joi, martie 28, 2024

Ultima ora

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Sport

Magazinul de retail cu prețuri de depozit, soluția afaceriștilor locali pe o piață sufocată de lanțurile de magazine internaționale

Închiderea micilor magazine și expansiunea supermarketurilor internaționale, din ultimii ani, a afectat afaceriștii români din domeniul distribuției, aceștia pornind în căutarea unor noi canale de vânzare a produselor. Unii dintre ei au și găsit soluția: magazinul de retail cu prețuri de depozit. Este cazul unei societăți comerciale din Craiova, cu acționariat 100% local, care are deja un astfel de magazin în municipiul reședință a județului Dolj și se pregătește să mai deschidă încă unul în oraș. De curând un astfel de magazin a fost inaugurat și în Târgu Jiu.

Societatatea, care activează pe piața de distribuție încă din 1998, are acționariat 100% local. SC Exflor este una dintre cele mai mari firme de distribuție de produse alimentare și nealimentare locale acoperind județele Dolj, Olt, Gorj, Mehedinți, Vâlcea, Argeș, Teleorman.

„Până în 1998, când am început să facem distribuție, aveam niște standuri en gros cum erau pe vremuri, se vindea cu ridicata. Din 1998, firma Dr. Oetker a cumpărat un producător de ingrediente și aditivi alimentari din Argeș, cu care noi colaboram. Ei,ulterior, au deschis o fabrică micuță, acolo, în Domnești, după care au făcut o fabrică la Curtea de Argeș. Fiind distribuitor și având o colaborare cu firma care a fost preluată de ei, s-a născut necestitatea distribuției pe care noi nu o aveam în plan, dar venind această firmă în România acesta a fost trendul, să ne ducem către distribuție.
La acel moment aveam distribuție numai în Craiova. Apoi, ușor, ușor ne-am dezvoltat și regional.
La început eram trei angajați. Eu, fratele meu și un șofer pe distribuție. Apoi am început să angajăm și alți oameni”,  a spus pentru Jurnalul Olteniei, Claudiu Zglobiu, unul dintre acționarii firmei.

Policlinica Buna Vestire Craiova

Din primul magazin de retail deschis în 2006 în cartierul craiovean Brazda lui Novac, afaceriștii au scos cu greu profit. Investiția nu a fost amortizată nici astăzi.
„Începusem noi atunci să gândim un concept de magazine de retail întrucât consideram că e nevoie. În Craiova nu existau la vremea aceea magazine cu vânzare pe casă de marcat, cu scanare. A fost un concept în care am investit foarte mult la vremea aia, circa 600.000 euro, o investiție  destul  de mare pe care nu am recuperat-o așa cum speram. Tocmai de asta nu am mai dezvoltat genul  ăsta de magazine. Am susținut vreo doi ani această afacere din partea de distribuție. După doi a început să scoată profit, investiția încă nu a fost amortizată”, a mai precizat Claudiu Zglobiu.

Cum  în ultimii ani multe dintre magazinele de cartier, dar și cele din mediul rural s-au închis, lanțurile de hipermarketuri și supermarketuri intrând agresiv pe piața din România, reprezentanții firmei de distribuție craiovene au căutat soluții pentru a putea vinde, în continuare, produsele distribuite.
Așa a apărut ideea deschiderii unui magazin de retail cu prețuri de distribuție. Magazinul a fost deschis la sfârșitul lui 2014, în cadrul unui complex comercial din oraș. Investiția s-a ridicat la peste 1.250.000 lei, cumpărătorilor fiindu-le oferite peste 5.000 de produse alimentare și nealimentare, majoritatea produse în România.

„Presiunea îți vine în general din partea magazinelor internaționale care se deschid, pe partea cealaltă se închid cele locale și clar targetul nostru de clienți se împuținează. Ideea a venit din necesitatea dezvoltării vânzării pe distribuție și lovindu-ne în general de scăderea retailului tradițional, de multe ori și de reticența anumitor clienți care ar fi dorit marfă fără documente, iar noi nu suntem de acord cu așa ceva, am încercat să găsim un alt canal de vânzare pentru produsele pe care noi le distribuiam.
Acum doi ani am deschis un magazin, în cadrul unui complex comercial, denumit Exflor Discount, conceptul fiind de magazin de retail, dar cu prețuri de depozit. Noi fiind distribuitori la mai multe produse alimentare, nealimentare, având o gamă destul de bogată, am venit cu această idee de a deschide un magazin  care, în principiu, să se bazeze pe produsele noastre. Ca pol de atracție pentru clienți sunt  produsele distribuite de noi la niște prețuri foarte bune, iar pe lângă acestea am adăugat și alte tipuri de produse pe care noi nu le aveam în magazin”, a afirmat afaceristul.

