Actualitate, Economie, Eveniment, Olt, Oltenia

Romvag Caracal, firmă controlată de omul de afaceri Cristi Burci, amendată cu 500 milioane de lei vechi de Garda de Mediu Olt

vagon marfa

Romvag Caracal, devalizată de omul de afaceri Cristian Burci, apoi vândută către Astra Rail, a fost amendată recent de comisarii Gărzii de Mediu Olt cu nu mai puţin de 500 milioane de lei vechi. Motivul îl reprezintă nerespectarea condiţiilor impuse în autorizaţia de mediu privind monitorizarea factorilor de mediu.

Totodată, Garda de Mediu Olt a notificat Agenţia pentru Protecţia Mediului (APM) Olt cu propunerea de suspendare a autorizaţiei de mediu pentru această societate. „Pentru nerespectarea obligaţiei prevăzute de articolul 94, alineatul 1, litera b, din Ordonanţa de Urgenţă 195/2005 privind protecţia mediului, referitoare la nerespectarea condiţiilor impuse în autorizaţia de mediu privind monitorizarea factorilor de mediu (aer, apă şi zgomot) cu frecvenţa impusă prin autorizaţie societatea a fost amendată cu 50.000 lei şi a fost emisă notificare către APM Olt cu propunerea suspendării autorizaţiei de mediu. Firma are obligaţia ca în termen de 60 de zile de la primirea notificării să intre în legalitate”, a precizat Gheorghe Neacşa, şeful Gărzii de Mediu Olt.

În prezent, Romvag Caracal aparține companiei Astra Rail Industry, după ce în urmă cu mai mulți ani a fost vândută de către omul de afaceri Cristian Burci, cercetat de procurorii DIICOT Olt pentru devalizarea societății.

Anchetatorii spun că activitatea infracţională a grupului coordonat de Cristian Burci a început cu anul 2006, după ce acesta şi alţi acţionari ai International Railway Systems SA Luxemburg au împuternicit prin procură notarială pe Denisa Turcu, în calitate de vicepreşedinte al societăţii, să le reprezinte interesele în relaţiile comerciale şi financiare cu terţe persoane. Ulterior, între Romvag Caracal, reprezentată de directorul general Ion Dinoiu şi directorul economic Dumitru Enache – între timp decedat, societate deţinută în proporţie de 70% de off-shore-ul din Luxemburg, şi această firmă s-a încheiat un contract prin care Romvag urma să împrumute societatea din Luxemburg cu până la trei milioane euro. Procurorii arată că împrumutul s-a făcut în dezavantajul fabricii de vagoane din Caracal, deoarece nu s-a cerut dobândă şi nici garanţii. Mai mult, suspecţii au trecut în contract că Romvag SA are un excedent de capital lichid, când în realitate, societatea avea folosită dintr-o linie de credit suma de aproximativ trei milioane euro şi datorii la furnizori în valoare de 11.455.721 lei, ceea ce înseamnă aproximativ 3,3 milioane euro. La câteva luni după acordarea împrumutului de trei milioane de euro, membrii grupului infracţional, în aceleaşi condiţii, au încheiat un act adiţional prin care suma împrumutată s-a majorat la 7,5 milioane euro din care s-a plătit efectiv 7.099.000 euro.
Astfel, potrivit procurorilor, folosind un circuit financiar tip „suveică”, pentru pierderea controlului legal al sumelor de bani împrumutate şi îngreunarea descoperirii circuitului creat, în scopul disimulării şi al spălării sumelor de bani, s-a procedat la conversia sumei de bani din lei în euro la BCR Caracal, după care banii au fost viraţi către Internaţional Railway Systems SA Luxemburg. În aceeaşi zi, sumele încasate au fost transferate în contul unei firme din Capitală, controlată de grupul coordonat de Burci, unde au fost transformate din nou în lei şi virate la furnizorii acesteia.
Având în vedere că suma a fost împrumutată pentru o perioadă de un an, la 31 decembrie 2007, Ion Dinoiu şi Denisa Turcu au semnat un nou act adiţional prin care termenul de rambursare s-a prorogat la 30 iunie 2009. La data de 30 iunie 2009, Mihai Danciu, noul director general la SC Romvag SA Caracal, şi Denisa Turcu, reprezentant al Internaţional Railway Systems SA Luxemburg, au semnat un nou act adiţional, prin care termenul de restituire a fost stabilit la 30 decembrie 2009.

Producţia Romvag, vândută printr-un off-shore din Elveţia

În luna iunie 2007, în Elveţia a fost înfiinţat un off-shore, având ca acţionar majoritar societatea înfiinţată de grup în Luxemburg, manager cu drept de semnătură fiind de această dată chiar Cristi Burci. Imediat după înfiinţare, între societatea elveţiană şi Romvag s-a încheiat un contract de fabricaţie prin care întreaga producţie a fabricii de vagoane ajungea la beneficiarii finali, exclusiv prin intermediul offshore-ului controlat de Burci, această societate jucând rolul unui agent de vânzări. Anchetatorii spun că acest contract a fost semnat de Marian Mitran, director economic al Romvag şi de Denisa Turcu. După semnarea contractului, producţia Romvag SA se livra şi factura către firma din Elveţia, astfel că şi sumele primite de la beneficiarii finali ai producţiei erau încasate de către această societate, care acum avea un control total asupra sumelor de bani ce făceau obiectul tranzacţiilor.

De la semnarea contractului şi până la intrarea în insolvenţă fabricii de vagoane Caracal, în anul 2010, diferenţa între valoarea mărfurilor livrate şi facturate şi valoarea sumelor încasate de la firma elveţiană, a ajuns la aproximativ 15.500.000 euro şi s-a majorat la aproximativ 17.500.000 euro, pe perioada de reorganizare, deoarece livrările au continuat fără a se ţine cont că societatea datora cei 15.500.000 euro.

Previous ArticleNext Article
Comentarii
Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE