAN, (mezzosoprană), PATAKI ADORJAN (tenor), ION DIMIERU (bas)
Maestru de cor: MANUELA ENACHE-PÎRVU

În program:
Dinu Lipatti: „Concertino în stil clasic” pentru pian și orchestră de cameră
Giuseppe Verdi: Requiem pentru soliști, cor și orchestră
Concert în abonament (5)
Preţuri bilete: 30 lei; 15 lei (elevi, studenţi, seniori);
Agenţia Filarmonicii „Oltenia” Craiova (luni-vineri, 10:00-18:00) Calea Unirii nr.16, tel. 0251 414 698.

Începutul lunii noiembrie aduce în sala de concerte a Filarmonicii „Oltenia” Craiova acordurile a două lucrări de referinţă, Concertino în stil clasic pentru pian şi orchestră de cameră de Dinu Lipatti, unul dintre cei mai mari pianişti ai secolului XX, şi Messa da Requiem, impresionantă creaţie dedicată de Verdi, deopotrivă ansamblului orchestral şi vocal. Giuseppe Verdi a compus această capodoperă a muzicii pentru orchestră mare, cor, soliști, fiind cântată prima oară la 22 mai 1874 în biserica San Marco din Milano. Lucrarea are elementele caracteristice operei, prin arii, duete și ansambluri corale pe care le contruiește în stil liturgic, urmărind textul liturghiei catolice.
La pupitrul dirijoral al simfonicului craiovean se va afla maestrul Theo Wolters, născut la Melick (Olanda), într-o numeroasă familie de muzicieni. La o vârstă foarte fragedă, a început să studieze trompeta în cadrul apropiat al fanfarei pe care tatăl său o coordona. Talentul său a fost remarcat încă de pe atunci, iar Theo a urmat studiul muzicii la Conservatorul din Maastricht, la clasa renumitului trompetist Wim Groot, fost prim-trompetist al Royal Concertgebouw Orchestra. În anul 1979, a devenit membru al prestigioasei Royal Concertgebouw Orchestra. În cadrul acestei reputate orchestre a lucrat şi a participat la sesiuni de înregistrări audio-video, alături de cei mai mari dirijori ai momentului: Leonard Bernstein, Bernard Haitink, Carlos Kleiber, Riccardo Chailly, Nikolaus Harnoncourt şi Mariss Jansons. În paralel cu activitatea instrumentală şi orchestrală, Theo Wolters a studiat dirijatul sub îndrumarea lui Pieter Stalmeier şi Roberto Benzi. Ca dirijor invitat, a susţinut concerte alături de orchestre reputate din lume, cum este Royal Concertgebouw Orchestra (Olanda).

Policlinica Buna Vestire Craiova

lucrare din program, Concertino în stil clasic pentru pian şi orchestră de cameră de Dinu Lipatti, pune în valoare pianul, prin ample pasaje de virtuozitate interpretate de solist concertistul Filarmonicii „Oltenia” Craiova, pianistul Mihai Ungureanu. La 16 ani, a debutat cu „Mi bemolul” de Franz Liszt pe scena Filarmonicii craiovene; în anul 1977, a absolvit cursurile Liceului de Artă din Bănie. Ca student al Academiei de Muzică din capitală, a beneficiat de îndrumările reputaţilor muzicieni Dan Grigore şi Ioana Minei. Din anul 1981, începe să susţină o intensă activitate concertistică, colaborând cu toate orchestrele simfonice din ţară, deosebita sa prezenţă scenică fiind apreciată şi peste hotare. În ipostazele de solist, interpret de muzică de cameră şi acompaniator, Mihai Ungureanu a concertat în centre culturale renumite din majoritatea țărilor din Europa, America de Nord și de Sud (în S.U.A., Canada, Argentina şi Brazilia a susţinut o serie de concerte cu orchestra și recitaluri de mare succes), din Rusia (ex – U.R.S.S.) şi din spaţiul asiatic (Japonia, Coreea de Sud, Republica Islamică Iran, Liban). Este laureatul mai multor competiţii naţionale şi a fost distins cu Premiul ATM (Premiul Criticii Muzicale/1986). De asemenea, participă frecvent în juriile unor importante concursuri internaţionale.

În partea a doua a serii urmează Messa da Requiem pentru solişti, cor şi orchestră, lucrare compusă de Verdi în 1874 în memoria poetului Alessandro Manzoni (1785 – 1873), unul dintre exponenţii străluciţi ai mişcării Risorgimento. Prima audiţie (22 mai 1874), compozitorul aflându-se la pupitrul dirijoral, s-a bucurat de un imens succes; ulterior lucrarea a fost interpretată la Teatrul „Scala“ din Milano, la Paris, Londra, Berlin, Viena, Köln, intrând foarte repede în repertoriul vocal-simfonic. În ultima parte (Libera me), Verdi propune o desfăşurare cu rol concluziv, fiind rememorate dramaticele evenimente din „Dies irae” şi tema principală a Requiem-ului. Soprana solistă – Renata Vari – va avea intervenţii de efect, gândite în opoziţie cu grandioasa fugă ce antrenează corul şi orchestra. Cu un repertoriu vast, Renata Vari este favorită a publicului din Craiova și nu numai, fiind îndelung aplaudată pentru calitățile sale vocale și în turneele anuale ale Operei craiovene din Franța, Germania și Italia. Din repertoriul său fac parte roluri de operă importante precum: Amelia în Un Ballo in Maschera, Desdemona în Otello, Maria Boccanegra în Simon Boccanegra, Violetta în La Traviata – G. Verdi, Mimi și Musetta în La Bohème, Liu în Turandot – G. Puccini, Donna Elvira în Don Giovanni, Contessa în Le Nozze di Figaro – W. A. Mozart, Woglinde in Das Rheingold – R. Wagner, Micaela în Carmen, Leila în Les pêcheurs de perles – G. Bizet, Rowan în The Little Sweep– B. Britten. Abordează și repertoriul de operetă, publicul bucurându-se de interpretările sale în rolurile: Rosalinda în Die Fledermaus, Saffi în Der Zigeunerbaron, Contesa Zedlau în Wiener Blut – J. Strauss II, Silvia în Csárdáskirálynő, Contesa Mariza în Maricagrófnő – I. Kálmán și Hanna Glawari în Die lustigeWitwe – F. Lehár. Repertoriul său vocal simfonic cuprinde: Messa da Requiem – G. Verdi, Requiem – W. A. Mozart, Stabat Mater – G. Rossini, Stabat Mater – A. Dvořák, Stabat Mater – G. B. Pergolesi, Missa in angustiis (Nelson-Messe) – J. Haydn și Messe G-Dur – F. Schubert.
„Soprana Renata Vari a impresionat publicul cu forța vocii sale, ambitusul larg și variatele culori din vocea sa, dar și cu prezența scenică sigură și modernă…” – Dan Ghineraru, Radio România Muzical.
Mezzosoprana Asineta Răducan este solist vocal la Opera Braşov şi colaborează cu mai multe instituţii din ţară şi din străinătate: Bucureşti, Cluj-Napoca, Constanţa, Sibiu, Arad, Craiova, Ploieşti, Zilina (Slovacia). Participă la turnee în Germania, Norvegia, Marea Britanie, Spania, Italia, Franţa, Elveţia, Austria, Turcia etc.
Din anul 2010 este profesor de canto la Liceul de Muzică „Tudor Ciortea” din Braşov. Urmează cursuri de asistent de regie în cadrul SCENART şi, în 2013, debutează ca asistent de regie al regizorului italian Matteo Mazzoni pentru opera „Tosca” de G. Puccini. Repertoriul Asinetei Răducan este unul vast. Operă: G. Rossini – Cenuşăreasa – Angelina, Bărbierul din Sevilla – Rosina, Berta; V. Bellini – I Capuleti ed I Montecchi- Romeo; W. A. Mozart – Cosi fan tutte – Dorabella, Nunta lui Figaro – Cherubino, Marcellina, Don Giovanni – Zerlina; G. Bizet – Carmen – Carmen, Mercedes; P. Mascagni – Cavalleria Rusticana – Santuzza, Lola; J. Offenbach – Povestirile lui Hoffmann – Nicklausse; G. Verdi – Aida – Amneris, Il Trovatore – Azucena, Ines, La Traviata – Flora, Rigoletto – Maddalena, Nabucco – Fenena, Falstaff – Mrs. Page; G. Puccini – Madama Butterfly – Suzuki, Kate Pinkerton, Gianni Schicchi – Zita, Suor Angelica – La maestra delle Novizie, La Zelatrice; G. Donizetti – Fiica regimentului – Marchiza de Birkenfeld, Lucia di Lammermoor – Alisa. Operetă: J. Strauss-fiul – Liliacul – Orlovski, Voievodul ţiganilor – Czipra; E. Kálmán – Silvia – Cecilia, Contesa Maritza – Manja. Spectacole pentru copii: Frumoasa din pădurea adormită – Zâna bună, Zâna rea. Vocal-simfonic: Maurice Durufle – Requiem; Marc-Antoine Charpentier – Messe de minuit; L. van Beethoven – Simfonia nr. 9; G. Verdi – Requiem; W. A. Mozart – Missa in Do minor; G. B. Pergolesi – Stabat Mater.