Magazinul nu este unul tradițional, având aspectul unui en gros. Produsele sunt vândute de pe paleți.
„Este un tip de magazin care merge pe costuri mici pentru că și deviza noastră este: prețuri mici și foarte mici. Nu vorbim de promoții. Nu vorbim de genul de retail pe care îl fac în general lanțurile multinaționale care vin cu niște promoții foarte agresive la anumite produse, dar restul produselor sunt la niște prețuri destul de ridicate. Noi mergem pe costuri cât mai mici, astfel încât produsele oferite către vânzare să fie în general la prețuri bune. Nu vindem perisabile, doar în gamă mică, pentru a nu avea pierderi”,  a mai declarat Zglobiu.

Recent, cei trei acționari ai firmei, Claudiu și Ionel Zglobiu și Marius Mierlă, au deschis un astfel de magazin,  dedicat atât cumpărătorilor persoane fizice cât și revânzătorilor, în Târgu Jiu. Reprezentantul firmei craiovene spune că acesta nu era în plan: „A fost o oportunitate. Este vorba despre un spațiu în care am crezut, poate nu ne gândeam în mod neapărat necesar să deschidem acolo, la Târgu Jiu. Noi în plan aveam să deschidem aici, la Craiova, în luna mai. Să mutăm depozitul nostru de distribuție cu tot și să deschidem și aici un al doilea magazin din Craiova. El putea să fie deschis mai de mult, dar a apărut Târgu Jiu. Noi acolo trebuia să găsim un spațiu de depozitare, să dezvoltăm distribuția, dar s-a nimerit acest spațiu  pe aleea digului unde este polul comercial al  orașului, și am zis să încercăm să le combinăm cumva și în același spațiu funcționează și retailul și distribuția”.

Acesta spune că ideea nu este una nouă, un astfel de magazin fiind deschis în Timișoara, de unde, de altfel, craiovenii s-au și inspirat în dezvoltarea afacerii.

Cum acest tip de magazin a început să aducă profit, reprezentanții firmei de distribuție vor deschide un alt astfel de  spațiu,  în luna mai în Craiova, pe Calea Severinului, acesta urmând a fi dedicat în special revânzătorilor.

„Cifra de afaceri pe 2016 a fost 58 milioane lei, comparativ cu 2015 când a fost de 54 milioane lei. Am avut o creștere de 5-6% a cifrei de afaceri care vine din evoluția Exflor Discount din Craiova. Partea de distribuție este cumva acolo, nu cred că mai poate evolua foarte mult decât dacă, să zicem, lărgim portofoliul de produse.

Faptul că am găsit acest canal de vânzare ne face să credem că se mai poate. Dacă rămâneam doar la nivelul distribuției cred că era destul de delicat. Erau două variante. Să facem extindere teritorială, ceea ce nu prea cred că mai putem face pentru că suntem prezenți în toată Oltenia și alte județe din zona noastră și nu cred că are rost să ne ducem mai departe, sau să mărim portofoliul de produse pe care le distribuim. Cam asta am țintit și cu Târgu Jiu, noi am intrat și pe produse băuturi alcoolice și nonalcoolice pe care nu le aveam. De aici mă gândesc că putem să dezvoltăm și partea asta în celelalte zone ale noastre de distribuție”,  a mai afirmat Claudiu Zglobiu.

Firma are  în prezent circa 200 de angajați atât pe partea de distribuție, cât și pe retail, iar pentru magazinul ce va fi deschis în Craiova vor mai fi create cel puțin 20 de locuri de muncă.
„Încercăm să mixăm cumva lucrătorii astfel încât să rezulte o eficiență cât mai bună”, a încheiat Zglobiu.

Politica