Pataki Adorján a urmat studiile la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca sub îndrumarea prof. Marius Vlad Budoiu. Din 2005 este angajat ca solist la Opera Maghiară din Cluj-Napoca. Din 2011, este colaborator permanent al operei din Budapesta, unde a prezentat rolurile Gabriele Adorno din opera „Simone Boccanegra”, Rodolfo din opera „Luisa Miller” de Giuseppe Verdi, Hunyadi László din opera cu același titlu de Erkel Ferenc, Tamino din opera „Flautul fermecat” de W. A. Mozart. În anii 2012 și 2013 colaborează cu operele din Darmstadt și Chemnitz din Germania, unde este invitat pentru rolul B. F. Pinkerton din opera „Madama Butterfly” de Giacomo Puccini. În stagiunea 2013-2014, este invitat la Bergen, Norvegia pentru rolul Rodolfo din opera „La Bohème” de G. Puccini și la Praga pentru Gabriele Adorno din opera „Simone Boccanegra”. În stagiunea 2015-2016, este invitat la opera din Aachen pentru rolul Rodolfo din opera „Luisa Miller” de Giuseppe Verdi. În anii 2016 și 2017 este invitat la Opera din Budapesta pentru rolul Legény din opera „Székelyfonó” de Zoltán Kodály și la Bonn, Germania pentru rolul Rodolfo din opera „La Bohème” de Giacomo Puccini. A susținut concerte și în Norvegia, Ungaria, Austria (Musikverein Viena), Germania, Belgia, Olanda, Italia (Milano), Bosnia-Herțegovina, Spania, Franța, Elveția. A obținut importante premii: 2006 – Premiu Special din partea UMCR la concursul internaţional de canto „Traian Grozăvescu”; 2009 – Premiu Special la concursul internațional de lied “Ionel Perlea” pentru stil cameral; 2010 – Premiu Special la al IX. Concurs Internațional de operetă Léhár Ferenc.

Născut în anul 1973 la Craiova, Ion Dimieru a studiat vioara la Liceul de Artă din orașul natal între 1979-1991, apoi a absolvit secția de Pedagogie muzicală (vioară) la Universitatea Națională de Muzică din București (1996). Între 1996-2002 a urmat cursurile secției de Canto a aceleiași Universități. În perioada 2002-2010 a fost solist al Operei Naționale din București, având colaborări cu Filarmonicile din Ploiești, Craiova, Iași, București, precum și cu Orchestra de Cameră Radio și cu Orchestra Națională Radio din București. Dintre rolurile de operă abordate amintim: Figaro – „Nunta lui Figaro”, Papageno – „Flautul fermecat”, Masetto, Leporello – „Don Giovanni”, Guglielmo – „Cosi fan tutte” de W. A. Mozart, Alidoro –„Cenușăreasa” de G. Rossini, Bartolo – „Bărbierul din Sevilla” de G. B. Paisiello, Paolo – „Simon Boccanegra” de G. Verdi, Le Veilleur – „Oedip” de G. Enescu, Gaudenzio – „Il Signor Bruschino” de G. Rossini, Schaunard, Colline – „La Bohème” de G. Puccini etc. Repertoriul său vocal-simfonic cuprinde numeroase lucrări, printre care: Requiem de W. A. Mozart, Simfonia nr. 9 de L. van Beethoven, „Matthäus Passion” și „Johannes Passion” de J. S. Bach, Requiemul german de J. Brahms, Requiem de G. Verdi, „Elias” de F. Mendelssohn-Bartholdy, „Judas Maccabäus” de G. F. Händel, misse de Mozart, Schubert, Beethoven.

Politica